گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر ترابی: برجسته سازی ارزش های برند دانشگاه و توسعه کاربرد های هوش مصنوعی در این حوزه از اولویت های مهم روابط عمومی است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست گرامیداشت روز جهانی روابط عمومی، با تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه در حوزه برندسازی تاکید کرد: برجسته سازی ارزش های برند دانشگاه و توسعه کاربرد های هوش مصنوعی در این حوزه از اولویت های مهم روابط عمومی است.

دکتر ترابی در گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، در نشستی که به مناسبت 27 اردیبهشت 1403تشکیل شد، تحول در روابط عمومی دانشگاه را ضروری دانست و با اشاره به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته گفت: دانشگاه های نسل چهارم و پنجم برای تحقق رسالت پاسخگویی اجتماعی خود نیاز به سازمان رسانه ای ویژه ای دارند که با کمک آن بتوانند دانش خود را به جامعه منتقل و ارتباط منسجمی را با گروه های اجتماعی برقرار کنند. سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با این هدف راه اندازی شده است.
برندآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ هفت گام به سوی موفقیت
مدیر روابط عمومی دانشگاه، برنامه های برندآفرینی دانشگاه را براساس مدل موفق دانشگاه های نسل چهارم بیان کرد و افزود: این برنامه دارای هفت گام است. گام اول و دوم به مطالعات مربوط به  روانشناسی برند و چهارپایه برند اختصاص دارد. در گام سوم آفرینش ذهن برند در دستور کار قرار گرفت و به این منظور 20 برنامه تامز (TUMS) برنامه‌ریزی و اجرا شد. در گام چهارم که بر استراتژی خلاق تاکید دارد، اقدامات مربوط به یکپارچه سازی وب سایت های دانشگاه و توسعه تولید محتوا در واحدهای مختلف صورت گرفت.
دکتر ترابی آفرینش قلب برند، آفرینش جسم برند و اجرا و ارزیابی را گام های پنجم تا هفتم برندآفرینی  بیان کرد و گفت: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال ورود به عرصه آفرینش قلب برند و جسم برند است و تکمیل این چرخه، از هدف‌گذاری‌های سال 1403 روابط عمومی دانشگاه به شمار می‌رود.
افزایش 8 برابری بازدید از وب‌سایت دانشگاه: دستاورد برندآفرینی یکپارچه
دکتر ترابی یکی از مزایای برندآفرینی یکپارچه را افزایش بازدیدهای ماهانه از وب سایت دانشگاه دانست و افزود: در سال 1401 که این برنامه آغاز شد؛ بازدید ماهانه از وب سایت دانشگاه بین 500 هزار  تا یک میلیون بار بود. در سال 1042 این بازدیدها به دومیلیون در ماه رسید و امسال که در اردیبهشت ماه قرار داریم به 4 میلیون بازدید افزایش یافته است.
مدیریت شهرت و تصویر؛ سه سطح برای انعکاس ظرفیت‌های دانشگاه
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اجرای سه سطح مدل مدیریت شهرت و تصویر در دانشگاه گفت: در سطح اول، با تمرکز بر تصویر خدمات و نمایش ارزش واحدها برنامه های تامز طراحی و تولید شد. در سطح بالاتر، ارایه  تصویر ظرفیت ها و نمایش ارزش افزوده  بین رشته ای دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و به این منظور برنامه های تامز ویو تولید می شود.  سرانجام در لایه بالاتر و در عرصه کلان، قابلیت ها و شایستگی های ویژه دانشگاه در زمینه های  مختلف به تصویر کشیده می شود.
هرم پویایی برند؛ سینا رسانه و نقش هوش مصنوعی
دکتر ترابی در توضیح چگونگی اجرای هرم پویایی برند در دانشگاه، گفت: اولین گام برای اجرای این هرم حضور موثر در رسانه‌ها است. به این منظور سینا رسانه افتتاح شد تا بتوانیم ارتباط منسجمی با مخاطبان برقرار کنیم و با عملکرد خود، مزیت‌های دانشگاه را به نمایش بگذاریم و وفاداری برند را در مخاطبان تقویت کنیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به نقش هوش مصنوعی در ایجاد جامعه مجازی دانشگاه در عرصه ملی و بین‌المللی، گفت: دانشگاه‌های برجسته جهان نیز از هوش مصنوعی برای مدیریت برند خود استفاده می‌کنند و ما سعی کردیم این ابزارها را در مجموعه فعالیت‌های خود به کار بگیریم.
نفوذ در مخاطبان؛ سطوح مختلف تولید محتوا
دکتر ترابی برنامه های روابط عمومی را در زمینه ایجاد نفوذپذیری در مخاطبان تشریح کرد و گفت: ATL (محتوی ارایه شده  در رسانه های جمعی)  BTL (محتوای تولید شده در تابلوهای دیجیتال) و TTL (انتشار محتوی یکپارچه و 360 درجه) سه سطح تولید محتوا برای ایجاد نفوذ در مخاطبان است و ما در سینارسانه و مجموعه واحدهای دانشگاه، تلاش می کنیم TTL را به صورت گستره اجرایی کنیم.
تاثیر برنامه های برندآفرینی در ارتقا رتبه دانشگاه
دکتر ترابی مجموعه این اقدامات را منجر به ارتقا رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی وبومتریک دانست و افزود: در آغاز این برنامه، دانشگاه در رتبه 504 وبومتریک قرار داشت و اکنون به رتبه 445 ارتقا یافته؛ کسب این جایگاه درحالی است که هنوز وب سایت دانشگاه به زبان های مختلف اجرایی نشده و با توسعه این امر از امروز، می توان انتظار داشت شاهد جهش قابل توجهی در ارتقا رتبه دانشگاه باشیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اهمیت شاخص آلتمتریکس در میزان اثرگذاری یک محتوای علمی در جامعه گفت: ارتباط مستقیمی بین شاخص التمتریکس و اچ ایندکس وجود دارد. این شاخص نشان می دهد یک مقاله علمی تا چه میزان در جامعه اثرگذاشته است.
گزارش فعالیت های روابط عمومی براساس داشبورد هوشمند مدیریتی
دکتر ترابی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد سینا رسانه را براساس داشبورد هوشمند مدیریتی این حوزه تشریح کرد و گفت: تاکنون 491 برنامه تامز تولید شده که بیشترین حجم آن مربوط به سال 1402 با 348 برنامه بوده و نشان می دهد به تعداد 365 روز سال محتوای رسانه ای تولید شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به بارگذاری 2 هزار و 496 محتوای رسانه ای در اینستاگرام گفت: تعداد مخاطبان صفحه دانشگاه در اینستاگرام حدود 10 هزار و 611 فالور است و از سال گذشته تاکنون 6 هزار و 816 کاربر به این مجموعه اضافه شده اند.
دکتر ترابی گزارشی از میزان ارتباط دانشگاه با رسانه ها را ارایه کرد و گفت: در سال 1402، برای انعکاس  51 برنامه، از رسانه ها دعوت شده که تقریبا 52 هفته سال را پوشش داده و برای122 فعالیت به رسانه ها مجوز صادر شده است.  
مدیر روابط عمومی در پایان سخنان خود با اشاره به برنامه های سال 1403 روابط عمومی گفت: امسال در زمینه برجسته سازی برند و توسعه هوش مصنوعی تلاش خواهیم کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی