نشست مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کارشناسان سینارسانه

دکتر ترابی: هوش مصنوعی در خدمت ارتقای برند دانشگاه علوم پزشکی تهران به کار گرفته می‌شود

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست آموزشی با کارشناسان سینا رسانه هوش مصنوعی را ابزاری در راستای ارتقای جایگاه و نفوذ علمی دانشگاه خواند و گفت: هوش مصنوعی در خدمت ارتقای برند دانشگاه علوم پزشکی تهران به کار گرفته می‌شود.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست آموزشی دوشنبه 4 تیرماه 1403، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مهمترین محور برنامه‌های روابط عمومی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های‌ روابط عمومی دانشگاه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت شهرت و نفوذ علمی و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه است.

تکمیل شبکه سینا رسانه با ارتقای مهارت‌های فردی
دکتر ترابی با تاکید بر تکمیل شبکه سینا رسانه در دانشگاه گفت: باید با به‌روزرسانی مداوم و ارتقای مهارت‌های خود، زیرساخت‌های ایجاد شده برای این شبکه را  در مسیر تعالی قرار دهیم.

افزایش سرعت پیشرفت با هوش مصنوعی
مدیر روابط عمومی دانشگاه بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های روابط عمومی، تأکید کرد و افزود: استفاده از هوش مصنوعی باید در همه وظایف کاری نهادینه شود تا شاهد افزایش سرعت، کیفیت و پیشرفت در امور باشیم.

خلاقیت، کلید استفاده از هوش مصنوعی در صنعت رسانه
دکتر ترابی خلاقیت را لازمه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت رسانه دانست و گفت: این فناوری نقش کلیدی در شکل‌گیری آینده این صنعت خواهد داشت.
در ادامه دکتر هومن کاظم زاده دانشجوی دکترای تخصصی شیمی دارویی ابزار Med gemini و قابلیت‌های آن را تشریح کرد.

هوش مصنوعی انقلابی در عرصه پزشکی  
در ادامه این نشست، دکتر هومن کاظم‌زاده،داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی شیمی دارویی و پژوهشگر هوش مصنوعی، نوآوری‌های کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی و پتانسیل‌های آن را در ارتقای کیفیت خدمات درمانی تشریح کرد.  
 دکتر کاظم زاده ضمن اشاره به مدل‌های فعلی هوش مصنوعی در پزشکی، از جمله پلتفرم "Medical Chat"، نسل جدیدی از این ابزارها را با نام Med Gemini یا مدیکال جمینی معرفی کرد که به زودی در دسترس کاربران هوش مصنوعی قرار می گیرد.
وی مزیت اصلی مدیکال جمینی را دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات، امکان استدلال پیشرفته، ادراک ابعاد و زیر شاخه های رشته های مختلف علوم پزشکی به هنگام نتیجه گیری و همچنین امکان تفسیر تصاویر پزشکی دانست و افزود: این پلتفرم قادر است متون طولانی پرونده الکترونیک سلامت، شرح کامل حال بیمار، تصاویر دو بعدی و سه بعدی پزشکی بیمار تحلیل کرده و نتیجه گیری و پیش بینی خود را ارائه دهد.
دکتر کاظم‌زاده با تأکید بر تنوع کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی،  Med Gemini را ابزار مناسبی برای متخصصان و غیر متخصصان دانست و افزود: این نرم افزار دارای قابلیت ارائه گزارش‌های مبتنی بر منابع معتبر پزشکی و توانایی ارتباط با ادبیات مخصوص هم بیماران و هم متخصصان است. همچنین با توجه به ساختار اصلی آن که یک مدل زبانی بزرگ است، امکان تعامل با کاوشگر را با زبان‌های مختلف از جمله فارسی فراهم می آورد.  
این پژوهشگر هوش مصنوعی افزود: علاوه بر این، مدیکال جمینی به عنوان یک مشاور ژنتیک نیز عمل می‌کند و با دریافت اطلاعات ژنومیک بیمار، قادر به ارائه مشاوره و پیش بینی ابتلا به بیماری هایی شامل افسردگی، سکته، گلوکوم، آرتریت روماتوئید، بیماری های عروق کرونر، بیماری مزمن انسداد ریه، دیابت نوع ۲ و غیره است.  
وی در پایان، هوش مصنوعی را انقلابی در عرصه پزشکی دانست و ابراز امیدواری کرد که با توسعه روزافزون این فناوری، شاهد ارتقای چشمگیری در کیفیت و دقت خدمات درمانی باشیم.
سپس کارشناسان سینا رسانه تجربیات خود در استفاده از ابزارهای متنوع هوش مصنوعی در رسانه را بیان کردند.
در پایان برای شفای نسیم اخگر کارشناس سینارسانه سوره حمد قرائت شد.

زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

تصاویر