سمینار تازه های استئوپروز

دکتر حاجی ولی زاده: سلامت استخوان ها در گرو مصرف ویتامین D، فعالیت بدنی و عدم مصرف سیگار

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی و استئوپروز وزارت بهداشت، در هفته پوکی استخوان بر ضرورت آموزش های هدفمند و افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و خواستار مصرف لبنیات، کلسیم و ویتامین D شد.

فاطمه حاجی ولی زاده

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سمینار یک روزه تازه های اسئوپروز که روز پنجشنبه 21 مهر 1401 در سالن مرکز قلب تهران برگزار شد، دکتر فاطمه حاجی ولی زاده، رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی و اسکلتی و استئوپروز وزارت بهداشت، با اشاره به کمپین هفته پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش با عوارض بسیار خطرناک است که مشکلات زیادی را برای افراد، خصوصا در سنین سالمندی ایجاد می کند. با توجه به این که 28 اکتبر روز جهانی پوکی استخوان نام گذاری شده است، وزارت بهداشت با همکاری و هماهنگی مرکز تحقیقات استئوپروز به عنوان یکی از شرکای اصلی، پویش ملی و همگانی پوکی استخوان را در سراسر ایران برگزار می کند.

وی از همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای این پویش خبر داد و گفت: هدف از این پویش، آگاه سازی مردم در مورد بیماری، علل و علامت خطر آن است و اینکه چه زمانی افراد برای تشخیص زود هنگام بیماری می توانند مراجعه کنند و بعد از این مرحله چه کارهایی را باید انجام دهند تا اگاهیشان نسبت به درمان بیماریشان افزایش پیدا کند. بر این اساس اموزش های بسیار زیاد و هدفمندی را در کل کشور اجرا می کنیم.

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی و استئوپروز وزارت بهداشت، یادآور شد: آموزش های لازم را از طریق مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت در روستاها به صورت حضوری به افراد بالای 55 سال می دهیم و پوش و گزارش های خبری از طریقه مدیا برای اگاهی مردم انجام می شود.

دکتر حاجی ولی زاده، ضمن توصیه به مردم برای توجه به این بیماری گفت: در دوسال گذشته به دلیل کرونا مجبور شدیم از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده کنیم اما امسال هم از ظرفیت فضای مجازی و هم آموزش های حضوری در قسمت های مختلف استفاده می کنیم تا انشاالله مردم را نسبت به این موضوع حساس تر کنیم.

وی با بیان اینکه "شعار امسال این است که برای سلامتی استخوان های خود قدم بردارید و عواملی را که می توانید تحت کنترل خود بگیرید" افزود: بر این اساس مصرف لبنیات، کلسیم و ویتامین D و تحرک و فعالیت بدنی مناسب و عدم مصرف سیگار و الکل بسیار توصیه می شود تا دچار این بیماری نشوند و استخوان های سالم داشته بشوند و اگر دچار بیماری شدند باید آن را کنترل کنند تا دچار بیماری و شکستگی نشوند که بسیار خطرناک است.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *