در آستانه جشن روز بینالملل دانشگاه
دکتر رستمیان: جذب دانشجویان بینالمللی و آشنایی آنها با فرهنگ ایرانی و اسلامی بهترین تبلیغ برای دانشگاه است
در آستانه جشن روز بینالملل دانشگاه در گفتگو با دکتر رستمیان، معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه، دیدگاههای وی در خصوص فعالیتهایی انجام شده در حوزه فرهنگی دانشجویان خارجی و آنچه میتواند در این بستر به پیشبرد اهداف بینالمللی دانشگاه کمک کند را جویا شدیم.
امروزه پذیرش و جذب دانشجویان خارجی به عنوان یکی از مهمترین مشخصههای دانشگاههای بینالمللی شناخته میشود. شبکهای از انسانها با فرهنگها و سنن مختلف که در کنار یکدیگر آینده موفقتری را برای مجموعههای علمی و دانشگاهی میسازند.
انتقال دانش، فرهنگ، زبان و گاهاً باورهای دینی و مذهبی به واسطه این شکل از تعاملات رقم میخورد. در این میان اگر به دانشآموختگان بینالملل به نگاه سرمایه کشورها بنگریم، به واقع آنها بهترین سفیران صلح و دوستی ملتها خواهند بود.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از مراکز فعال آموزش عالی کشور در حوزه بینالملل تقویت نگرش مثبت دانشجویان خارجی به ایران، توسعه و نشر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، اعتلای روزافزون نام دانشگاه در میان مجامع علمی بینالمللی و گسترش زبان و ادبیات فارسی را سرلوحه فعالیتهای فرهنگی خود قرار داده است.
با تأکید بر فعالیتهای انجام شده و در آستانه جشن روز بینالملل دانشگاه به سراغ دکتر عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه که در نخستین قدمهای بینالمللی سازی دانشگاه با این جریان همراه شده است، رفتهایم تا از دیدگاههای وی در خصوص فعالیتهایی انجام شده و آنچه میتواند در این بستر به پیشبرد اهداف بینالمللی دانشگاه کمک کند، بهره ببریم.
بخشی از سوابق فعالیت شما در دانشگاه علوم پزشکی تهران متوجه اقداماتی است که در پردیس بینالملل دانشگاه به عنوان رئیس دانشکده پزشکی داشتهاید، در این مورد توضیح بفرمایید.
من در اولین قدمهای فعالیتهای بینالملل دانشگاه به عنوان معاون بالینی پردیس الملل همراه این مجموعه بودم. در آن زمان دو سال از پذیرش دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گذشته بود و گروه نخست دانشجویان باید وارد مقطع بالینی میشدند.
طی نخستین سفری که با دکتر عرب خردمند به جزیره کیش رفتیم پس از بررسی شرایط آنجا و امکانات بیمارستانی به این نتیجه رسیدیم که دوره بالینی باید در تهران اجرایی شود و به واسطه مسئولیتهایی که قبل از آن به عنوان معاون سلامت و رئیس یک از بیمارستانهای دانشگاه داشتم، بیمارستانهای بهارلو و ضیاییان را برای دانشجویان پزشکی پیشنهاد کردم.
البته این دو بیمارستان در آن مقطع آموزشی نبودند که با پیگیریهای انجام شده و بر پایه تفکر ارتقاء شاخصهای نظام سلامت در مناطقی که این بیمارستانها واقع شده بودند و امکان دسترسی دانشجویان به تعداد قابلتوجهی بیمار این امر محقق شد.
از سوی دیگر معاونت بهداشت دانشگاه ساختمانی در خیابان بهشت داشت که در اختیار دانشکده داروسازی پردیس قرار گرفت و محل درمانگاه آیت واقع در جنوب شهر تهران از طرف اینجانب برای دانشکده دندانپزشکی پردیس بینالملل پیشنهاد شد که دکتر عرب خردمند نیز پس از بازدید با آن موافقت کرد.
پس از راهاندازی سه دانشکده در تهران، من به عنوان رئیس دانشکده پزشکی مشغول به فعالیت شدم. در سالهای اول دانشجویانی که جذب میشدند از سطح کیفی پایین تری نسبت به دانشکدههای مادر برخوردار بودند که خوشبختانه کمکم کیفی سازی مناسبی در این بخش انجام شد. از همان ابتدا تأکید بر جذب دانشجویان خارجی بود و بر همین اساس واحد انگلیسی در کیش راهاندازی شد تا شرایط برای آموزش دانشجویان بینالملل به زبان انگلیسی فراهم شود.
شاید در آن برهه جزء معدود دانشگاههایی که به سبب برخورداری از بستر آموزشی و پژوهشی مناسب و اعضای هیأتعلمی توانمند، میتوانست دانشجوی خارجی جذب کند، دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
جا دارد از همین جا تشکر کنم از کسانی که بستر فعالیتهای بینالمللی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد کردند.
با گذشت سالهای نه چندان دور از آن دوران، پیشرفت دانشگاه را در حوزه جذب دانشجویان خارجی چگونه ارزیابی میکنید؟
در نظر داشته باشید که ما وقتی از فعالیتهای بینالملل یک دانشگاه صحبت میکنیم تنها یک اسم را یدک نمیکشیم بلکه عملکرد ما نشان خواهد داد که تا چه حد موفق بودهایم. این اتفاق امروز با جذب نزدیک به 800 دانشجوی خارجی افتاده است و این حاصل تلاشهایی است که در سالهای قبل انجام شده و قابلتقدیر است.
من در سالهایی که از این مجموعه دور بودهام به واسطه علاقه شخصی خود فعالیتهای آن را رصد کردهام و هر روز شاهد پیشرفت این واحد بودهام. وقتی اطراف دانشگاه تهران تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی را میبینم به این دستاورد افتخار میکنم.
حضور این گروه از دانشجویان بهترین تبلیغ برای دانشگاه کشور است چرا که امکان انتقال ظرفیت علمی دانشگاه و در کنار آن امنیت موجود در کشور از طریق آنها به خارج از مرزها محقق میشود.
از سوی دیگر جهان به سمت و سویی در حرکت است که تنها روابط سیاسی اهمیت ندارد و ارتباطات علمی و دانشگاهی نیز جای خود را در روابط کشورها به دست آوردهاند. ما نیز باید با بهرهگیری از توان مراکزی چون سفارتخانهها در کشورهای مختلف زمینه تعاملات گستردهتر را فراهم کنیم و توان بیشتری را روی جذب دانشجویان خارجی در مقاطعی چون تخصص و فوق تخصص که طی سالهای گذشته تمرکز کمتری روی آنها داشتهایم، بگذاریم.
معاونت بینالملل دانشگاه، اشاعه فرهنگی ایرانی و اسلامی را در کنار مقوله تبیین مرجعیت علمی دانشگاه در منطقه سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است، دیدگاه شما در این باره چیست؟
جذب دانشجویان خارجی و آشنایی آنها با فرهنگ ایرانی و اسلامی و زبان فارسی مهمترین کار فرهنگی است که در شرایط فعلی با توجه به تبلیغات منفی رسانههای خارجی علیه کشورمان میتوان انجام داد.
برخی کشورهایی که سالها سلطه سیاسی و اقتصادی داشتهاند امروز شاخصهای غیر واقعی از ما ارائه میدهند اینها میتوانند اصلاح کننده این شاخصها و معرف ایران باشند.
در سایه گسترش تعاملات دو حوزه بینالملل و فرهنگی و اجتماعی انجام مشترک چه فعالیتهایی میتواند بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد؟
به واسطه حضور دانشجویان خارجی فعالیتهای فرهنگی مختلفی در دانشگاه انجام شده که قابل تقدیر است البته به نظر میرسد جای کسب تجربیات موفق از دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار خالی است.
این در حالی است که هم اکنون استفاده از ظرفیتهای توریسم آموزشی بیش از هر زمان دیگری توصیه میشود چرا که ماندگارترین اثر آن بعد فرهنگی است که یک شخص از کشور ما به کشور خود میبرد.
همچنین توسعه فرهنگ پذیرش توریسم درمانی درهای جدیدی از ارتباطات را به روی کشور میگشاید. در این مسیر نیز باید ساختار تازهای تعریف و فرآیندها اصلاح شوند.
با تکیه بر رشد آموزشهای تخصصی حوزه پزشکی طی سالهای گذشته در ایران، توریسم آموزشی میتواند بستر توریسم درمانی را فراهم کند.
بازگشت افرادی که از آموزشها و یا خدمات درمانی دانشگاه بهره بردهاند به کشورشان، تسهیلکننده ارتباطات آتی و بهترین مروج ویژگیهای منحصربهفرد کشورمان خواهد بود.
برگزاری کلاسهای متون الهی برای دانشجویان خارجی و دیدار آنها با شخصیتهای قرآنی در کنار آنکه واحدی درسی به شمار میآید به عنوان یکی از فعالیتهای فرهنگی دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است، دیدگاه خود را در این بیان کنید.
ما در دنیا مبحثی به نام سلامت معنوی داریم که به بررسی تأثیرات این مقوله بر سلامت جسمانی میپردازد. معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه ضمن تقدیر از فعالیتهایی چون برگزاری کلاس متون الهی و دیدار با شخصیتهای قرآنی جهت افزایش سلامت معنوی دانشجویان، ایجاد مرکز تحقیقاتی با همین عنوان را در دستور کار خود دارد.
در عرصه جهانی و حتی در میان ادیان مختلف روی این مقوله کار شده و به این باور رسیدهاند که سلامت معنوی امید را میان بیماران بالا میبرد و موجب غلبه آنها بر بیماری میشود.
مرکز تحقیقات سلامت معنوی میتواند در همین راستا تعامل موفقی با بخش بینالملل به ویژه با دانشجویان خارجی از ادیان مختلف داشته باشد و فضاهای همکاری دو واحد را وارد فصل جدیدی کند.
شما به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه بینالمللی سازی آموزش عالی را در چه میبینید؟
از دیدگاه من بینالمللی سازی آموزش عالی در ارتباط با کشورها رقم میخورد و توسعه جذب دانشجویان خارجی، تبادل دانشجویان و اساتید و اجرای برنامههای آموزشی و تحقیقاتی مشترک با گسترش این سطح از ارتباطات محقق خواهد شد.
در این میان لزوم تبادلات بیمارستانی و بهرهمندی از تجربیات کشورهای موفق در مدیریت بیمارستانی نیز احساس میشود. در این راستا معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه به مقوله بیمارستانهای ارتقاء دهنده سلامت وارد شده و لینک ارتباطی خود را با شبکه بینالمللی بیمارستانها و مراكز بهداشتی ارتقاءدهنده سلامت (HPH) برقرار کرده است.
این فعالیت میتواند در تعاملات گستردهتر با معاونت بینالملل دانشگاه وارد مسیر جدیدی شود. ضمن اینکه معاونت بینالملل میتواند تسهیلکننده تعاملات معاونتهای مختلف دانشگاه با خارج از کشور باشد.
و سخن پایانی؟
در پایان خدا قوت میگویم به دکتر عرب خردمند و همکارانشان در معاونت بینالملل که با زحمات زیاد دستاوردهای خوبی را در سالهای گذشته کسب کردهاند و با شناختی که از توانمندیهایی دکتر کردی دارم حتم دارم که موفقیتهای این مجموعه ادامه خواهد داشت.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: سید میثم عطری (آرشیو)
ارسال به دوستان