گرامیداشت روز علوم آزمایشگاهی

دکتر علیزاده: پوشش، اخلاق و رفتار حرفه ای در حوزه آزمایشگاه به تقویت و اعتلای جایگاه آزمایشگاه کمک شایانی می‌کند

جشن روز علوم آزمایشگاهی در دانشکده پیراپزشکی به صورت حضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پیراپزشکی، جشن روز علوم آزمایشگاهی به همت معاونت دانشجویی فرهنگی این دانشکده و انجمن علمی دانشجویی علوم آزمایشگاهی، با حضور دکتر شعبان علیزاده رئیس دانشکده، دکتر فاطمه شیخ شعاعی معاون دانشجویی فرهنگی، دکتر نسرین دشتی معاون بین الملل و اعضای هیئت علمی گروه علوم آزمایشگاهی، چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار دانشجو برگزار شد.

دکتر علیزاده در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین بیان کرد: من همیشه دانشجویان را به عنوان سرمایه های آینده، مدیران آینده و قطعا اندیشمندان آینده و صاحبان مشاغل نوین در آینده محسوب می‌کنم. به نمایندگی از خانواده بزرگ پیراپزشکی، روز آزمایشگاه و آزمایشگاهیان را که به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم و دانشمند ایرانی، اسماعیل جرجانی‌ نامگذاری شده، تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که در این روز، تمام آزمایشگاهیان تلاش کنیم تا افراد مهم و موثری برای کشور عزیز و دوست داشتنیمان، ایران باشیم.

رئیس دانشکده پیراپزشکی در ادامه گفت: بحث سلامت، از مهمترین موضوعات بشری است و در این شکی نیست. در احادیث هم حدیثی منصوب به پیامبر روایت شده که می فرمایند، دو بحث امنیت و سلامتی نعمت های بزرگ الهی هستند که آنها را فراموش می‌کنیم. در بحث سلامت، امروزه با وجود تمام ادعاهای بشر مشاهده می‌شود که سلامتی به راحتی از دست رفتنی است؛ یعنی هر چقدر هم بشر بگوید کرات مختلف را تصرف می‌کند و در کسری از ثانیه چه کارها که نمی‌کند، اما مشاهده کردیم که چند گرم ویروس، کل دنیا را به چالش کشید و نشان داد که بیماری های واگیر هنوز حرف برای گفتن دارند و خیلی زود است که صرفا به بیماری های انفرادی فکر کنیم. در مقوله سلامت طبق اذعان بزرگ ترین‌مراکز جهانی از جمله سی دی سی، هفتاد درصد اطلاعات حوزه درمان و سلامت را آزمایشگاه تعیین می کند و امروزه در بسیاری از رشته ها از جمله رشته ای که بنده در آن هستم، هماتولوژی، عفونی و خیلی از حوزه های دیگر، بدون داده های آزمایشگاهی تقریبا نمی‌توان هیچ کاری انجام داد و روز به روز رشته آزمایشگاه دارای عرصه های بزرگتری می شود. عرصه های جدیدی که در گذشته اصلا وجود نداشته. اگر در زمان های گذشته با بسیاری از تست ها در پی تشخیص و تایید برخی از بیماری های خاص و محدود بودیم؛ اما امروزه آزمایشگاه فقط تشخیص و تایید نیست؛ آزمایشگاه بیشتر از تشخیص به پیگیری و سیاست گذاری سلامت بها می‌دهد. شما در حوزه سلامت می‌بینید که هیچ مسئول و صاحب منصبی بدون یافته ها و داده های آزمایشگاهی صحبت نمی‌کند و روز به روز آزمایشگاه، جایگاه خود را بهتر پیدا می‌کند.

دکتر علیزاده افزود: حتی من می‌شنوم که برخی افراد می‌گویند، این رشته به بن بست رسیده و اشباع شده است. اما چنین چیزی نیست. قطعا عرصه های آزمایشگاه، تازه و بکر هستند و شما میتوانید به آن وجهه بدهید و بنده اعتقاد دارم که این رشته در کشور جای رشد دارد. به شکر خدا در مقایسه با سایر کشور ها وضعیت خوبی داریم و قطعا می‌تواند مباحث جدیدی به این رشته باز شود و شما میتوانید به خصوص به عرصه‌هایی که به آن فکر نشده هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ ارزشی بهای بیشتری بدهید و این قضیه را رشد بدهید.

رئیس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به حضور فعال دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بیان کرد: دانشجویان علوم آزمایشگاهی به جرات یکی از بهترین دانشجویان حوزه سلامت علوم پزشکی تهران هستند. افرادی بسیار علاقه مند و با پتانسیل بالا که نه تنها در حوزه آزمایشگاه و پژوهشی و آموزشی بلکه در سایر حوزه ها نیز فعال هستند. سال ها در حوزه دانشجویی فرهنگی کار کرده اند، در مرکز پژوهش ها از افرادی که فوق العاده توانایی دارند و علاقه مند هستند مشغول به فعالیت اند. قطعا خیلی از مدیران آینده از بین شما عزیزان خواهد بود که اتفاق بسیار مبارکی است.

به عنوان یکی از همکاران نسبتا باتجربه تر از شما که تقریبا دو دهه است در حوزه آزمایشگاه به صورت میدانی و مدیریتی کار میکند چند نکته را خدمت شما عزیزان به خصوص در خصوص مسایل دانشگاهی عرض می‌کنم.

اولین آن استفاده از فرصت جوانی و همین دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است. روز به روز فرصت یادگیری از بین می رود و کمتر و سخت تر می شود. سنی که شما در آن هستید، هیچ وقت تکرار نمی شود. بعد از سی سالگی بسیاری از قابلیت های دهه بیست از بین می رود و کسانی که خیلی از قابلیت ها را در این سنین داشته اند بعداً متوجه می‌شوند خیلی اینچنین شرایطی فراهم نیست. سلامتی و صداقت و پاکی که در سنین جوانی هست بی مانند است. بعداً متوجه می‌شوید که این سنین، سنین فوق العاده ای است. به لحاظ آمادگی روحی، جسمی و ذهنی، دوره ای است که باید خودتان را بسازید و خودسازی ای که در این دوره صورت می‌گیرد، هیچ وقت فرصت آن مجدد تکرار نمی شود و این فرصت ها محدود است.

نکته دومی که ما متاسفانه خیلی خوب یاد نگرفتیم، کار گروهی است. اینکه یک دست واقعا صدا ندارد. در کشور ما به خصوص در جمع های دوستانه، شاید دور هم جمع بشویم و بگوییم و بخندیم اما در کارهای گروهی خوب نیستیم. یکی از مهارت هایی که من احساس میکنم حتما شما باید یاد بگیرید مهارت کار گروهی است. خیلی از مشکلاتی که در جامعه امروزی داریم، ناشی از این است که ما نمی‌توانیم به یکدیگر گوش دهیم و نظرات همدیگر را بپذیریم و در کنار هم کار کنیم.

نکته بعدی که من خیلی دوست دارم در این جلسه به گوش همکاران جوان ترم برسانم، بحث اخلاق و رفتار حرفه ای است. کدهای اخلاقی که ما، هم در پوشش، هم در رفتار و هم در تفکر و تصمیم گیری باید رعایت کنیم، خیلی بحث مهمی است. پوشش، اخلاق و رفتار حرفه ای در حوزه آزمایشگاه به تقویت و اعتلای جایگاه آزمایشگاه کمک شایانی می‌کند. خیلی از ویژگی هایی که افراد برای شغلشان می‌سازند، ناشی از رفتارهای حرفه ای اساتید، دانشجویان و همکاران آن رشته است. قطعا هر فضایی لباس خود و رفتار و پوشش خود را دارد. من خواهش دارم که در حوزه علوم آزمایشگاهی و هم در بیمارستان و دانشگاه کدهای اخلاقی را رعایت کنیم. این کار هم باعث اعطای اهمیت و دیسیپلین به رشته خودمان می شود و هم به آن بها می‌دهد. اگر ما خودمان رعایت نکنیم باعث میشود دیگران هم به ما بها ندهند و آن وقت مادچار مشکل خواهیم شد.

نکته بعد که می‌خواهم خدمت شما عزیزان بگویم بحث استفاده از فرصت های شغلی و کارآفرینی و ایجاد درآمد و ورود به این حوزه است. ما همیشه عادت داریم که یک مدرک بگیریم و با آن مدرک کار پیدا کنیم و کار کنیم. اما این تفکر کلاسیک را کم کم باید فراموش کنیم، ما قطعا به کارشناس و مسئول فنی و هیئت علمی در آزمایشگاه نیاز داریم، اما با توجه به انتظاراتی که من در نسل شما میبینم، این سبک کاری پاسخ گوی نیازهای جامعه نسل شما نخواهد بود. شما باید کار تخصصی رشته خود را شروع کنید، این را یقین بدانید که کاری که شما شروع می‌کنید با توجه به پتانسیل هابی که دارید، قطعا از ما موفق تر خواهید شد. نصف مسیر تجربه و آی کیو است که شما دارید اما اصل مسیر، پشتکار است که در سن شما فوق العاده است. بنابراین منتظر این نباشید که چهار سال کارشناسی را بگذرانید و بعد شروع به کار کنید یا دکترا را بعد از دوازده سال بگذرانید و تازه ببینید اول راه هستید. فرصت ها را در این حوزه از دست ندهید.

بحث بعدی، فعالیت در حوزه بین المللی است که اتفاقا در گذشته دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی، ارتباط خیلی خوبی با دانشجویان بین‌الملل برقرار کرده بودند. شما هم با انجمن های متناظر خودتان در کشورهای دیگر ارتباط بگیرید. من بارها به دانشجویان عزیز گفته‌ام که انجمن علوم آزمایشگاهی، باید با انجمن های متناظر خود در سایر کشورها و در اتحادیه های بین المللی ارتباط بگیرد و کرسی داشته باشد. شما به عنوان دانشجویان بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور باید در این جایگاه ها کرسی داشته باشید و شرکت کنید دانشگاه هم قطعا حمایت خواهد کرد. خیلی از اوقات ما از فرصت ها و حمایت های این چنینی دانشگاه غافل می‌شویم و این تجارب را کسب نمی‌کنیم. تصور کنید مثلا در سی و پنج سالگی تازه بخواهیم اولین تجربه مسافرت یا عضویت بین المللی در این حوزه را داشته باشیم که بسیار سخت است. الان فرصت تمرین این مباحث هست و نیاز هم هست و باعث می‌شود جایگاه رشته شما ارتقا پیدا کند و در سطح دانشگاه هم بسیار کمک خواهد کرد.

به عنوان توصیه برادرانه از کارهای سبک و بی ثمر و صرفا گذران وقت دوری کنید، قطعا به اوقات فراغت و تفریح نیاز دارید، این اصلا در ذات بشر است. با توجه به انرژی این سن که بسیار بالاست، همیشه سعی کنید انرژی خود را در راه مفید صرف کنید، تفریح قطعا لازم است، نشاط و شادابی لازمه دانشجوی جوان است، اما حیف است که همه انرژی در این راه به کار گرفته شود. بحث هنر و ورزش را من مجددا تاکید میکنم که بها بدهید و به عنوان آخرین مورد، خواهش می‌کنم برای عمر خود برنامه ریزی داشته باشید. چون بدون برنامه ریزی به هیچ هدفی نمی‌رسید. برای درس خواندن و ورزش و تفریح و امتحانات و ترم و وقت گذرانی با دوستان برنامه ریزی داشته باشید. من فکر می‌کنم زندگی یک امر حرفه ای است و مانند قدیم نیست که مردم به دنیا می آمدند و بزرگ می شدند و شغل پدر خود را ادامه می‌دادند. زمان امروزه بسیار ارزشمند است و در همه دنیا ارزش ثانیه را آموزش می دهند. من میبینم که مسیری که گاهی وقت ها می‌رویم مسیر تقریبا از دور افتاده ای است. سعی کنید که وارد داشبورد های مدیریتی و برنامه ای شوید و با عصر جدید در بسیاری از حوزه ها خود را وفق دهید.

در این مراسم که محمد زمانی، دانشجوی رشته پرستاری اجرای آن را برعهده داشت، برنامه های شاد و مفرحی مانند، صندلی داغ با دکتر مهدی زوار عضو هیئت علمی گروه علوم آزمایشگاهی، اجرای موسیقی سنتی توسط حسین وش دانشجوی رشته کتابداری و مسابقه های جذاب با اهدای هدایا برگزار شد.

همچنین کلیپی از فعالیت آزمایشگاه تشخیصی کووید ۱۹ دانشکده پیراپزشکی در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

محمد معین افشاری
تهیه کننده:

محمد معین افشاری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *