پنجمین طرح ضیافت اندیشه دانشجویان داخلی و چهارمین طرح ضیافت اندیشه دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: دانشگاه علوم پزشکی تهران در پی تربیت نسلی تعالی‌گرا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران«حامیم» گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در پی تربیت نسلی تعالی‌گرا است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در آیین افتتاحیه این طرح تابستانی که از ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ به مدت ۲ هفته برگزار می‌شود، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به نسل های مختلف دانشگاه ها و تلاش دانشگاه های بزرگ برای تحقق دانشگاه نسل چهارم و پنجم گفت: دانشگاه در نسل اول، آموزش محور، در نسل دوم، پژوهش محور و  در نسل سوم، کارآفرین است؛ اما در نسل چهارم به عنوان دانشگاه اجتماعی، الگوی آموزشی نوینی به منظور تربیت نسلی تعالی گرا و مرکز تحولات جامعه ارایه می شود.
دکتر قناعتی دوران دفاع مقدس را الگوی موفقی از تحقق دانشگاه اجتماعی دانست و افزود: هشت سال دفاع مقدس از رزمندگان عادی، انسان های خلاق و موفقی ساخت که می توانستند عملیات های بزرگ را برنامه ریزی و فرماندهی کنند و در کنار آن، ایمان و وحدت مردم،  همه معادلات را به نفع کشورمان تغییر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه امروزه آنچه پیشرفت جوامع را رقم می زند «علم» است افزود: بیش از قدرت سیاسی و اقتصادی، برتری علمی اهمیت دارد و جوامعی به پیشرفت و توسعه دست پیدا می کنند که توان علمی بالایی داشته باشند.
دکتر قناعتی تغییر نگرش را مهمترین عامل پیشرفت علمی دانست و گفت: نگرش ما نسبت به مسائل و رویکردمان در مواجهه با چالش ها، می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. در واقع رهبران بزرگ نیز با چنین رویکردی، ماندگار شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدفمندی را از دیگر عوامل مهم موفقیت دانست و خطاب به دانشجویان تاکید کرد: هدفمند زندگی کنید. دانشجویی که هدف دارد می تواند به نقطه رهایی برسد و اوج نقطه رهایی، رهایی از نفس است. دانشجوی هدفمند خدامحور است و هرآنچه با این هدف در تضاد باشد نمی بیند، نمی شنود و از انجام آن پرهیز می کند. در چنین حالتی تشویق ها و تعریف ها و یا موانع و نکوهش ها، در فرد اثری ندارد و او را از جلب رضایت خدا باز نمی دارد.
رئیس دانشگاه، با انتقاد از فرهنگ غرب در گسست خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه افزود: در غرب فردگرایی مورد توجه قرار دارد درحالی که در کشورمان و در دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشمندان بزرگی همچون دکتر سرکار به دور از نگاه فردگرایانه، از آسایش خود گذشتند تا تحولات بزرگی را رقم بزنند.
دکتر قناعتی با تاکید بر ترویج آزاداندیشی در بین دانشجویان گفت: اسلام دین تعقل و آزاداندیشی است و به عنوان مسلمان، باید به آنچه اسلام از ما خواسته، عمل کنیم. لذا سعی کنید از فرصت این دوره، برای بیان دیدگاه های خود استفاده و در خودتان تحول ایجاد کنید.

رسالت دانشگاه علوم پزشکی تهران در توانمندسازی علمی، سیاسی و اجتماعی دانشجویان
 حجت الاسلام و المسلمین میرمجید سید قرشی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، ضمن خیرمقدم به دانشجویان، برگزاری این دوره را با حمایت رئیس دانشگاه و همت معاون فرهنگی و مدیر گروه معارف اسلامی بیان کرد و با اشاره به ویژگی آن گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از معدود دانشگاه‌هایی است که این طرح را به صورت همزمان برای دانشجویان داخلی و بین‌الملل برگزار می کند.
جحت الاسلام قریشی طرح «حامیم» را نقطه اتصال فعالان فرهنگی با دیگر ارکان دانشگاه دانست و افزود: رسالت دانشگاه علوم پزشکی تهران توانمندسازی دانشجویان در عرصه‌های مختلف معرفتی و مهارتی و افزایش اگاهی‌های سیاسی و اجتماعی آنان است.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، با اشاره به انتخاب بهترین اساتید و کارشناسان کشور برای این دوره گفت: بیش از ۵۰ استاد مورد بررسی قرار گرفتند تا اساتید مورد نظر این دوره انتخاب شوند.
جحت الاسلام قریشی، بر مشارکت فعال دانشجویان در این دوره دو هفته ای تاکید کرد و افزود: با اساتید خود به صورت جدی مباحثه کنید تا بتوانید توانمندی لازم را برای ساخت اینده ای با عزت برای دانشگاه و کشور بدست آورید.

ضیافت اندیشه، فرصتی برای تعامل بیشتر دانشجویان داخلی و بین المللی
در ادامه دکتر محمد حسین آیتی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، در توضیح گستره فعالیت های بین الملل دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بین المللی سازی را در دستور کار خود قرار داده و همگام با دانشگاه های برتر، وارد عرصه جهانی شده و در این زمینه پیشگام است.
دکتر آیتی با اشاره به شمار دانشجویان بین الملل افزود: از یک هزار و 400 دانشجوی بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک هزار و 200 دانشجو در تهران و 200 دانشجو در پردیس کیش درحال تحصیل هستند و با راه اندازی شعبه بین الملل دانشگاه با نام «دانشگاه سبطین» در کشور عراق، 570 دانشجو نیز در این دانشگاه تحصیل می کنند.
معاون بین الملل دانشگاه، برگزاری این دوره را فرصتی برای تعامل بیشتر دانشجویان داخلی و بین الملل دانست و افزود: دانشجویان بین الملل از این فرصت می توانند برای تعامل بهتر با اساتید، آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، ایجاد ارتباط با دانشجویان ایرانی و نیز یادگیری بهتر زبان فارسی استفاده کنند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران مشعل دار عرصه علمی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه ها، با ابراز امیدواری از اینکه شرکت در این دوره برای دانشجویان با برکت و به یادماندنی باشد، یادآور شد: دوره دانشجویی گذرا و تکرار ناشدنی است قدر این دوره را بدانید و از این فرصت برای ارتقا توانمندی ها و مهارت های خود استفاده کنید.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با یادآوری خاطرات دکتر کریم مجتهدی رئیس دبیرستان البرز، رئیس دانشگاه های شیراز، امیرکبیر و شهید بهشتی و بنیانگذار دانشگاه شریف و همچنین با اشاره سخنان نخست وزیر وقت کشور در جریان ملی شدن صنعت نفت گفت: کشورمان باوجود انکه در گذشته وابسته به بیگانگان بوده و در شرایط کنونی که با تحریم های سنگینی مواجه است؛ موفقیت های چشمگیری از  جمله کسب جایگاه چهارم در عرصه نانوفناوری کسب کرده است.
دکتر رستمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران را از بهترین دانشجویان کشور دانست که می توانند مشعل دار دیگران باشند و گفت: کاری که شهید شهریاری در غنی سازی 20 درصد برای تولید رادیو داروی بیماران انجام داد؛ نشان می دهد  که کار سخت شدنی است و شما نیز از عهده آن برمی آیید و می توانید مشعلی باشید که دیگران با کمک شما، راهشان را پیدا کنند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *