هفدهمین جشنواره ابنسينا
دکتر هاشمی، بر تقویت فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها تاکید کرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تغییر در ساختار دانشگاه های علوم پزشکی را عامل ارتقاء و پیشرفت در زمینه های آموزشی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی عنوان کرد.
گالري عکس 1 جمشيد ربيعي
گالري عکس 2 جمشيد ربيعي
گالري عکس 3 جمشيد ربيعي
گالري عکس 4 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 5 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 6 حسين اکبريان
گالري عکس 7 حسين اکبريان
گالري عکس 8 نيرومند رومياني
گالری عکس 9 رقیه باقرزاده
گالری عکس 10 رقیه باقرزاده
هفدهمین جشنواره ابنسينا، همزمان با سالروز تأسيس دانشكده پزشكي و بهمنظور پاسداشت اساتيد، محققين و پژوهشگران برتر 14 بهمن 94 در تالار ابنسيناي دانشكده پزشكي برگزار شد. در این جشنواره، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تبریک به برگزیدگان هفدهمین جشنواره ابنسينا؛ اظهار داشت: جا دارد در این فرصت مغتنم از رییس، دبیر و همه دست اندرکاران جشنواره که وقت زیادی را برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره گذاشتند، تقدیر ویژه داشته باشم.
وی با اشاره به وجود مدیران اصلح (گذشته و حال) دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گفت: اینها جزء امیدهای حوزه سلامت محسوب می شوند. البته اساتید نیز با اشاعه تعهد رفتار حرفه ای توانستهاند جایگاه این دانشگاه را ارتقا دهند.
دکتر هاشمی افزود: زمانی دلم میخواست که ساختار وزارتخانه را تغییر بدهم اما به دلیل بدهی 8 هزار میلیارد تومانی و بحران دارویی که با آن مواجه بودیم، امکان پذیر نبود، به همین دلیل تغییر ساختار را برای آخرین سال گذاشتهایم، حالا چقدر در این زمینه موفق می شویم را نمیدانیم چرا که مشکلات بسیار زیاد است.
محور اصلی دانشگاه ها آموزش و پژوهش
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کارنامه دولت از نظر مردم قابل قبول است، تصریح کرد: به نظر میرسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت و دانشگاهها با یکدیگر عمل کنند، باید ساختارشان تغییر پیدا کند. باید در دانشگاهها محور را آموزش و پژوهش قرار دهیم و بهداشت و درمان را در قالب سازمان دیگر در نظر بگیریم، همچنین برای ساخت و سازها هم یک بخش کاملاً مجزا تعریف کنیم، بدین ترتیب کار دانشگاه با سرعت بیشتری دنبال میشود.
دکتر هاشمی، افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جایگاهی است که اگر محور را خدمات آموزشی پژوهشی قرار دهد، میتواند سایر دانشگاهها را نیز متحول کند، باید از فرصتهای ایجاد شده استفاده بهینه کنیم.
تحول و ارتقای آموزش و پژوهش در یک راستا
وی ادامه داد: امیدواریم مراکز جدیدی احداث شود که تمام رویکردشان آموزشی باشد. بهترین پزشکان،پرستاران و مدیران باید در مراکز دانشگاهی باشند زیرا در همه دنیا همینطور است، اگر آموزش پیشرفت کند حتماً پژوهش هم پیشرفت خواهد کرد و به جایگاه فرامنطقهای باز دست خواهیم یافت.
وزیر بهداشت یادآور شد: امروز پس از 12 سال فرصت جدیدی در اختیار ما قرار گرفته است که باید با استفاده از آن به نحو دیگری از مدیریت برسیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مانند روسای سایر دانشگاهها بخش وسیعی از گرفتاری ها و مطالبات را پیش رو دارد، آن وقت توقع داریم که این دانشگاه در مرز دانش بتواند در کنار رقبای دیگر پیشرفتها و ترقیهای بسیاری را پشت سر بگذارد، که البته انصافاً کار سختی است.
تعامل اثربخش با مراکز علمی و پژوهشی دنیا
دکتر هاشمی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود و رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه؛ تأکید کرد: مهم ترین محور گفتوگوها ارتقاء روابط مراکز علمی و پژوهش در کشورها بوده است، در واقع هدفگذاری آنها روی نخبهها است اگر ما مسیر حرکتمان را تغییر ندهیم، این افراد را از دست می دهیم.
وزیر بهداشت افزود: اگر دانشگاهها بخواهند از فرصتهای ایجاد شده استفاده کنند و از گرفتاری های روزمره نجات پیدا کنند، راهحل این است که تصدی گری را از خود جدا کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند. بیشترین مشکل من در این مورد متقاعد کردن همکاران داخل وزارتخانه و مراکز سیاستگذاری است. امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مورد پیشقدم شود و نمونهای برای سایر مراکز باشد.
وی با اشاره به اینکه تراز دانشگاه علوم پزشکی تهران «بینالمللی» است؛ تأکید کرد: خیلی ضرورت ندارد که ساختار این دانشگاه همانند دیگر دانشگاه های علوم پزشکی باشد لازمه پیشرفت بیشتر دانشگاه تهران تغییر در ساختار آن است که البته این آرزوی من است.
خبرنگار: الهام علي
عكس: جمشيد ربيعي
ارسال به دوستان