• تاریخ انتشار : 1403/07/18 - 01:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 208
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست تخصصی پیشگیری و درمان یبوست در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد

راهکارهای نوین پیشگیری و درمان یبوست؛ پیوند طب ایرانی و رایج

نشست تخصصی پیشگیری و درمان یبوست در طب ایرانی و طب رایج (مستند به شواهد علمی) به میزبانی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن علمی طب ایرانی برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این رویداد علمی که پنجشنبه پنجم مهر ماه 1403 با حضور اساتید و پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، گوارش و کبد اطفال، متخصصان داخلی،  پزشکی ورزشی، علوم تغذیه، طب ایرانی، داروسازی سنتی، فارماکوگنوزی و پزشکان عمومی در تالار مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد، اساتید و سخنرانان دیدگاه های خود در زمینه شیوه های پیشگیری و درمان یبوست از دیدگاه دو مکتب طب رایج و طب سنتی ایران را بیان کردند.
در ابتدای این جلسه دکتر محمدعلی محققی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی مهم‌ترین ظرفیت طب سنتی را اصلاح سبک زندگی افراد جامعه دانست و افزود: از سال‌های گذشته و با راهنمایی‌های مرحوم دکتر اصفهانی، مجموعه ای از مستندات مبتنی بر شواهد در قالب متون علمی وارد نظام آموزش سلامت شده و از این رهگذر دستاوردهای بزرگی در دانشکده‌های طب سنتی حاصل شده است؛  ضمن اینکه متعاقب این امر در تربیت نیروی انسانی این حوزه و به موازات آن تولید محتوای علمی و منابعی با رویکرد پژوهشی که هم‌تراز با منابع دیگر    دانشگاه‌های دنیا باشد نیز توفیقات چشمگیری داشته‌ایم.
وی افزود: اساس تفکر تاسیس دانشکده های طب سنتی در دانشگا‌ههای علوم پزشکی این بود که با استفاده از دستاوردهای پژوهشی، تعاملات و گفتگو‌های علمی بین رشته ای حاصل شود.
دکتر محققی در پایان خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و گفتگو‌ها پیامی بزرگ به دولتمردان، سیاست‌گذاران سلامت و مسئولان گروه‌های علمی در دانشگاهها دارد و آن پیام این است که از پوسته های خودساخته خارج شده و وارد بحث‌ها و گفتگوهای علمی شوند، همانگونه که دستاورد مهم این نشستها، برقراری گفتمان علمی و مستند بین متخصصین طب سنتی و طب رایج است.
 دکتر ابراهیم خادم ازغدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی این نشست تخصصی نیز در سخنان خود هدف از برگزاری این نشست بین رشته ای را استفاده از همه ظرفیت های علمی کشور برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه دانست و اظهار امیدواری کرد مذاکرات علمی صورت گرفته در حوزه های مختلف میان اساتید طب ایرانی و طب نوین که به میزبانی فرهنگستان علوم پزشکی صورت گرفته است، در آینده نزدیک بصورت نگاشت علمی جمع‌آوری و منتشر شود.
دکتر خادم با توجه به شیوع بالای یبوست در همه رده های سنی جامعه، بر لزوم نگرش پژوهش محور و به دور از تعصب در بررسی منابع اصیل طب ایرانی و برقراری تعامل مثبت و همکاریهای متقابل علمی بین اساتید دو مکتب طب رایج و طب سنتی ایران تاکید و اظهار امیدواری کرد برگزاری اینگونه نشست ها و گفتگوهای علمی بین رشته ای منجر به ارتقای سطح سلامت و بهبود شیوه های پیشگیری و درمان بیماریهای شایع در جامعه شود.
موضوعات مورد نظر برای سخنرانی اساتید حاضر در این نشست علمی شامل موارد ذیل بود:
 ارتباط بین سبک زندگی با پیشگیری و درمان یبوست در بالغین (دکتر نجمه سادات آل طه فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد بالغین)
 علل ایجاد و راهکارهای پیشگیری و درمان یبوست در طب ایرانی مستند به شواهد علمی (دکتر ابراهیم خادم دکترای تخصصی طب ایرانی)
 آخرین یافته های علمی پیشگیری و درمان یبوست در کودکان (دکتر حسین علیمددی فوق تخصص گوارش و کبد کودکان)
نقش تغذیه در پیشگیری و درمان یبوست (دکتر آزیتا حکمت دوست دکترای تخصصی علوم تغذیه)
 نقش ورزش در پیشگیری و درمان یبوست (دکتر توحید سیف برقی متخصص پزشکی ورزشی)
 گیاهان دارویی و داروهای گیاهی موثر در درمان یبوست (دکتر فاطمه عمادی دکترای تخصصی فارماکوگنوزی)
در پایان این نشست تخصصی، بحث و تبادل نظر علمی در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه به عمل آمده و اساتید و سخنرانان به سوالات حاضرین در خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان یبوست از دیدگاه تلفیقی و مشترک بین دو مکتب طب ایرانی و طب رایج پاسخ دادند.
 

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 280345
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *