• تاریخ انتشار : 1400/06/20 - 09:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1985
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

نشست هیئت رئیسه دانشکده توانبخشی با بررسی دستاوردهای 4 ساله اخیر این دانشکده برگزار شد

دکتر هادیان گفت: خدمت در دانشگاه علوم پزشکی تهران همانند حضور در یک کشتی نجات است همه ما در هر جایگاهی، اهل و سرنشین این کشتی هستیم و بایستی تمام توان خود را برای خدمت‌رسانی و حرکت روبه‌جلو این کشتی به‌کارگیریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، در نشست هیئت رئیسه این دانشکده که دوشنبه 15شهریور در سالن استاد طالبیان  برگزار شد؛ ابتدای نشست دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده بابیان اینکه هرگز تصور نمی‌کردم که دوری از فضای حضور فیزیکی دانشجویان انقدر سنگین و سخت باشد گفت: حضور در فضای دانشگاه به عنوان بخشی از زندگی با اجزای درونی ما عجین شده است و واقعیت این است که بیشتر وقت اثرگذار در شخصیت ما در این فضا سپری می‌شود و انرژی اصلی از دل تعامل اجتماعی که در محیط آموزشی، پژوهشی و بالینی کسب می‌کنیم.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با خردورزی که در پیش‌گرفته شده است با تأمین حداکثری واکسن و کسب 70درصدی واکسیناسیون و تحقق ایمنی سازی عمومی شرایط حضور دانشجویان در کلاس‌های حضوری به‌زودی فراهم شود.
دکتر هادیان ضمن ارائه گزارشی از نشست هفته پیش هیئت‌رئیسه دانشگاه با مراکز تحقیقاتی و روسای دانشکده‌ها با اشاره به بخشی از سخنان ریاست دانشگاه گفت:با توجه به قدمت دانشگاه هرکسی بخواهد تمشیت هر بخشی از دانشگاه را بر عهده بگیرد بایستی تلاش کند در کنار انجام وظایف محول شده، احترام و عزت این دانشگاه کماکان حفظ شود.
رئیس دانشکده در ادامه سخنانش افزود: خدا رو شکر می‌کنم که فرصت امانت‌داری دانشکده شرایطی را برایم فراهم کرد که شما دوستان را از نزدیک بهتر بشناسم. وی در ادامه تصریح کرد: در حدود سه سال و 8 ماه  همراهی اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده با یکدیگر برای پیشبرد اهداف و مأموریت‌های محول شده دانشگاه،تفاوت‌هایی در روش‌ها و راهکارها، در اجرای برنامه‌های حوزه‌های مختلف داشتیم. با وجود این خوشبختانه توانستیم هم‌افزایی داشته باشیم، اذعان مسئولان دانشگاه و همچنین مستندات موجود، موفقیت‌های کسب‌شده در تمامی حوزه‌های آموزشی ، پژوهشی ، بین‌المللی و دانشجویی دانشکده در کنار خلق ثروت گواه آن است.
دکتر هادیان با استناد به گزارش سامانه علم‌سنجی وزارت متبوع کسب رتبه برتر پژوهشی این دانشکده در میان تمام دانشکده‌های توانبخشی کشور طی سه سال اخیر، در شرایطی که چند دانشکده توانبخشی کشور در شهر تهران با بیش از دو برابر اعضای هیئت‌علمی و تعداد دانشجویان و همچنین تعداد گروه‌های آموزشی بیشتر نسبت به این دانشکده و بالطبع امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دارند را قابل‌تقدیر دانست.
رئیس دانشکده همچنین با اشاره به اینکه جذب و پذیرش متقاضیان بین‌الملل در گروه‌های مختلف این دانشکده بیش از چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده در مأموریت‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه بوده است گفت: با توجه زیرساخت‌های آموزشی و آزمایشگاهی موجود با حفظ کمیت تعداد دانشجویان موجود بایستی کیفیت ارائه آموزشی را بیش‌ازپیش ارتقا دهیم.
دکتر هادیان تصریح کرد: ارتقا کیفیت ارائه آموزش به این دانشجویان با توجه به اینکه حین و پس از دانش‌آموختگی آنان نمونه دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده توانبخشی هستند می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل برای قطب علمی شدن دانشکده در منطقه خاورمیانه را فراهم کند.
وی در ادامه با اشاره به تحصیل و دانش‌آموختگی اعضای هیئت‌علمی معتبرترین دانشگاه‌های پاکستان در این دانشکده و انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و این دانشکده به‌عنوان دانشگاه مقصد برای تحصیل گفت: آسان نیست متقاضی را از کشور پاکستان که خود هیئت‌علمی دانشگاهی با رتبه علمی بالاست و یا متقاضی از کشور لبنان را که پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه را داشته است را با ایجاد جاذبه برای تحصیل دریکی از رشته‌های دانشکده علاقه‌مند و جذب و پذیرش کرد و قطعاً ارائه خدمات باکیفیت آموزشی،پژوهشی، فرهنگی و کادرسازی در کنار تدبیر و مدیریت صحیح زمینه آن را فراهم کرده است.
رئیس دانشکده همچنین با اشاره کسب رتبه اول و یا دوم این دانشکده در طرح ارزیابی ارائه خدمات آموزشی در بین دانشکده‌های دانشگاه در چهار سال اخیر گفت: قطعاً کسب این رتبه ها نشان از تلاش، دقت نظر و کیفیت بالا حوزه آموزشی دانشکده در اجرای مقررات آموزشی و بهبود، اصلاح و ارتقاء فرآیندهای آموزشی و عملکرد مناسب حوزه معاونت آموزشی دانشکده در طی حدود چهار سال اخیر است.
وی در بررسی و ارزیابی حوزه بالینی و ارائه خدمات گروه‌های مختلف دانشکده ضمن ابراز خرسندی گفت: ارائه خدمات رشته های دانشکده توانبخشی به بیماران و مراجعان درمانگاه‌های دانشکده به لحاظ تعداد مراجعان و میزان درآمدزایی همانند سال‌های پیش از شیوع و پاندمی کووید ۱۹شده است. ایشان افزود: با توجه به شیوع کرونا و کاهش تعداد ساعات ارائه خدمات در درمانگاه‌های دانشکده و همچنین هماهنگی برای ارائه خدمات به بیماران در ساعات حضور و نیز حضور کارورزان و کارآموزان و همچنین اجرای دروس عملی آنان در فضای درمانگاه، حفظ کمیت تعداد بیماران مراجعه‌کننده و درآمدزایی تنها در سایه مدیریت صحیح فراهم‌شده است.
رئیس دانشکده همچنین طراحی دوره دکترای حرفه‌ای بین‌الملل رشته اپتومتری، طراحی دوره کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه برای متقاضیان بین‌الملل منطقه خاورمیانه، بازبینی دکترای تخصصی یکی از رشته ها پس از بیش از ۲۰ سال اجرا را بخشی از دستاوردهای همکاری و هماهنگی و برنامه‌ریزی دو معاونت بین‌الملل و آموزشی این دانشکده دانست.
دکتر هادیان در بخشی از سخنانش گفت: باافتخار این دانشکده در کمتر از چهار سال اخیر بیشترین تعداد ارتقا مرتبه علمی اعضای هیئت‌علمی دانشکده به دانشیاری و استادی تمامی را در میان تمام دانشکده‌های توانبخشی کشور داشته است که قطعاً فراهم شدن و تسهیل شرایط به لحاظ کسب معیارهای ارتقا رتبه علمی به سطح استادی و چه دانشیاری توسط معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی و برنامه ریزی بی‌تأثیر در کسب این موفقیت نبوده است. نمایه شدن دو ژورنالJournal of Modern Rehabilitation وAuditory and Vestibular Research دانشکده توان بخشی در دو رشته ادیولوژی و فیزیوتراپی نیز از میوه های درخت هم افزایی در ۴۴ ماه گذشته در دانشکده بوده است.
وی بابیان اینکه تفاوت‌هایی به لحاظ روش و نوع عملکرد در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم ولیکن باوجود این، هم‌افزایی عملی میان معاونت‌های دانشکده، برکات این هم‌افزایی در تمامی حوزه‌ای پژوهشی آموزشی بین‌الملل و بالینی به‌وضوح با مستندات قابل‌مشاهده است.
دکتر هادیان حضور پروفسور نیچه و تورستون فیشر در کارگاه‌ها علمی این دانشکده در دوران پیش از کرونا و حتی پس از شیوع کرونا که درنتیجه همکاری نزدیک و هم‌افزایی سه معاونت آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل دانشکده فراهم‌شده است، را علاوه بر بین‌المللی سازی و ارتباط با متخصصان برجسته دنیا و به‌کارگیری تخصص آنان درزمینهٔ های آموزش و پژوهش به‌عنوان یکی از مأموریت‌ها و برنامه‌های چهارساله این دانشکده، زمینه همکاری و تولید ده‌ها مقاله و طرح پژوهشی را در گروه‌های مختلف دانشکده را فراهم کرده است.
رئیس دانشکده در ادامه افزود: علاوه بر این برگزاری کارگاه FDM به‌عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های درمانی در حوزه درمان‏های استخوانی عضلانی که باهدف افزایش مهارت‌های بالینی و آشنایی با آخرین روش‌ها و دستاوردهای علمی در حوزه فیزیوتراپی در جهان برای اولین بار در کشور در این دانشکده و با استقبال و حضور اعضای هیئت‌علمی سایر دانشکده‌های توانبخشی، دانش‌آموختگان و دانشجویان بین‌الملل دانشکده برگزار شد از دیگر دستاوردها و موفقیت‌های این دانشکده دانست.
دکتر هادیان همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این دانشکده با بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشکده دندانپزشکی تابعه دانشگاه و حضور عملی و نه شعاری متخصصان رشته‌های مختلف دانشکده در این مراکز باهدف ارائه خدمات و فراهم شدن شرایط انجام پژوهش‌های میان‌رشته‌ای را نیز از دستاوردهای این دوره عنوان کرد.
وی بابیان اینکه برای تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم بایستی شرایط حضور متخصصان گروه‌های مختلف این دانشکده برای ارائه سرویس‌دهی و ارائه خدمات در حوزه های گوناگون بالینی فراهم شود تا بتوان آموزش، پژوهش هدفمند بر مبنای نیازهای جامعه، در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه که در واقع بیمارستانهای ملی به لحاظ ارجاع هستند، انجام شود. وی اظهار امیدواری کرد کماکان با خردورزی ارکان و مسئولان دانشگاهی، زمینه حفظ و ارتقا این همکاری‌هاو حضور اعضای هیئت‌علمی در بیمارستان‌هاو مراکز دانشگاه، بیش‌ازپیش فراهم شود.
دکتر هادیان در ادامه گفت: این دانشکده به‌عنوان یک مرکز اطلاعات آسیب های و ضایعات ورزشی در زمینه ports Rehabilitation برای انجام تحقیقات و پژوهش و همچنین درزمینهٔ Neurological Rehabilitation  و همچنین درزمینهٔ های گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی پیشرفت‌های مثال زدنی در Vestibular Rehabilitation داشتیم. وی در ادامه تصریح کرد: راه‌اندازی و ارائه خدمات بهینه و باکیفیت به مردم جامعه در ادامه موجب خلق ثروت نیز شد و بسیاری از اقدامات از جمله ایجاد سالن دکتر طالبیان، بازسازی درمانگاه های فلج مغزی و سکته مغزی، بازسازی کلینیک های تخصصی گفتار درمانی، کلینیک تخصصی توان بخشی دهلیزی، تعادل، و اپتومتری و خرید تجهیزات توان بخشی بیشتر از طریق خلق ثروت بوده است. ایشان مهمترین مساله در طی نزدیک به ۴ سال را برنامه ریزی برای جذب سرمایه های انسانی در اعضای هیات علمی و کارشناسان دانست که بصورت اساسی و سیستماتیک انجام شده است. ایجاد معاونت برنامه ریزی، معاون اجتماعی و فرهنگی و نیز مدیر روابط عمومی از دست آوردهای این دوره بوده است.
وی با توصیف اینکه خدمت در دانشگاه علوم پزشکی تهران همانند حضور در یک کشتی نجات است گفت: همه ما در هر جایگاهی، اهل و سرنشین این کشتی هستیم و بایستی تمام توان خود را برای خدمت‌رسانی و حرکت روبه‌جلو این کشتی به‌کارگیریم علاوه بر این با توجه ماهیت دانشگاه علوم پزشکی در خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه در شرایط کنونی جامعه در دوران کرونا و اهمیت حفظ و بازگرداندن سلامت به آنان خیر این سرای و دگر سرای نیز نصیب همه‌مان می‌شود.
در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیایی گزارشی از چگونگی شروع سال تحصیلی جدید دانشکده ارائه داد. وی بابیان اینکه ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید در دوره کارشناسی در تمامی مقاطع  رشته‌های دانشکده انجام‌شده است در خصوص شروع سال تحصیلی دانشجویان نو ورود تحصیلات تکمیلی گفت: با توجه به  مکاتبه دانشگاه در خصوص عدم امکان تخصیص تمام ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه به دانشجویان و نیز سقف ده نفر برای کلاسهای حضوری و رعایت پروتکل‌ها در شرایط کرونا، سال تحصیلی جدید با برنامه ریزی در گروه‌های آموزشی آغاز خواهد شد.
دکتر علیائی در بخشی از سخنانش از معاون اداری مالی دانشکده در خواست کرد تا در صورت ابتلا خانواده درجه‌یک هر یک از کارکنان دانشکده برای مرخصی کارکنان همکاری و مساعدت صورت گیرد.
در بخشی از نشست نیز در خصوص برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت حضوری و آنلاین و ترکیبی با توجه به محدودیت های تجمع در فضاهای بسته تبادل‌نظر شد.
دکتر هادیان از معاون آموزشی دانشکده خواست تا مدیران گروه‌ها در خصوص بررسی تمام شرایط و جوانب برگزاری کلاس‌های درسی تئوری و عملی برای شروع سال تحصیلی توجیه شوند.
دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده نیز به ارائه گزارش مالی نحوه پرداخت هزینه‌های مرتبط با چاپ و انتشار دو مجله انگلیسی‌زبان دانشکده و همچنین هزینه‌های برآورد شده تحصیل دانشجویان بین‌الملل و حداقل پذیرش تعداد دانشجویان درهر مقطع برای تأمین هزینه‌های مرتبط ارائه داد.
دکتر آذر مهری معاون دانشجویی نیز با اشاره به‌ضرورت بهینه‌سازی فضای فیزیکی سلف‌سرویس دانشجویان گزارشی از پیگیری‌های انجام‌شده ارائه کرد.
دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل نیز گزارشی از روند پذیرش دانشجویان نو ورود بین‌الملل دانشکده و چگونگی و شرایط شروع سال تحصیلی آنان و همچنین فرایندهای جاری معاونت بین‌الملل ارائه کرد.
نشست، با خواندن حمد و سوره برای درگذشتگان کشور و به ویژه وابستگان دانشکده پایان یافت.

  • گروه خبری : دانشکده توانبخشی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 196633
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *