پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته ملی سلامت

دکتر علیرضا اولیائی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته ملی سلامت پیامی ارسال کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته ملی سلامت به شرح ذیل است:                          هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در جامعه و سیاستگذاران و ذی‌نقشان با تاکید بر اولویت‌های ملی سلامت برگزار می‌شود. امسال با عنایت به اولویت‌های ملی و فرمایشات و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) در تقویت بهداشت و پیشگیری و بهره گیری از مشارکت مردم در بهداشت و همگام با سایر کشورهای جهان در شعار بین المللی دعوت به اقدام همگانی کشورها برای توسعه خدمات سلامت و پوشش همگانی سلامت و توجه به حقوق اقشار آسیب‌پذیر و با توجه به اولویت وزارت بهداشت در برقراری عدالت در سلامت و اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع و دست آوردهای شبکه بهداشت کشور شعار هفته سلامت در هفته اول اردیبهشت سال 1403 « سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت» اعلام می‌شود.
از نظر مردمی سازی سلامت و اقدامات بهداشت در این راستا، نقش مردم در نیازسنجی‌ها و تصمیم گیری‌ها از محیطی‌ترین نقاط تا نظارت بر اجرای خدمات سلامت محور و همچنین مشارکت مالی، علمی و پژوهشی در سال‌های اخیر در ارتقای سلامت و کاهش بار بیماری‌ها و هزینه‌های آنها بسیار اثربخش بوده و می‌توان نظام بهداشت کشور را از موفق ترین نمونه‌های جهانی عنوان کرد. مشارکت مردمی و نقش جمعیت میلیونی سفیران و داوطلبان سلامت برای اجرایی شدن حماسه واکسیناسیون همگانی و سریع کرونا در بحبوحه همه گیری کووید-19 از جمله نمونه‌های نقش برنامه‌های آموزش بهداشت و مشارکت مردمی موثر می‌تواند یاد شود. تاکیدات مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) بر توجه به سرمایه مردمی به عنوان دریای بی پایان توانمندی و ایثار و توجه به بهداشت و پیشگیری که در شعار امسال هفته سلامت منعکس شده است، وظیفه خطیر همه را در سال جاری بیان می‌کند.
از جمله اهداف شعار هفته سلامت امسال می‌توان به موضوعات ذیل اشاره کرد:
1- حمایت طلبی و پر رنگ کردن ضرورت دسترس به خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه مورد نیاز برای هر فرد در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشد.
2- توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه نشین با تکیه بر نقش بنیادین مردم در خلق، تامین و حفظ سلامت همگانی
3- تقویت بهداشت و تاب آورتر سازی نظام سلامت برای آمادگی روبرو شدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته
در ادامه به اهمیت و جایگاه ویژه خانواده در برنامه‌های سلامت محور، تاکید می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای خانواده دوست به حساب می‌آید، اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم، باید این اصلاح را از خانواده‌ها آغاز کنیم. خانواده، محور اصلی جامعه است و ما سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده‌ایم. تمام کشورها معتقدند که خانواده محور اصلی جامعه و کانون عاطفه و محبت است؛ این در حالی است که فرهنگ غربی در خصوص متلاشی کردن نظام ارکان خانواده گام برداشته است. کشورهایی که خانواده دوست هستند باید به سلامت خانواده توجه مضاعف داشته باشند؛ چنان که جمهوری اسلامی ایران، موضوع سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده است. هر خانواده ایرانی باید یک مراقب سلامت داشته باشد، در برنامه سلامت خانواده رویکرد جامعه نگری مورد نظر قرار دارد.
طبقه‌بندی خدمات بهداشتی و برنامه سلامت خانواده می‌تواند راه حل اصلی بسیاری از مشکلات بهداشتی و درمانی در جهان باشد. مطالعات مختلف نشان داده برنامه سلامت خانواده حتی در مناطقی که عدالت در سلامت ضعیف است، همبستگی بیشتری با پیامدهای سلامتی دارد. سازمان جهانی بهداشت این موضوع را تایید کرده که برنامه سلامت خانواده مبنایی برای بهبود کیفیت و برابری در سیستم مراقبت‌های بهداشتی است و به همین دلیل در دهه‌های اخیر، این برنامه به یکی از مهمترین اصلاحات توسعه نظام سلامت تبدیل شده است.
یکی از دستاوردهای مهم برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاهش هزینه‌های مستقیم بیماران برای دریافت خدمات سلامت بوده است. افزایش دسترسی به خدمات اولیه سلامت در سطح جامعه، ارجاع منسجم و کاهش مراجعات غیرضروری، افزایش پوشش بیمه‌ای و تمرکز بر پیشگیری و کنترل بیماری‌ها با تأکید بر ارائه خدمات پیشگیرانه و غربالگری بیماری‌ها در مراحل اولیه، از پیشرفت و عوارض بیماری‌ها جلوگیری کرده است. این امر نیز به طور غیرمستقیم موجب کاهش هزینه‌های درمان برای بیماران شده است. امیدوارم با همکاری بین‌بخشی و مشارکت همه ارکان جامعه هر هفته، هفته‌ی ملی سلامت باشد.
در پایان ضمن تشکر از همه اساتید و همکاران دانشگاهی به ویژه همکاران سخت کوش حوزه بهداشت در سطح ستادی، مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، همچنین همکاران سایر بخش‌ها و معتمدین مردم، داوطلبان و سفیران سلامت، هفته سلامت را خدمت همه تبریک عرض می‌کنم و سلامت و سعادتمندی را برای ایشان آرزومندم.

دکتر علیرضا اولیائی منش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران


روز شمار هفته سلامت 1403 به شرح ذیل است:

شنبه 1403/2/1: سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی

یکشنبه 1403/2/2 : سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی

دوشنبه 1403/2/3 : سلامت خانواده و سلامت زمین

سه شنبه 1403/2/4 : سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی

چهارشنبه 1403/2/5 : سلامت خانواده و فرهنگ سلامت

پنج شنبه 1403/2/6 : سلامت خانواده و جوانی جمعیت

جمعه 1403/2/7 : سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی