کارگاه راه‌اندازی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت برگزار شد

با حضور معاون تحقیقات و فناوری، کارگاه راه‌اندازی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، کارگاه راه‌اندازی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت توسط معاونت پژوهشی و با حضور ۵۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی و مدیران مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها، چهارشنبه ۵ تیر ۹۸ در سالن جلسات آزمایشگاه جامع برگزار شد.
این کارگاه به‌منظور معرفی ثبت بیماری و آشنایی با اصول طراحی، اجزا و استقرار نظام ثبت و با تأکید بر اصول اخلاقی، مالکیت داده‌ها و محرمانگی آن برگزار شد. همچنین در این کارگاه ضمن بیان اهمیت انتخاب نرم‌افزار، ثبت‌های موفق دانشگاه، تجارب خود را با دیگر شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.
دکتر کاظم زنده‌دل، مسئول دبیرخانه ثبت بیماری‌ها در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر عباس شیخ طاهری دانشیار گروه مدیریت اطلاعات سلامت و دکتر آذین نحوی جو، دبیر کارگاه و مسئول دبیرخانه ثبت بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران از مدرسان این کارگاه بودند.
 دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، در این جلسه اظهار کرد: کارهایی که درگذشته انجام‌شده به‌عنوان ذخیره‌ای است و خوشحالم که دوستان از قبل به فکر راه‌اندازی ثبت بودند تا امروز بتوانیم بدون کمترین هزینه‌ای از اطلاعاتی که درگذشته جمع آوری کرده‌ایم مقالات و کارهای تحقیقاتی بیشتری را با کمک شما داشته باشیم.
وی افزود: ثبت به‌عنوان سرمایه است و امروز روز استفاده از اطلاعاتی است که برای دانشگاه جمع‌آوری‌شده و باید دست‌به‌دست هم بدهیم که از آن استفاده کنیم تا جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دنیا و در کشور بالاتر برود.
 امروز سیاست، سوق به سمت پژوهش‌های بالینی است، نه اینکه علوم پایه را نادیده بگیریم بلکه باید پژوهش‌های مبتنی بر بالین و پژوهش‌های مبتنی بر ثبت را بیشتر حمایت کنیم. همچنین از برنامه‌های ثبت در حال اجرا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم. دانشگاه هم در مورد ثبت‌های جدید کمک می‌کند و هم در مورد ثبت‌های قدیمی اما خواهش من این است که مسئولین ثبت‌ها امکانی فراهم کنند تا دوستان و همکاران بتوانند با ارائه پروپوزال استفاده بیشتری از اطلاعات ثبت‌ کنند.
دکتر صحرائیان ادامه داد: خوشبختانه با اشتیاقی که در همکاران بالینی و علوم پایه وجود دارد، دانشگاه درزمینهٔ راه‌اندازی ثبت در رتبه اول ازنظر تعداد ثبت در وزارت بهداشت است و این کاشته بسیار خوبی را برای همکاران جوان‌تر ایجاد کرده است.
خواهش اول من این است که هماهنگی کنیم تا همه از این داشته‌ها بتوانند استفاده کنند چراکه همکاران جوان فرزندان ما هستند و به آن‌ها اجازه دهیم که در کنار ما باشند و بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند و اجازه بدهیم از کاشته‌های ما دیگران نیز برداشت کنند که لذت بالاتری دارد. تمهیداتی چیده شده که این اتفاق بیافتد اما خواهش من این است که در عمل این اتفاق بیفتد و بتوانیم ایده‌ها را بیشتر تبدیل به تولید دانش کنیم.
 معاون تحقیقات و فناوری گفت: تعداد ثبت‌های ما قابل‌قبول است اما وقتی به مقالات مرتبط با ثبت نگاه می‌کنم، هنوز جای کار دارد. اگرچه در بعضی از ثبت‌ها بسیار خوب بودیم اما ثبت‌هایی هستند که هنوز نتوانستیم دانشی که باید از دل ثبت بیرون بیاید را از آن‌ها تولید کنیم.
دبیرخانه ثبت بیماری‌ها در معاونت تحقیقات دانشگاه راه‌اندازی شده است و دکتر نحوی جو به‌عنوان مسئول دبیرخانه و مشاور من در این امور زحمات بسیار زیادی را متحمل شده‌اند. اعتقاددارم که راه‌اندازی یک سیستم در حیطه دانش، باقیات‌صالحات است و روزی که نیستیم دیگران از این دانش و اطلاعات استفاده می‌کنند و خیروبرکت آن به همه خواهد رسید.
 وی تأکید کرد: خواهش می‌کنم ثبت را جدی بگیرید و مسئولان ثبت‌ها اجازه بدهند دیگران نیز از اطلاعات ثبت استفاده کنند و خودشان نیز بهره‌وری را بیشتر کنند. در فضای ناامیدی کنونی، همکارانی که در فیلد ثبت هستند با دیتای بسیار خوبی که دارند باید یک فضای امید و فرصت فراهم کنند تا مقالات بیشتری از ثبت‌های دانشگاه داشته باشیم.
دکتر صحرائیان گفت: از دکتر زنده‌دل به علت حمایتشان از دانشگاه که خانه ایشان است سپاسگزارم و امیدوارم همه عزیزان موفق باشند و به تعالی دانشگاه و کشور عزیزمان ایران فکر کنند. باوجود همه فضاهای ناامیدی و ظلمی که به‌ناحق به ایران روا می‌شود، ممکن است بعدها بگویند ما به ایران ظلم کردیم و آن‌ها ازنظر سطح علمی افت کردند. انتظار می‌رود اگر ما بتوانیم کاری بکنیم و دست روی دست بگذاریم باید در مقابل نسل‌های آینده پاسخگو باشیم و مسئول هستیم و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم. باید در شرایط کنونی تا حدی که می‌توانیم به این فشارها اجازه ندهیم که بر ما مؤثر شوند که البته این ظرفیت در اعضای هیئت‌علمی و هیئت‌علمی جوان وجود دارد.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی