برگزاری دومین همایش بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت با حضور وزیر بهداشت

دومین همایش بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت با حضور دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دومین همایش ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت در سطح بین‌المللی با حضور دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر الیزابت وایدرپس، رئیس آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) روز سه‌شنبه 20 آذر 97 در محل تالار همایش‌های ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد.
این همایش بین‌المللی به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با همکاری و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران، طی سه روز و با ارائه پنل‌های تخصصی در حال برگزاری است.
دکتر هاشمی در دومین همایش ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت گفت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ثبت اطلاعات برای سیاست‌گذاران در حوزه بهداشت و درمان تا چه حد مؤثر است.
ثبت بیماری‌ها در کشور امر جدیدی نیست و در سال‌های گذشته توسط همکاران ما در وزارت بهداشت انجام‌شده اما آنچه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آغاز کرده، متفاوت از اقدامات قبلی است؛ زیرا از مجامع بین‌المللی بهره گرفته‌شده و این افراد می‌توانند در حمایت از این برنامه، اثربخش باشند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: ثبت ۷۱ بیماری در قالب یک مگا پروژه بین‌المللی کار ارزشمندی است. این گردهمایی در هم‌افزایی تجربه‌ای که در این حوزه دارید مؤثر خواهد بود و مهم است که سیاست‌گذاران، ارزش اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را بدانند و از آن در برنامه‌ریزی‌های آینده استفاده کنند.
دکتر هاشمی با تأکید بر اینکه نباید کیفیت فدای کمیت شود، افزود: تصور نکنید که حتماً تا پایان این دوره وزارت بهداشت، باید اطلاعات اکثر بیماری‌ها ثبت شود؛ چراکه باید حرکت ما کاملاً علمی، آرام و مشابه اطلاعات انجام‌شده در مورد سرطان‌ها باشد تا علاوه بر کمک به سیاست‌گذاران کشور، بخش بودجه‌ای دولت و مجلس شورای اسلامی، برای محققان هم سودمند باشد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: درست است که صبر و حوصله برخی از افراد برای جمع‌آوری اطلاعات سرطان‌ها به سر رسید، اما این دقت و کیفیت در برابر تأخیر در دستیابی به اطلاعات ارزش بیشتری داشت.
دکتر هاشمی ضمن تأکید بر اهمیت قابل‌اعتماد بودن اطلاعات ثبت بیماری‌ها در کشور گفت: متأسفانه در هیئت‌وزیران در مورد هر موضوعی که می‌خواهیم تصمیم‌گیری کنیم، آمارها با یکدیگر تناقض دارند و خروجی آن، ناکارآمدی تصمیمات سطح کلان در حوزه‌های مختلف ازجمله در حوزه اقتصادی است، بنابراین علاوه بر اینکه در مورد اطلاعات، به تعهدات اخلاقی نیاز است، سیستم و شبکه بهداشتی و درمانی نیز باید بتواند افرادی که در این کار مشارکت دارند را حساس کند، چراکه دقت در جمع‌آوری اطلاعات در سرنوشت کشور در حوزه سلامت تأثیرگذار است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: نباید برای ثبت اطلاعات همه بیماری‌ها عجله کرد، اما اگر این بنا را بر پایه‌های استوار مستقر کنیم، افراد و مسئولان آینده، این کار را ادامه خواهند داد و در این زمینه حتماً تعهد اخلاقی همراه با برنامه‌ریزی دقیقی که بتواند ما را به منابع قابل‌اعتماد متصل کند، بسیار مهم است.
دکتر هاشمی افزود: در مورد بیماری‌های مختلف، آمارهای متنوع و در برخی مواقع متضادی وجود دارد، بنابراین باید دقت شود که این کار به‌درستی انجام شود. از اینکه همکاران ما در منطقه و کشورهایی که برای حوزه سلامت، ارزش بیشتری قائل هستند، صمیمانه سپاسگزارم و فکر می‌کنم که کشورهایی که موفق هستند، حتماً به مکتوب سازی اهمیت می‌دهند و امیدوارم که از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم زیرا یکی از اشکالات کشورهای درحال‌توسعه این است که به مکتوب کردن، کمتر توجه می‌کنند و به حافظه یا گفتارهای شخصی خودشان اعتماد می‌کنند و این موضوع، خوب نیست. ما در شروع کار ثبت بیماری‌ها هستیم و خوب است که از تجربیات خوب دیگر کشورها استفاده کنیم.
دکتر هاشمی در پایان تأکید کرد: من به‌عنوان وزیر بهداشت باید بیماری‌های موجود در کشور، میزان هزینه‌هایی که بر کشور تحمیل می‌کند، میزان مرگ‌ومیر و معلولیت ناشی از بیماری‌ها و آسیب آن‌ها به اقتصاد کشور را به‌طور دقیق بدانم تا در مورد اولویت‌های بودجه وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کنم. امیدوارم همه معاونت‌های وزارت بهداشت و بخش مالی دولت یعنی سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس، به‌ویژه کمسیون بهداشت و بودجه به ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت کمک کنند و اگر این کمک انجام نشود، باید از بودجه‌های وزارت بهداشت برای این حوزه هزینه کنیم تا این کار با صحت و دقت بیشتری انجام شود.
پیش‌ازاین، دکتر زنده‌دل دبیر علمی همایش و مسئول برنامه ثبت بیماری‌ها در وزارت بهداشت گفت: شاید زمانی صحبت کردن در خصوص برنامه ثبت به‌غیراز بخش‌هایی که الزام و نیاز وزارت بهداشت بود، کمی قریب بود اما امروز با همکاری صمیمانه همه معاونت‌ها در وزارت بهداشت، 71 برنامه ثبت در کشور راه‌اندازی شده و امروز می‌خواهیم به‌جای صحبت در مورد ضرورت برنامه ثبت، دستاوردهایمان را مرور کنیم. قطعاً مرور تجارب بین‌المللی در کنار تجارب خودمان، می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی داشته باشد.

 دکتر صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن خوشامدگویی از طرف هیئت‌رئیسه و رئیس دانشگاه اظهار کرد: امیدوارم این کنگره راهی به سمت ارتقا ثبت بیماری‌ها، ارتقا دانش و کیفیت زندگی بیماران باشد.
دکتر صحراییان افزود: برنامه ثبت ضمن ایجاد زیرساخت برای تحقیقات و هموار کردن مسیر پژوهشگران در آینده، می‌تواند بر بهبود درمان بیماران و کلینیکال گایدلاین‌ها، برنامه‌ریزی در خصوص داروها، سیاست‌گذاری و تصمیمات کلان مسئولین در سطح ملی بر اساس شیوع و بروز بیماری‌ها در آینده اثرگذار باشد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با 109 مرکز تحقیقات، 179 هیئت‌علمی پژوهشی و 22 طرح ثبت، یکی از مراکز مهمی است که برنامه ثبت را در کشور انجام می‌دهد.
دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم با اشاره به وضعیت ایران در مطالعه جهانی بار بیماری‌ها در سال 2017 گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت، امید به زندگی در بدو تولد است گفت: ایران جایگاه خوبی در این شاخص دارد و طی 40 سال گذشته امید به زندگی در ایرانی‌ها افزایش‌یافته است.
دکتر ملک‌زاده افزود: برنامه ملی ثبت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در چند سال گذشته در کشور انجام‌شده است و با استفاده از داده‌های برنامه ثبت می‌توانیم تا 80 درصد از وقوع مرگ‌های زودرس و خیلی زودرس پیشگیری کنیم و عمده کار تحقیقاتی ما باید روی افزایش عمر و ارتقا کیفیت زندگی افراد متمرکز باشد چراکه ازنظر تعداد مقالات به اهداف خود رسیده‌ایم.
دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این همایش با اشاره به اهمیت برنامه‌های ثبت کلینیکال و پیامدها و عواقب ناشی از بیماری‌ها، از تأثیر آن بر بهبود شبکه درمان، مدیریت هزینه‌ها و دسترسی افراد به شبکه درمان  گفت و افزود: لازمه یک سامانه ثبت کامل درمان در کشور استاندارد کردن مراکز، کدها و جمع‌آوری اطلاعات فرد از ثبت بیماری تا بهبود یا مرگ دانست که به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

 

دکتر آذین نحوی جو، دبیر اجرایی همایش و مسئول دبیرخانه ثبت بیماری‌ها در دانشگاه، ضمن اشاره به تشکیل دبیرخانه و کمیته ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت در دانشگاه توضیح داد: این دبیرخانه باهدف حمایت از تأسیس برنامه‌های ثبت موجود در سطح دانشگاه با اولویت کشوری، تأمین زیرساخت‌ها و توانمندسازی محققین، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان و همچنین ایجاد مسیر همکاری با دانشگاه‌ها و انجمن‌های دیگر   تشکیل شد.
دکتر نحوی جو تصریح کرد: سه حوزه جلب همکاری‌های ملی و بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و آموزش از سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص برنامه‌های ثبت است.
دکتر زنده‌دل، محور پایانی این همایش را انتخاب ثبت برتر نام برد و توضیح داد: در مراسم اختتامیه ثبت‌های برتر کشور معرفی و از آن‌ها تجلیل خواهد شد.
توضیح اینکه، در این همایش دکتر Cankut Yakut مسئول هاب ثبت سرطان ازمیر ترکیه و دکتر Wenshi Jiang مسئول برنامه ثبت پیوند اعضا از کشور چین، حضور و سخنرانی داشتند.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی