گفت وگو با مسئول تغذیه بالینی بیمارستان شریعتی در آستانه روز رژیم درمانگر

زهرا سلطانی مسئول تغذیه بالینی بیمارستان شریعتی گفت: با توجه به نوپدید بودن بیماری کرونا و در دسترس نبودن اطلاعات کافی در این زمینه، سعی کردیم به‌روزترین اطلاعات علمی را کسب و در بیمارستان اجرا کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، در آستانه روزجهانی رژیم درمانگر مصادف با 10 مارس، 20 اسفند 99 همراه با کارشناسان تغذیه بیمارستان‌ها و فعالیت آن‌ها در دوران پاندمی کرونا به گفتگو با زهرا سلطانی مسئول تغذیه بالینی بیمارستان شریعتی پرداختیم.
 
لطفاً خود را معرفی کنید.
من زهرا سلطانی هستم مسئول تغذیه بالینی بیمارستان دکتر شریعتی و 10 سال هست که سابقه فعالیت دارم.

در خصوص دوران شیوع ویروس کووید 19 و تجربیاتتان بفرمایید.
به دلیل تغییر بخش‌های بستری در بیمارستان ما به بخش‌های بستری کننده بیماران مبتلابه کووید، در تمام واحدهای بیمارستان حجم کاری افزایش پیدا کرد که واحد ما نیز از این موضوع مستثنی نبود؛ اما همه همکاران درصحنه حضور داشتند و وظایف خود را به نحو احسن و با رضایت قلبی انجام دادند. بدون همکاری گروه‌های درمان و همچنین پشتیبانی در بیمارستان امکان کنترل این بیماری وجود نداشت و در بحران نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است کار گروهی است.
در رابطه با حیطه تخصصی تغذیه بالینی، پس از ارزیابی کامل با توجه به شرایط بیمار و نوع علائمی که بیمار دارد، رژیم غذایی مختص بیمار طراحی می‌شود و توصیه‌های تغذیه‌ای را بر اساس بیماری زمینه‌ای فرد و علائم بیماری کرونا ارائه می‌دهیم، با توجه به اهمیت رژیم غذایی پرپروتئین و همچنین دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین A و C برای تقویت سیستم ایمنی بیماران و کارکنان بخش‌های کرونا، استفاده از دورچین‌های پخته در کنار ظرف غذا و هم‌چنین سرو میان وعده در دو نوبت صبح و عصر طراحی شد؛ بنابراین ویزیت بیماران توسط کارشناسان تغذیه و همچنین نظارت بر سیستم خدمات غذایی بیمارستان‌ها نقش مهمی در کنترل و مدیریت این بیماری در بخش‌های بیمارستانی دارد.

از خاطرات تلخ و شیرین خود در این دوران بگویید.
روزی نوجوان مبتلابه کووید 19 در درمانگاه اورژانس بستری شد و خانواده او را تحویل داده و خودشان به علت اینکه فرزندشان مبتلابه کروناست بیمارستان را ترک کردند، این نوجوان گریه می‌کرد که خانواده من را رها کردند و به من سر نمی‌زنند. پرستار ایشان را بغل کرد و به بیمار دلداری داد از همین‌جا از این پرستار زحمت‌کش و دیگر پرستاران تشکر کنم.


با توجه به تجربیات فعلی چه پیشنهاد‌هایی برای بحران‌های آینده دارید؟
از همان روزهای اول شاهد کمک‌های خیرین و مردمی ‌بودیم که سهم به سزایی در تأمین تجهیزات محافظت فردی و همچنین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی کارکنان داشتند. به نظر من اگر از همان ابتدا کمیته‌ای در سطح دانشگاه علوم پزشکی برای انسجام و هماهنگی در دریافت و توزیع کمک‌های مردمی در مواقع بحران طبق نیازهای ارگان‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین فرهنگ‌سازی در خصوص تهیه مواد اولیه جایگزین غذای آماده از خیرین تشکیل می‌شد بسیار کمک‌کننده می‌بود. تهیه شیرهای تک‌نفره، نان‌های سبوس‌دار بسته‌بندی، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی و همچنین مکمل‌های موردنیاز بیماران و ... در این شرایط می‌توانست بر اساس نیاز مواد غذایی دریافت شود و با توجه به شرایط کرونا و لزوم رعایت بهداشت مواد غذایی خیالمان راحت‌تر بود.
کیفیت غذای بیمارستان‌ها نیز در کنترل سوءتغذیه بیماران بسیار اثرگذار هست و نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولین در این زمینه هستیم. با توجه به اینکه مبتلایان به کرونا در معرض خطر کمبودهای شدید تغذیه‌ای هستند ارائه هر چه سریع‌تر حمایت‌های تغذیه‌ای برای بیماران کرونایی در بخش‌های بیمارستانی ضروری است. ولی متأسفانه به دلیل کمبود نیرو و با توجه به حجم مراجعین مجبور به اولویت‌بندی هستیم.

عملکرد خود را در این دوران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما هم مانند بقیه کارکنان تمام تلاشمان را کردیم تا آنجا توان داشتیم به مردم کشورمان خدمت کنیم. با توجه به نوپدید بودن این بیماری و در دسترس نبودن اطلاعات کافی در این زمینه، سعی کردیم به‌روزترین اطلاعات علمی را در این خصوص هم در قسمت تغذیه بالینی برای انجام مشاوره و ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای بیمار و هم در قسمت خدمات غذایی برای طراحی رژیم غذایی بیماران کسب کنیم و به نحو احسن در بیمارستان اجرا کنیم. همچنین کارهای آموزشی بسیاری در رابطه با تغذیه و کووید 19 در قالب پمفلت و همچنین وبینار، کلیپ‌های آموزشی برای کارکنان بیمارستان داشتیم.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *