گفت و گو با برگزيده آموزشگر برتر در هفدهمین جشنواره ابنسينا
دکتر سیمین دشتی: در زندگی حرفهای خود همیشه از تجربهی اساتیدم بهره گرفتهام
عضو هیات علمی دانشکده داروسازی و گروه داروسازی بالینی دانشگاه، بهعنوان آموزشگر برتر برگزیده شد.
جشنواره ابنسينا هرساله بهمنظور پاسداشت اساتيد، محققين و پژوهشگران در حوزه آموزش و پژوهش، در نيمه بهمنماه و به نشانه سالروز تأسيس دانشكده پزشكي (15 بهمن سال 1313) در تالار ابنسيناي دانشكده پزشكي برگزار ميشود.
مصاحبهی روابط عمومی دانشگاه را با دکتر سیمین در ادامه ميخوانيد.
با سلام و تبريك براي برگزيده شدنتان در هفدهمین جشنواره ابنسينا، لطفاً خودتان را معرفي كنيد؟
دکتر سیمین دشتی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی و گروه داروسازی بالینی دانشگاه هستم.
چه عواملی را در برگزیده شدن خود بهعنوان آموزشگر برتر در جشنواره ابنسینا مؤثر میدانید؟
کمک خداوند متعال و لطف همکاران. همیشه سعی کردهام از آموزش اساتید نمونهی خود بهره ببرم و با توجه به اینکه رشته ما مابین یکرشته پایه و بالین است آموزش را در بالین بیمار بکار گیرم. بهاینترتیب که از دانشجویان و رزیدنتها میخواستم در خصوص سؤالاتی که در بالین بیمار مطرح میشد تحقیق کنند و مطالب تمامی منابع و مقالاتی را که میخوانند برای من ارسال کنند تمامی مطالب ارسالی را با دقت فراوان مطالعه میکردم و اقداماتی را که برای بیمار انجام میدادند را هدایت میکردم.
مهمترین فعالیتها و دستاوردهای آموزشی که تاکنون داشتهاید چه بوده؟
برای نخستین بار در ایران دورهی آموزشی درمانی فارماکوتراپی نفرولوژی را در بیمارستان امام خمینی (ره) راهاندازی کردم چون رشتهی جدیدی بود و بسیاری از شاخههای آن باید پایهگذاری میشد. همچنین دورهی آموزشی درمانی فارماکوتراپی پیوند اعضاء را راهاندازی کردم و در دروس دانشکدهی داروسازی دروس دارودرمانی دانشجویان عمومی، کارآموزیهای داروخانه، کارورزی بالینی مشارکت دارم که درواقع ورود دانشجویان داروسازی به دورهی کارورزی نفرولوژی و پیوند اعضاء نیز به دنبال راهاندازی این بخشهای آموزشی بوده است.
7 جلد کتاب درزمینهٔ کتب کمکآموزشی دارودرمانی بیماریها تألیف کردهام که بهعنوان کتاب مرجع دانشجویان، دستیاران داروسازی بالینی، دانشجویان پزشکی عمومی و دستیاران داخلی استفاده میشود. همچنین 7 جلد کتاب برای دورههای فوق تخصصی نفرولوژی با کمک اساتید این گروه تدوین کردهام.
به نظر شما برگزاری جشنواره ابنسینا چه نقشی در معرفی آموزشگران برتر دانشگاه به دانشجویان دارد؟
ضمن اینکه برای برگزیدگان تشویق خوبی محسوب میشود دید دانشجویان و اساتید جوان را به محیط دانشگاه تغیر میدهد. دانشجویان با شناسایی افراد برتر در دانشگاه از آنها الگو میگیرند و قطعاً مسئولین دانشگاه در انتخاب برگزیدگان از ارزشیابی دانشجویان و اساتید بهره بردهاند و این موضوع نشاندهنده توقعات دانشگاه از اساتید است.
چه پیامی برای اعضای هیات علمی جوان دارید؟
همیشه به آموزش بها بدهند و هدف خود را گم نکنند. متأسفانه در برخی موارد دیدهشده که آموزش در دانشگاه قربانی جنبههای دیگر مثل فعالیتهای پژوهشی و اجرایی شده است. وظیفه اصلی هیات علمی دانشگاه آموزش است به دانشجویان میگویم قدر زمان و دوران جوانی خود را بدانند و بامطالعهی مداوم در راستای آموزش خود تلاش کنند.
بهعنوان یک آموزشگر برتر از دانشگاه چه انتظاری دارید تا بستر بهتری برای آموزش دانشجویان فراهم کند؟
در چند سال اخیر دانشگاه درزمینهٔ آموزش بسیار تلاش کرده است. برنامههایی که برای هیات علمی جدید طراحی کرده و آنها را با چارچوب کلی آموزش آشنا میکند جای تقدیر دارد. پیشنهاد میکنم مسئولین دانشگاه ارزشیابیهای اعضای هیات علمی را سریعتر بازخورد دهند و در دورههای بعدی مقایسه کنند.
خبر: مقدم
عکس: مهدی کیهان
ارسال به دوستان