استمرار فعالیت های حوزه آموزش در شرایط بحران

دکتر سهراب پور، از فعالیت های حوزه آموزش در شرایط بحران توضیح داد و تدوین دستورالعمل ها و مقررات مربوط به کلاسهای غیر حضوری را یکی از مهمترین و ضروری ­ترین کارهایی برای وحدت رویه در امر آموزش دانشکده های مختلف دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، در حالیکه شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه های کشور را به مرز تعطیلی رسانده است دانشگاه علوم پزشکی تهران با همت مجموعه دانشکده­ ها، معاونت دانشجویی دانشگاه و مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی تمام تلاش خود را برای استمرار فعالیت‌ های آموزشی انجام داده و از این چالش تحمیلی به عنوان فرصتی برای توسعه استفاده از تکنولوژی نوین در حوزه آموزش و ارتقای کیفیت آموزش استفاده کرده است.
از اواخر بهمن ماه سال جاری که احتمال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌ های درسی قوت گرفت، معاونت آموزشی با همکاری سایر مسئولان آموزش دانشگاه در تمامی سطوح فرایندهای آموزشی سناریوهای مختلف را مدنظر قرار داد و دانشگاه را برای شرایط بحرانی آماده نمود به نحوی که لطمه­ به فرایندهای آموزشی به حداقل تقلیل یابد.
دکتر سهراب پور با بیان این نکته، ضمن تشکر از معاونت دانشجویی دانشگاه و قدردانی از همکاری خوب شورای صنفی دانشجویی دانشگاه گفت: ضروری‌ترین اقدام در اولین ساعات شروع چالش، برنامه ریزی سریع در تعامل با واحدهای مختلف دانشگاه و وزارت بهداشت برای مراقبت از فراگیران و کاهش آسیب به سلامت آنان بود که با هماهنگی خوب معاونت دانشجویی دانشگاه و طی جلسات طولانی چندساعته با نمایندگان رده‌های مختلف دانشجویان در دانشکده‌های مختلف به خوبی انجام شد و فراگیرانی که حضور آنان کمکی به کارزار مقابله با کروناویروس نمی‌کرد و فقط باعث آسیب پذیری آنان از اپیدمی می‌شد، از محیط دانشکده‌ها و بیمارستانها و خوابگاه‌ها خارج شدند.
وی افزود: بلافاصله پس از آن برنامه ریزی کلاس‌های یر حضوری در دستور کار این معاونت قرار گرفت. در این راستا، در طول ماه اسفند و به تدریج با روشن‌تر شدن ابعاد پنهان اپیدمی، جلسات مجازی شورای آموزش دانشگاه تشکیل شد. حتی جلسه فصلی هیات ممیزه دانشگاه نیز در ماه اسفند برگزار شد تا خللی در فرایند ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ایجاد نشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کارهای ضروری انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدوین دستورالعمل ها و مقررات مربوط به کلاس های غیر حضوری یکی از مهمترین و ضروری­ ترین کارهایی بود که لازم بود برای وحدت رویه در امر آموزش دانشکده‌های مختلف انجام شد. برای این مهم ساعت‌ها جلسه کارشناسی با دانشکده‌ها برگزار و ستادهای کاری تخصصی در این معاونت در زمینه‌های مختلف؛ از جمله روش‌های تضمین کیفیت آموزش مجازی، توانمندسازی اساتید در زمینه آموزش مجازی، و تشکیل هسته‌های اجرایی برای پشتیبانی تولید محتوا تشیکل شد و نظرات گروه‌های آموزشی برای برگزاری هر چه بهتر کلاس‌های مجازی در سطح دانشگاه نیز جمع آوری شد. همچنین گروه تخصصی برای بررسی شیوه‌های ارزیابی دانشجویان در آموزش‌های مجازی نیز تشکیل شد و منجر به تدوین و ابلاغ آیین نامه­ های لازم در این زمینه شد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی دستور العمل‌های داخلی دانشگاه در چارچوب هماهنگی‌های لازم با معاونین آموزشی سایر دانشگاه‌ها و دبیران کلان مناطق آموزشی است ادامه داد: تا پیش از پایان فروردین تمام دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های لازم را برای دانشکده‌ها ابلاغ کردیم.
دکتر سهراب پور با بیان اینکه در این مدت همفکری نزدیکی با مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشتیم افزود: ضمن ارسال نقطه نظرات و پیشنهادات به وزارت بهداشت، در جلسات کارشناسی با مسوولان وزارت بهداشت، تبادل نظر بسیار مثبتی انجام شد. در زیر ساخت آموزش مجازی فعالیت چشمگیری داشتیم و همکاران ما در مرکز فناوری اطلاعات معاونت آموزشی با کمک  بیمارستان ها،   دانشکده‌ها و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه  پشتیبانی‌های فنی لازم را به عهده گرفته و به نحو احسن به انجام رساندند و به لحاظ زیرساخت، نرم افزار، سخت افزار، نیروی انسانی و پشتیبانی به دانشکده‌ها کمک شد و استقبال اساتید از تولید محتوای مجازی فراتر از انتظار بود و  شاهد فعالیت شایانی حتی از اساتیدی که تجربه زیادی در آموزش مجازی نداشتند بودیم.

وی ضمن تاکید بر کیفیت آموزش گفت: برای هرچه بهتر برگزار شدن کلاس‌ها قدم بعدی فعال کردن ارزشیابی کلاس‌های غیر حضوری بود که قرار است در دو مسیر انجام شود: یکی نظرسنجی از دانشجویان به عنوان ذینفعان اصلی آموزش‌های مجازی و رصد و دیگری پایش شکل، کمیت و کیفیت فعالیت‌های اساتید در کلاسی‌های غیر حضوری با بهره گیری از امکانات نرم افزاری و سامانه که در این زمینه مسوولیت دانشکدهها و گروههای آموزشی مشخص و اختیارات لازم به آنها داده شده است.

معاون آموزشی دانشگاه اظهار داشت: با توجه به این که آمدن دانشجویان از شهرهای دیگر به تهران، اسکان آن‌ها در خوابگاه و رفت و آمد  ایشان در طول روز، تجمع در کلاس ها، آزمایشگاه، سلف و کتابخانه می‌تواند بالقوه تشدید کننده انتشار ویروس در سطح جامعه باشد، پیشنهاد دانشگاه، تعویق بازگشت دانشجویان به دانشگاه تا عید فطر بود که به وزارت بهداشت اعلام شده و منتظر پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به شرایط اپیدمی کرونا در کنار تهدید و چالشی که برای کشور ایجاد کرده است افزود: فرصت پیش آمده یک مانور بزرگ برای دانشگاه بود و علاوه بر سایر زمینه‌ها یک فرصت بی‌بدیل برای توسعه آموزش مجازی و رفع کاستی ها در این زمینه بود.

دکتر سهراب پور با بیان این که در خصوص آزمون‌های ملی و کشوری با وزارت خانه تعاملاتی داشته و نظرات خود را به ایشان اعلام کرده ایم، گفت: زمان این آزمون‌ها در وزارت خانه تعیین شده و از طریق مجاری رسمی وزارت بهداشت در اختیار رسانهها قرار میگیرد و فراگیران میتوانند بر اساس تقویم اعلامی   برنامه ریزی کنند؛ هرچند با توجه به شرایط اپیدمی و به رغم تمام پیشبینی ها، اگر در آینده تغییر مجدد زمان آزمون ها ضرورت پیدا کرد، نباید تعجب کنیم.

وی ضمن تشکر ویژه از معاونت آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر پاسخ مثبت به تفویض اختیار در برخی امور به دانشگاهها گفت: ما برای مدیریت این چالش، با اطمینان خاطر و با تکیه بر تمام ظرفیت دانشگاه از فرصت پیش آمده استفاده خواهیم کرد و انشاءالله قدم‌های موثر و بلندی را در راه تعالی آموزش علوم پزشکی بر خواهیم داشت. ضمناً از لازم میدانم از مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی دانشگاه، و همچنین معاونتهای آموزشی دانشکده‌ها و کارشناسان آموزشی دانشکده‌ها صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و همچنین از مجموعه دانشکده مجازی و به ویژه سرکار خانم دکتر ذوالفقاری مسئول بسته مجازی سازی آموزش دانشگاه تشکر ویژه دارم.

وی به استفاده از نوآوری و شیوه‌های خلاقانه در آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: ضمن استفاده از زیر ساخت‌های موجود قبلی مانند سامانه نوید به دنبال راهکارهای جدید آموزش مجازی و استفاده حداکثری از نرم افزارهای مختلف با رعایت چارچوبهای اعلام شده از سوی وزرات بهداشت هستیم و خوشبختانه در این راه همکاران در واحد فناوری اطلاعات معاونت با مسئولیت آقای دکتر سید حسینی ابداعات عالی داشته‌اندو امیدواریم ثمرات آن در آینده نزدیک در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه قرار بگیرد و بتواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

دکتر سهراب پور در پایان سخنانش تاکید کرد: به عنوان دانشگاه برتر در حوزه علوم پزشکی کشور بر خود فرض میدانیم که بالاترین استانداردهای آموزش غیر حضوری را با مطالعه دانشگاه‌های برتر جهان و استفاده از ظرفیتهای فراوان دانشگاه ارائه دهیم و در این مسیر تجربیات تازه کسب کنیم؛ با توجه به اینکه دنیا به سمت آموزش مجازی در حال حرکت است این دوران را فرصتی بینظیر برای قوی کردن خود در این زمینه می‌دانیم و امیدواریم در آینده نزدیک با کسب توانمندی هرچه بیشتر در زمینه آموزش مجازی در مسیرهای جدید و موثر قدم بگذاریم و آن را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

 

 

شبنم قضایی
تهیه کننده:

شبنم قضایی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *