تحول در آموزش بالینی با وباپلیکیشن بومیسازیشده در دانشگاه علوم پزشکی تهران
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، یکی از طرحهای نوآورانه ارائهشده، به معرفی وباپلیکیشنی آموزشی اختصاص داشت که با هدف ارتقای مهارتهای استدلال بالینی در میان دستیاران قلب و داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و پیادهسازی شده است. دکتر رامین انصاری، با اشاره به ضرورت بهبود تصمیمگیری بالینی در محیطهای درمانی، عنوان کرد: «در این پروژه ابتدا چالشهای موجود در آموزش بالینی تحلیل و پس از انجام نیازسنجی با استفاده از پنل خبرگان، محتوای مورد نیاز برای توسعه سامانه آمادهسازی شد.» وی افزود: «کاربر پس از ورود به سامانه، اطلاعات بیمار را وارد میکند. سپس، سامانه با استفاده از حدود ده محاسبهگر بالینی، دادههای ثبتشده را تحلیل کرده و توصیههایی در خصوص نوع دارو، میزان دوز و ملاحظات دارویی مرتبط ارائه میدهد.»
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
مدیریت تعارض در آموزش پزشکی؛ ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره شهید مطهری
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، طرح «طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش مدیریت تعارض بر اساس مدل فوگ به دانشجویان عمومی علوم پزشکی» از دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به کسب رتبه برتر شد. این طرح نوآورانه با مشارکت جمعی از اساتید برجسته حوزه آموزش پزشکی اجرا شده است. دکتر بصیری با اشاره به خلأ آموزش مهارتهای نرم در نظام آموزشی پزشکی کشور گفت:«بسیاری از مهارتهای ضروری مانند حل تعارض، مذاکره و برقراری ارتباط مؤثر، بهصورت رسمی در هیچ بخشی از آموزش پزشکی گنجانده نشدهاند. در حالیکه این مهارتها تأثیر مستقیم بر عملکرد بالینی و ارتباط با بیمار دارند.»
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
استفاده از مدل علم به عمل برای ترویج ترجمان دانش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر آزاده کیومرثی، استادیار خون و سرطان کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده جشنواره آموزشی شهید مطهری، اعلام کرد که طرح «اجراییسازی ادغامیافته فرآیند آموزشی و ترویج مفهوم ترجمان دانش بر اساس چهارچوب علم به عمل» با هدف ارتقای کیفیت آموزش پژوهش در دانشکده پزشکی طراحی و اجرا شده است. وی تأکید کرد که در این طرح، با بهرهگیری از مدل علمی "Knowledge-to-Action"، فرایند آموزش ترجمان دانش برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مقاطع مختلف بهصورت ساختاریافته پیادهسازی شده است. دکتر کیومرثی بیان کرد: بررسیها نشان داد بسیاری از اعضای هیئت علمی و فراگیران با مفهوم و مصادیق ترجمان دانش آشنایی کافی ندارند و همین موضوع ضرورت اجرای چنین برنامهای را روشن کرد.
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
تشخیص زودهنگام استئوپروز با توانمند سازی پزشکان عمومی طرحی موفق از دانشگاه علوم پزشکی تهران
طرح آموزشی «تدوین، اجرا و ارزشیابی دوره مجازی استئوپروز» به سرپرستی دکتر مهناز سنجری، دانشیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران، در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری به عنوان یکی از فرآیندهای برگزیده معرفی شد. به گفته دکتر سنجری، این طرح آموزشی در پاسخ به یکی از مهمترین نیازهای نظام سلامت کشور یعنی تشخیص زودهنگام و مدیریت بهموقع بیماری استئوپروز طراحی و اجرا شد. وی در اینباره گفت:«استئوپروز بیماریای است که پیامد اصلی آن شکستگی استخوان است. تشخیص زودهنگام این بیماری نقش کلیدی در پیشگیری از عوارض جبرانناپذیر شکستگیهای متعدد دارد. به همین دلیل، این موضوع با همکاری دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و مبنای شکلگیری طرح شد.»
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
بازطراحی جلسات ارتوپدی؛ الگویی موفق در آموزش پزشکی
دکتر محمد آیتی فیروزآبادی، دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه طرحی نوآورانه در زمینه بازطراحی و ارزشیابی کنفرانس هفتگی ارتوپدی، در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری به عنوان برگزیده معرفی شد. دکتر فیروزآبادی اظهار داشت: «طرحی که ارائه دادیم، مربوط به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جلسات آموزشی کنفرانس هفتگی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. این کنفرانس یکی از قدیمیترین جلسات علمی کشور در حوزه تخصصی است که از سال ۱۳۵۵ تاکنون بهطور مداوم برگزار شده است». دکتر آیتی فیروزآبادی تأکید کرد: «بنیانگذار این کنفرانس هفتگی، استاد اعلمیهرندی، استاد پیشگام ارتوپدی ایران بودند و طی سالهای متمادی، این جلسه به محلی برای تبادل نظر میان اساتید برجسته ارتوپدی از دانشگاه تهران و سایر نقاط کشور تبدیل شده بود. آن زمان، باوجود نبود اینترنت و امکانات فعلی، بهنوعی ژورنال کلاب ملی محسوب میشد که موارد پیچیده ارتوپدی در آن بررسی میشد».
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
تحولی در ارزشیابی دورههای پزشکی خانواده با رویکرد علمی و نظاممند
دکتر نسیم عبادتی، استادیار پزشکی خانواده و مسئول کارورزی دوره پزشکی خانواده در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جشنواره آموزشی شهید مطهری با ارائه طرحی با عنوان «طراحی و بهکارگیری پرسشنامه بررسی بازخورد فراگیران به دوره انتخابی کارورزی پزشکی خانواده با مدل ارزشیابی CIPP»، به عنوان یکی از برگزیدگان این جشنواره معرفی شد. دکتر عبادتی در گفتوگویی درباره این طرح اظهار داشت: «فرایندی که امسال به جشنواره ارائه کردیم، متمرکز بر طراحی و اجرای پرسشنامهای برای ارزیابی دوره انتخابی کارورزی پزشکی خانواده بر اساس مدل ارزشیابی سیپ (CIPP) بود. هدف اصلی ما بررسی اثربخشی آموزشی این دوره از منظر فراگیران و تطبیق آن با اهداف تعیینشده در محیطهای خاص آموزش پزشکی خانواده بود».
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
آموزش بالینی بدون مرز؛ اپلیکیشن فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر تحول آموزشی
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، فرآیند « طراحی، کاربرد و ارزشیابی نرم افزار شبیه ساز معاینه بیماران بستری (نماد فیزیو) ویژه دانشجویان فیزیوتراپی» به سرپرستی دکتر نسترن قطبی، استاد گروه فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دکتر لیلا شاهمرادی، استاد دانشکده پیراپزشکی (مجری دوم فرآیند)، به عنوان یکی از فرآیندهای برگزیده - رتبه اول دانشگاه و رتبه دوم کشوری- معرفی شد. ایده اولیه این فرآیند نوآورانه، در دوران پاندمی کووید-۱۹ شکل گرفت که آموزش بالینی در بخشهای بستری متوقف و به آموزش در کلینیک های سرپایی تبدیل شد. این مسئله شکاف بزرگی در آموزش بر بالین ایجاد کرد، به گونه ای که دانشجویان فیزیوتراپی دیگر امکان تعامل واقعی با بیماران بستری را نداشتند. با توجه به نقش شبیه سازها بویژه در آموزش های بالینی و این که عملا نرم افزاری برای شبیه سازی آموزش بالینی در حوزه فیزیوتراپی وجود نداشت، خلا وجود نرمافزار شبیهسازی که نهتنها معاینات فیزیوتراپی در بخش نورولوژی، بلکه مهارتهای ارتباطی و مستندسازی بالینی را نیز شامل شود، بسیار احساس می شد.
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
شناسایی و شکوفایی استعدادهای آموزشی در قالب همآموزی؛ تجربهای موفق از دانشگاه علوم پزشکی تهران
ریحانه گلباف، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه طرحی نوآورانه تحت عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی همآموز متخصصان آموزش پزشکی (باهم): گامی در جهت تقویت مهارتهای فرابرنامهای دانشجویان» موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر در مرحله کشوری هجدهمین جشنواره شهید مطهری شد.
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر پاشاییپور، برگزیده هجدهمین جشنواره شهید مطهری با طرح نوآورانه در آموزش پرستاری
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، دکتر شهزاد پاشاییپور، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه طرحی نوآورانه تحت عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه کارورزی دانشجویان پرستاری مبتنی بر مراقبت پیگیر: گامی در جهت تقویت جامعهنگری»، موفق به کسب عنوان برگزیده شد. وی گفت: این طرح با هدف ارتقای توانمندی دانشجویان در زمینه مراقبت پیگیر و تداوم مراقبت، طراحی و پیادهسازی شد؛ مفهومی کلیدی در نظام سلامت که میتواند به پرورش پرستارانی با نگرش جامعه نگر و مسئولیتپذیر در قبال سلامت جامعه منجر شود. دکتر پاشاییپور تصریح کرد: آموزش بالینی بخش قابلتوجهی از برنامه کارشناسی پرستاری را تشکیل میدهد و لازم است که در این بخش، مهارتهایی آموزش داده شود که به بهبود خدمات مراقبتی پس از ترخیص منتهی گردد. این طرح در سه فاز طراحی، اجرا و ارزشیابی پیادهسازی شده است.
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
مدرسه میدانی؛ الگویی اثربخش برای ارتقای آموزش سلامت در بحرانها
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، دکتر عباس استاد تقیزاده، رئیس دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا و رئیس مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه طرحی نوآورانه تحت عنوان «مدرسه میدانی: الگویی اثربخش برای بهبود کیفیت یادگیری» موفق به کسب عنوان برگزیده شد.