• تاریخ: 1404/05/19 - 11:04
  • بازدید : 248
  • زمان : 1 دقیقه

آغاز تحول در آموزش دندانپزشکی با اجرای برنامه مبتنی بر جامعه در دانشگاه علوم پزشکی تهران

طرح پژوهشی «آموزش دندانپزشکی مبتنی بر جامعه» در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان و پاسخگویی به نیازهای سلامت دهان مردم، به سرپرستی دکتر کتایون سرگران اجرا و نتایج آن در تیرماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح «ارزیابی برنامه آموزش دندانپزشکی مبتنی بر جامعه» در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با مسئولیت دکتر کتایون سرگران، دانشیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، و همکاری دکتر سیمین زهرا محبی، استاد این گروه، اجرا شد. این برنامه بخشی از آموزش بالینی دانشجویان را به مراکز جامع خدمات سلامت در مناطق کم‌برخوردار انتقال داد تا دانشجویان ضمن ارائه خدمات به مردم، مهارت‌های علمی و عملی خود را در محیط واقعی تقویت کنند.
یافته‌های پژوهش نشان داد که این شیوه آموزشی علاوه بر بهبود مهارت‌های بالینی دانشجویان، موجب ارتقای پاسخگویی اجتماعی دانشکده‌های دندانپزشکی و برقراری عدالت در سلامت دهان می‌شود. شرکت‌کنندگان تجربه حضور در جامعه را برای آشنایی با شرایط اجتماعی، اقتصادی و رفتاری بیماران ارزشمند ارزیابی کردند.
از مهم‌ترین کاربردهای این طرح می‌توان به استفاده از نتایج آن در بازنگری کاریکولوم دکترای عمومی دندانپزشکی و توسعه برنامه‌های مشابه در دیگر دانشکده‌های دندانپزشکی کشور اشاره کرد. محققان پیشنهاد کرده‌اند که پژوهش‌های مشابه در مقیاس ملی و با مشارکت گسترده‌تر اجرا شود تا تأثیرات مثبت آن به طور کامل تحقق یابد.
این پژوهش در کنگره انجمن آموزش دندانپزشکی اروپا (ADEE) در سال ۲۰۲۴ در بلژیک ارائه شده و مقاله علمی آن در دست انتشار است.
اطلاعات پایانی:���� ایمیل پژوهشگر: k-sargeran@tums.ac.irکد طرح: ۵۱۶۲۷

  • کد خبر : 302639
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی