اثربخشی آموزش چندرسانهای بر ارتقای دانش و عملکرد دندانپزشکان عمومی در حوزه تغذیه و سلامت دهان
نتایج یک مطالعه تازه نشان میدهد که آموزش چندرسانهای در مقایسه با روش سنتی مبتنی بر صوت، اثربخشی بیشتری در ارتقای دانش و عملکرد دندانپزشکان عمومی در حوزه تغذیه و سلامت دهان دارد و میتواند به بهبود آموزشهای دندانپزشکی و ارتقای سلامت جامعه منجر شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران،طرح تحقیقاتی با عنوان «ارزیابی اثربخشی مداخله آموزشی به روش چندرسانهای در مقایسه با روش مبتنی بر صوت بر دانش و عملکرد خوداظهار دندانپزشکان عمومی در رابطه با تغذیه و سلامت دهان» توسط دکتر مهدیا غلامی، دانشیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اجرا و در سال ۱۴۰۳/۱۴۰۴ به پایان رسید.
این پژوهش ارزشمند با هدف بررسی اثربخشی روشهای نوین آموزشی در ارتقای دانش و عملکرد دندانپزشکان طراحی شد و نتایج آن نشان داد که هر دو روش صوتی و چندرسانهای در کوتاهمدت موجب بهبود دانش و عملکرد شرکتکنندگان شدند، اما روش چندرسانهای اثربخشی بیشتری داشت.
دکتر غلامی با اشاره به تجربه خود در تدریس گفت: «در ۸ سال گذشته جلسات آموزشی متعددی در زمینه تغذیه و سلامت دهان برای دانشجویان برگزار کردهام و مطالعاتم نشان میدهد که دندانپزشکان و دانشجویان نیازمند تقویت دانش در این حوزه هستند. از این رو این مطالعه بهمنظور بررسی دقیقتر اثربخشی مداخلات آموزشی طراحی شد.»
وی با بیان پیام کلیدی پژوهش افزود: «با توجه به مشغله و محدودیت زمانی دندانپزشکان، بهرهگیری از آموزشهای مجازی، بهویژه چندرسانهای، میتواند راهکار مؤثری برای ارتقای سطح دانش و بهبود عملکرد آنها باشد؛ موضوعی که در نهایت به ارتقای سلامت دهان و دندان بیماران و جامعه منجر خواهد شد.»
کاربردهای اصلی این پژوهش عبارتند از:
ارتقای دانش و عملکرد دندانپزشکان در زمینه تغذیه و سلامت دهان.
انتقال دانش به بیماران و ارتقای سطح آگاهی جامعه در این حوزه.
به گفته مجری طرح، برای کاربردیتر شدن یافتهها، مطالعات گستردهتر با حجم نمونه بیشتر، مدتزمان طولانیتر و در شهرهای مختلف کشور باید اجرا شود. همچنین پیشنهاد میشود متخصصان دندانپزشکی نیز در مطالعات آینده مورد بررسی قرار گیرند.
وی ادامه داد: «اجرای پژوهشهای مشابه نیازمند حمایتهای مالی، همراهی سازمان نظام پزشکی، همکاری دانشکدههای دندانپزشکی و حمایت معاونت آموزشی و بهداشتی وزارت بهداشت است.»
راه ارتباطی با مجری پژوهش: M_gholami@tums.ac.irکد طرح:55799
ارسال به دوستان