• تاریخ: 1403/11/13 - 14:57
  • بازدید : 148
  • زمان : 3 دقیقه

تأثیر باورهای منفی اولیه بر رضایت تحصیلی دانشجویان با نقش اعتیاد به اینترنت

نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و رضایت تحصیلی با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان» به میزبانی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مریم سلمانیان، مجری اصلی طرح تحقیقاتی «رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و رضایت تحصیلی با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان» در این نشست خبری گفت: این پژوهش در سال گذشته به سرانجام رسید و به ارتقاء سطح دانش و سلامت در حوزه سلامت روان دانشجویان و بهداشت روانی مرتبط با فضای مجازی کمک کرده است.


وی درباره عضو تیم تحقیقاتی پژوهش «رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و رضایت تحصیلی با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان» اظهار کرد: یاسمن کشاورز، کارشناس‌ارشد روانشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در این طرح تحقیقاتی همکاری کرد.

 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیام اصلی طرح تحقیقاتی «رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و رضایت تحصیلی با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان» اظهار کرد: باورهای منفی عمیق (طرحواره‌های ناسازگار اولیه) چگونه روی رضایت دانشجویان از تحصیل‌شان تأثیر می‌گذارد و آیا اعتیاد به اینترنت این رابطه را تغییر می‌دهد یا نه. نتایج نشان داد باورهای منفی باعث کاهش رضایت تحصیلی و افزایش استفاده بیش از حد از اینترنت می‌شود، اما اعتیاد به اینترنت تاثیری روی رضایت تحصیلی نداشت. بنابراین، اصلاح این باورهای منفی می‌تواند به بهتر شدن تجربه تحصیلی کمک کند.


به گفته وی، این پژوهش برای دانشجویان دانشگاه‌های تهران اهمیت دارد، چرا که به بررسی تأثیر باورهای منفی عمیق بر رضایت تحصیلی می‌پردازد. نوآوری آن در تحلیل نقش اعتیاد به اینترنت به عنوان میانجی است که کمک می‌کند راهکارهای دقیق‌تری برای بهبود وضعیت تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری ارائه شود.


سلمانیان درباره کاربرد اصلی طرح تحقیقاتی «رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و رضایت تحصیلی با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان» اظهار کرد: «افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان از طریق شناسایی و اصلاح طرحواره‌های ناسازگار اولیه» و «کمک به طراحی برنامه‌های پیشگیری و مدیریت اعتیاد به اینترنت در محیط‌های دانشگاهی» از آثار و کاربردهای این پژوهش هستند.

 
این محقق درباره خواسته‌های خود از مسئولان گفت: تامین بودجه و امکانات پژوهشی کافی برای انجام مطالعات گسترده‌تر و بلندمدت، همکاری دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره در دسترسی به نمونه‌های متنوع و اجرای برنامه‌های عملی، حمایت از برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های تخصصی برای دانشجویان و کادر مشاوره‌ای، ایجاد سیاست‌های حمایتی و زیرساخت‌های لازم برای به‌کارگیری نتایج پژوهش در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و روان‌شناختی و تشویق پژوهشگران به همکاری بین‌بخشی برای بررسی همه‌جانبه موضوعات مرتبط در دستور کار قرار گیرد.

 
سلمانیان در پایان تصریح کرد: نتایج این پژوهش به‌صورت مستقیم تغییر قابل توجهی در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، ارزش‌های دینی یا قوانین سازمان غذا و دارو ایجاد نکرده است. این در حالی است که یافته‌ها می‌توانند در حوزه آموزشی و روان‌شناختی تاثیرگذار باشند؛ به‌ویژه با توجه به اهمیت بهبود رضایت تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان منجر شود. این نتایج می‌توانند زمینه‌ساز سیاست‌گذاری‌های بهتر در دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره شوند و به ارتقای سلامت روان و کیفیت آموزش کمک کنند. بنابراین، تاثیر اصلی پژوهش در بهبود فضای آموزشی و روانی دانشجویان متمرکز است.


به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مریم سلمانیان، متخصص روانشناسی بالینی و دانشگاه مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان با تمرکز بر اختلالات رفتاری به ویژه اختلال سلوک فعالیت می‌کند.
علاقمندان برای ارتباط با دکتر سلمانیان می‌توانند با شماره تلفن‌های 09126162434 و 02155413540 تماس بگیرند یا از طریق صندوق پستی الکترونیک به نشانی marysal1981@gmail.com اقدام کنند.
کد طرح: 73467

  • کد خبر : 300907
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی