رابطه معنادار میان سواد سلامت الکترونیک و پایبندی به درمان در بیماران دیابت نوع ۲
نتایج یک پژوهش ملی نشان داد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که سواد سلامت الکترونیک بالاتری دارند و مهارت بیشتری در استفاده از منابع آنلاین کسب کردهاند، توانایی بیشتری در مدیریت بیماری و پایبندی به درمان از خود نشان میدهند؛ موضوعی که اهمیت آموزش مهارتهای دیجیتال در نظام سلامت کشور را دوچندان میکند.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح تحقیقاتی با عنوان «سواد سلامت الکترونیک و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲: یک مطالعه مقطعی» توسط دکتر مریم پیمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا و در سالهای ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به پایان رسید.
دکتر پیمانی درباره پیام کلیدی این پژوهش گفت: «بیمارانی که سطح بالاتری از سواد سلامت الکترونیک دارند، بهتر میتوانند بیماری خود را مدیریت کنند. جستجوی اطلاعات دیابت در اینترنت با بهبود پایبندی به درمان و خودمراقبتی مرتبط است و این رابطه در بیماران با سواد دیجیتال بالاتر قویتر مشاهده شد.»
این تحقیق دو اثر مهم برای ارتقای نظام سلامت کشور به همراه دارد: نخست توانمندسازی بیماران از طریق آموزش مهارتهای دیجیتال و جستجوی اطلاعات معتبر آنلاین و دوم کمک به سیاستگذاران و طراحان اپلیکیشنهای سلامت برای تولید محتوای سادهتر و متناسب با نیاز سالمندان و افراد کمسواد.
وی ادامه داد: «پیشنهاد میشود پژوهشهای آینده در قالب مداخلات آموزشی، توسعه اپلیکیشنهای هوشمند و مطالعات کیفی با هدف شناسایی موانع فرهنگی-اجتماعی در استفاده از فناوری توسط بیماران مسنتر انجام شود.»
به گفته این محقق، حمایت نهادهای مرتبط از جمله تخصیص بودجه برای آموزش سواد دیجیتال، ادغام سنجش سواد سلامت الکترونیک در پروندههای الکترونیک سلامت، همکاری رسانه ملی برای تولید محتوای آموزشی ویژه سالمندان و حمایت از استارتآپهای فعال در حوزه سلامت دیجیتال میتواند مسیر کاربردی شدن نتایج این پژوهش را هموار سازد.
از جمله دستاوردهای اجتماعی و بهداشتی این مطالعه، راهاندازی کارگاههای آموزشی توسط مرکز تحقیقات دیابت و طرح موضوع «استانداردسازی محتوای سلامت آنلاین» در سازمان غذا و دارو بوده است؛ اقدامی که میتواند مانع گسترش اطلاعات نادرست و تقویت فرهنگ استفاده ایمن از اینترنت در مدیریت دیابت شود.
راههای ارتباطی با مجری طرح:
m_peimani@alumnus.tums.ac.ir
maryampeimani.emri@gmail.comکد طرح:63765
ارسال به دوستان