دکتر مهران ستوده نیا: در بحران ها باید روی ظرفیت های خودمان متمرکز شویم
متخصص طب اورژانس و دبیر کمیته بحران کووید بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: کرونا این درس بزرگ را به ما داد که باید روی ظرفیت های خودمان متمرکز شویم و از داشته هایمان استفاده و نقادانه به موضوعات نگاه کنیم؛ این تنها راه نجات ما در چنین بحران هایی است. در روزهای اول نگرانی این بود که حضور بیماران مبتلا به کرونا در اورژانس بیمارستان سینا که سانتر تروماست باعث آلودگی کارکنان و دیگر بیماران شود. در درجه اول تصمیم گیری شد که از نظر فیزیکی بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونایی از یکدیگر جدا شوند. مکانی را برای تریاژ بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفتیم و بخش اورژانس به دو قسمت تقسیم شد. در کمیته علمی کرونا، گایدلاین تریاژ بیماران مبتلا به کرونا تنظیم شد همچنین دستورالعمل درمانی تا همه دستیاران داخلی و دیگر گروه ها از چارچوب مشخصی تبعیت کنند. در درمان بیماران مبتلا به کووید ما خیلی وسواس داشتیم و طبق ضوابط کشوری پیش می رفتیم. تفاوت بحران کووید با دیگر بحران ها بسیار محسوس بود.
فریبا حاجی محمدی: در دوران اوج کرونا توانستیم همکاری و همدلی بیش از اندازه کادر درمانی را مشاهده کنیم
سرپرستار بخش جراحی اعصاب بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه گفت: در زمان کرونا همراه کنار بیمار نیست و فشار زیادی به کارکنان پرستار وارد می شود. فضای مجازی نقش خودش را در دوران کرونا خیلی خوب ایفا کرد و دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی بسیار راحت بود. نهادهای مردمی در زمینه تامین تجهیزات محافظ فردی نقش خوبی داشتند. استرسی که گروه پرستاری تجربه کرد هیچ گروه دیگری آن را تجربه نکرد.
فاطمه قاسم پور: کرونا یک هیولای نامرئی است که چون دیده نمی شود آن را جدی نمی گیریم
سرپرستار بخش مراقبت های ویژه مجتمع بیمارستانی امیراعلم در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: روزهای اول همه ما ترس داشتیم چون نمی دانستیم چطور باید با این بیماری برخورد کنیم. سعی می کردیم درباره استرس ها و دغدغه هايمان با هم صحبت کنیم زیرا یکی از راه های کنارآمدن با شرایط تخلیه ذهن هایمان بود. خیرین در تهیه وسایل حفاظت فردی خیلی کمک کننده بودند. کرونا مثل یک مهره دو رو است. ما به مدیریت بحران و مدیریت استرس نیازمندیم. نیاز ما آموزش کارکنان درخصوص محورهای بخش مراقبت های ویژه است.
دکتر مسعود محمدپور: با تعامل جمعی و اشتراک گذاری اطلاعات در کل دنیا می توانیم بر کووید 19 غلبه کنیم
فلوشیپ مراقبت های ویژه کودکان عضو هیئت علمی و هیئت رئیسه مرکز طبی کودکان در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 دانشگاه گفت: در اوایل این بیماری خیلی ازمراجعه کننده های بد حال ما از سایر استان ها بودند. بدترین حالت کسی که در ICU کار می کند این است که با مریض در حال فوت مواجه باشد و ما با بیماری جدیدی مواجه بودیم که در هیچ کتابی به آن اشاره ای نشده بود. مشکل اصلی آنجا بود که با کودکی که بیماری زمینه ای داشت و به بیماری کرونا هم مبتلا شده بود مواجه می شدیم. فلسفه کار ما ارائه خدمات بهتر سلامت به مردم کشور است یعنی بازگردان سلامت به بیماران و پیشگیری از بیمار شدن انسان های سالم. بیماری کرونا تمام نشده است و مراقبت هایی که مردم از خودشان داشتند باید تداوم داشته باشد و سپاس فراوان دارم از همکاری بیماران با کادر درمان.
دکتر محبوبه علیزاده: کار گروهی ما را قوی تر کرد؛ اجرای کار به شیوه خطا و آزمون آسیب زننده است
مدیر درمان بیمارستان بهارلو و فلوشیپ کنترل عفونت های بیمارستانی در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: علاوه بر کادر درمان و نیروهای متخصص، مشارکت مردمی نیز نقش تعیین کننده ای در کنترل پاندمی ایفا می کند. بیماری کادر درمان مسئولیت دیگر همکاران را دوچندان می کرد. زمانی که در جو رعب و وحشت قرار می گیریم تصمیم گیری های معقولی نخواهیم داشت. بیمارستان بهارلو در منطقه ای از شهر قرار گرفته که نظر خیرین را بیشتر به خود جلب می کند. نیروهای جهادی نقش حمایتی مهمی در بیمارستان ما برعهده داشتند. در ابتدا به آن ها آموزش هایی نظیر استفاده صحیح از وسایل محافظت فردی، راه های انتقال ویروس و نحوه کمک رسانی به بیماران داده شد. هم راستا با پروتکل هایی که از منابع معتبر منتشر می شد، برگه هایی به صورت دستورالعمل در اختیار اورژانس و بخش های درمانی قرار می دادیم. معدود افرادی بودند که درخواست داشتند قبل از فوت با خانواده تماس صوتی و تصویری داشته باشند که موفق نمی شدند و این موضوع تاثیر بدی روی من داشت. در موج دوم شدت بیماری فوق العاده زیاد است.
دکتر کیوان گوهری مقدم: بیماری کرونا مانع درمان بیماری های اصلی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی شده است
رئیس بخش ریه و ICU داخلی بيمارستان شريعتي دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: با یک بیماری رو به رو هستیم که دائم در حال تغییر است و باعث می شود مدیران و مسئولان نتوانند تصمیم هاي پایدار بگیرند. مشکلی که در ابتدا با جواب تست های تشخیصی PCR روبرو بوديم موارد منفی زیاد آن بود. چالش مشکل ساز برای ما این بود که چه موقع بیماران را مرخص کنیم. باید برای بحران احتمالی پاییز و زمستان آماده باشیم. خوشبختانه مهارت متخصصان عفونی خیلی کمک کننده بود. من یک هفته در بیمارستان یاس بودم که کابوس زندگی حرفه ای ام بود. این بحران را باید به فرصت تبدیل کنیم.
دکتر طلعت مختاری آزاد: بزرگنمایی ویروس کرونا به دلیل پاندمی آن در سطح جهان بود
استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: اولین بار نیست که با ویروس جدید روبرو می شویم چون مرس، سارس و آنفولانزا هم از قبل بوده است. طبیعتا ویروس کرونا چون پاندمی داده بیش از دیگر ویروس ها سرو صدا کرده است. ما اطمینان داشتیم که ویروس کرونا وارد ایران شده است. سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی هم به محض اینکه کیت ها را ارسال کرد با یک مقدار تاخیر به دست ما رسید و علت تاخیر هم به دلیل تقاضای بالای دیگر کشورهای درگیر بود. وزارت بهداشت در زمینه واردات مواد اولیه و کیت ها هیچ کوتاهی نداشت. آزمایشگاه ملی آنفولانزا نه تنها در منطقه بلکه در سازمان جهانی بهداشت در ژنو نیز به نام است و یکی از بهترین آزمایشگاه های منطقه مدیترانه شرقی است. رسالت دانشکده بهداشت کمک به سیستم بهداشتی است. فشارکاری در جریان کووید بسیار زیاد بود و گروه بزرگی به طور شبانه روزی در این مرکز مشغول به کار هستند. نگرانی ما برای فصول سرد است.
دکتر هدیه مرادی: بیمارانی که نیازمند درمان های غیرکرونا هستند نباید به دلیل این بحران درمانشان به وقفه بیفتد
رئیس بخش پاتولوژی آزمایشگاه بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کویید 19 در دانشگاه گفت: در بحران بیماری کرونا پروتکل ها از لحاظ نحوه نمونه گیری و ارسال دستورالعمل های آزمایشگاهی خیلی تغییر نکرده است. خیرین در بحران بیماری کووید19 سنگ تمام گذاشتند. در کنار کمیته بحران، کمیته پژوهش هم تشکیل شد که خیلی کمک کننده بود به ويژه در زمینه کارهای آزمایشگاهی. در بحران کووید 19 باید به بیمارانی که به این بیماری مبتلا نشدند بیشتر خدمت رسانی شود. چالشی که پیش روی کارکنان آزمایشگاه قرار داشت و خیلی استرس آور بود این بود که پرسنل چه طوراز خودشان محافظت کنند و درعین حال بتوانند به بیماران هم خدمت برسانند.
دکتر سعیدرضا مهرپور: مسئله بسیار مهم در بحران کرونا مدیریت منابع انسانی بود؛ کارکردن در بیمارستان دولتی را افتخار خودم می دانم
رئیس بیمارستان شریعتی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: زمانی که در کشور اعلام بحران شد، چارت بیمارستان را به چارت بحران عوض کردیم. در نتیجه رئیس بیمارستان، فرمانده بحران و مدیر بیمارستان، فرمانده پشتیبانی شد. بیمارستان شریعتی در هر زمانی از کرونا جلوتر بوده است. نگرانی همکاران از مبتلا شدن به این بیماری و انتقال آن به خانواده ها، یکی از استرس هایی بود که به سیستم وارد می شد. هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان شریعتی نماند و سیستم بهداشتی و درمانی کشور خیلی خوب عمل کرد. مدیران باید روحیه رهبری را در خودشان تقویت کنند. در این بحران همکاران ما به صورت عاشقانه وارد صحنه شدند. در زمان بحران این بیمارستان ها هستند که با استفاده از تجارب پرستاران و پزشکان نسل گذشته باید بار اصلی را به دوش بکشند. تیم مدیریتی و رهبری بیمارستان باید اعتباربخشی را به عنوان یک کار مستمر روزانه ببینند. به نظر من در کل کشور، سیستم بهداشتی و درمانی بسیار خوب عمل کرد.
فاطمه محمودزاده: نقش حمایت های دانشگاه در زمینه تامین دارو و بستری بیماران کرونا بسیار تاثیرگذار بود
کارشناس بیماریهای شبکه بهداشت و درمان ری در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه گفت: منطقه ری به دلیل وجود فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، زندانها و کمپها از مناطق مهم شهر تهران به حساب میآید. به دستور مدیر شبکه بهداشت تعداد نیروها در فرودگاه چندین برابر شد و نمونه گیری از مسافران با مبدا کشورهای پر خطر صورت پذیرفت. واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریها و بهداشت محیط به کنترل عفونت در زندانها نظارت داشتند ودرمواردی که بیماران از زندان به بیمارستان اعزام می شوند پیگیری بیماران در بیمارستان توسط واحد بیماریها صورت می پذیرد. سلامت مسافرین از لحاظ تب سنجی، مشکلات تنفسی و گوارشی در هنگام ورود و خروج در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به طور دائم کنترل میشد و در صورت وجود مشکل در نظام مراقبت سندرومیک یادداشت میشد. با ارائه پمفلت به مسافران، افراد دارای علامت از سیر درمان خود آگاه میشدند. آموزشهای لازم به همراه بروشور و پمفلت در اختیار زندانها گذاشته شد. در کمپها از افراد جدید نمونه گیری میکردیم و غربالگری اولیه میشدند.