بازدید دو عضو هیئترئیسه دانشگاه از اورژانس مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره)
شلوغی اورژانس و ازدحام بیماران و مشکل ارجاعات غیرضروری به اورژانس بیمارستان امام از سایر مراکز و تنش و حجم کاری بالای پرسنل از جمله مشکلات مطرح شده در این بازدید بود.
گالری عکس
در این بازدید سرزده و شبانه که سهشنبه 12 مرداد 95 از اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) انجام شد، دکتر یونسیان معاون پژوهشی و دکتر شریعتی معاون بهداشت دانشگاه به همراه خانم وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه از بخشهای اورژانس 1 و 2 و ICU اورژانس این مجتمع دیدن کردند.
در حاشیه این بازدید دکتر شریعتی معاون بهداشت دانشگاه گفت: متأسفانه در اورژانس مجتمع بیمارستانی امام (ره) تعداد زیادی از مراجعین از شهرستانها بدون اندیکاسیون با یا بدون پذیرش خود به اینجا آمدهاند و واقعاً در خیلی از بیمارانی که امشب بررسی کردیم مورد اورژانسی نداشتند و باید در بخش بستری میشدند ولی چون جای خالی در بخشها وجود ندارد بیماران تا مدتی که جای خالی برایشان پیدا شود در اینجا اقامت میکنند. همچنین دلیل ارجاع بعضی بیماریهای ساده از سایر مراکز به اینجا اصلاً روشن نیست. به همین خاطر بسیاری از مشکلاتی که اینجا وجود دارد منشأ و مبدأش جای دیگری است و همه اینها منجر به شلوغی و ازدحام اورژانس بیمارستان امام میشود که قطعاً این ازدحام می تواند نارضایتی بیماران را به همراه داشته و باعث سردرگمی و فرسودگی کارکنان شود.
وی با بیان اینکه مردم از این بیمارستان انتظار بالایی دارند افزود: اینکه بیمارستان بیش از ظرفیتش بیمار میپذیرد خوب نیست. بیمارانی که اینجا میآیند میمانند تا در بخش تختی برایشان خالی شود. البته درجاهایی مثل ICU شاید بتوان پارهای از مشکلات را با تأمین نیروی انسانی حل کرد خیلی از عوامل مؤثر بر کیفیت و کمیت ارائه خدمات در این مرکز بیرونی است.
در ادامه دکتر یونسیان معاون پژوهشی دانشگاه گفت: اولین نکتهای که در این بازدید برای من جلبتوجه کرد ازدحام خیلی زیاد مراجعین بود که همهچیز را تحت تأثیر قرار داده بود. بهطوریکه ما سؤالات معمول بازدیدهای هیئترئیسه مثلاینکه آیا بیمار، پزشک یا پرستار خود را میشناسد را تقریباً از یاد بردیم. ولی در ثبت مستندات تا آنجایی که بررسی کردم مشخصات حداقلی تقریباً ثبتشده بود.
وی بابیان اینکه هیچ قصوری در عملکرد پزشک، پرستار و یا حتی خدمه بیمار بر دیده نمیشد، افزود: ولی بااینهمه ازدحام جمعیت من احساس میکنم بیماران مراقبت لازم که مورد انتظار ماست را دریافت نمیکنند. معاون پژوهشی دانشگاه همچنین از نکات مثبت این بازدید به کارت شناسایی همراه بیمار اشاره کرد و گفت: این کار ایده مناسبی بود که همراهان مجاز برای حضور در محیط را از همراهان غیرمجاز مشخص میکرد و بهاینترتیب همراهان غیرمجاز به بیرون از بخش اورژانس هدایت میشدند. مورددوم برچسبی بود که در تمامی صفحات پرونده درجشده که در صورت جدا شدن از پرونده، قابلشناسایی باشد.
در پایان خانم وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه در این خصوص گفت: اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) همانطور که انتظار میرفت بسیار شلوغ بود. البته بخشی از این ازدحام ناشی از جابهجایی در حال انجام در اورژانس بیمارستان سینا بود که البته ساخت و ساز در بیمارستان سینا تسریع خواهد شد ولی عمده بیماران مراجعهکننده مورد اورژانسی نداشته و خدماتشان انجام شده و منتظرند تا جای خالی در بخش برایشان پیدا شود که این مدت گاه حتی ممکن است بیش از یک هفته به طول انجامد. این ازدحام در این ساعت با این تعداد پرستار و تخت با هیچ استانداردی مطابقت ندارد.
مدیر امور پرستاری دانشگاه با اشاره به اظهارات یکی از اساتید طب اورژانس بیمارستان امام (ره) مبنی بر مدتزمان پاسخگویی نتایج آزمایشهای اورژانس گفت: افزایش زمان در فرآیند پاسخگویی آزمایشها ممکن است در مراحل مختلفی اتفاق بیفتد که باید بررسی و رفع شود. یک مسئله دیگر این است که بیماران بعد از تریاژ در فاصله تشکیل پرونده و ویزیت توسط پزشک تا بستری در اورژانس به ناچار معطل می شوند که یکی از علل آن مربوط به کمبود نیرو است.
توضیح آنکه در این بازدید دکتر رسولی مسئول فنی و زاغری سوپروایزر اورژانس هم حضور داشتند./ق
عکس و خبر: باهو