سلسله نشستهای هماندیشی ویژه ماه مبارک رمضان
نشست هماندیشی استادان با موضوع روشهای فهم قرآن در مرکز طبی کودکان برگزار شد
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هماندیشی استادان، با موضوع روشهای فهم قرآن در مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در ابتدای این نشست که ساعت 13:30 روز سهشنبه، 23 خرداد 96 برگزار شد، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن خوشامدگویی به حضار و تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت امام علی (ع) و گرامیداشت فرارسیدن لیالی مبارک قدر گفت: شب قدر شبی است که برابری میکند با یکعمر انسان و به عقیده من ما باید در این شبها با قرآن مأنوس شویم و قرآن و فهم آن را از خدای متعال بخواهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه درک روشهای فهم قرآن به پیشنیازهایی نیاز دارد گفت: اساس امکان فهم قرآن و اینکه قبول کنیم که فهم قرآن ممکن است یک پیشنیاز است؛ درک ضرورت نیاز به حرکت به سمت قرآن در زندگی پیشنیاز دیگری است زیرا واقعیتهایی در قرآن بیانشده است که انسان حتماً به آنها نیاز دارد و قرآن آمده است که یک برنامه مدونی را برای سعادت ما - هم در دنیا و هم در آخرت - بیان کند؛ که اگر این برنامهها و فرمولهای اخلاقی و نظام اخلاقیای که در قرآن مطرح است در زندگی انسانها حاکم شود، یقیناً زندگی ما سعادتمند خواهد شد.
وی در ادامه ضمن اشاره به سطوح ارتباط با قرآن گفت: نگاه کردن صرف به آیات قرآن اولین سطح است؛ دومین سطح خواندن آیات قرآن است؛ دقت در ترجمه سومین سطح و نهایتاً چهارمین سطح این است که وارد تفسیر قرآن شویم.
مسئول نهاد در ادامه به بیان سه رویکرد مطرح در روش فهم قرآن پرداخت و گفت: اولین رویکرد، رویکرد مسئله محور است؛ به این معنی که بتوانیم گرهها و مشکلات موجود در زندگی را پیدا کنیم و راهحلهای آن مشکلات را در قرآن جستوجو کنیم که این رویکرد سه مرحله دارد، اولین مرحله پیدا کردن سؤال، دومین مرحله پیدا کردن آیاتی مربوط به مسئله ما و سومین مرحله در کنار هم قرار دادن این آیات و پژوهش در تفسیر آنهاست.
دومین رویکرد، رویکرد موضوع محور است که متأسفانه یکی از علتهای قضاوتهای نادرست ما در بسیاری از موضوعات این است که بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد آن موضوع به سراغ آیات و روایات میرویم و دچار حرکت شتابزده و غلط میشویم.
وی رویکرد سوم را محتوا محور معرفی کرد و گفت: در این رویکرد آیات قرآن را به همان ترتیب و چیدمانی که نازل شده بخوانیم و به پایان برسانیم که به نقل از شهید صدر برای آنکه در جریان روند تربیت قرآن قرار بگیریم لازم است قرآن را بر اساس ترتیب نزول زمانی آن مطالعه کنیم که این کار باعث میشود که با وقایع رخداده در طول تاریخ اسلام نیز آشنا شویم.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: قرآن دو چهره ظاهری و باطنی دارد و برای فهم آنها نیز مراحلی وجود دارد. درروش فهم ظاهری قرآن، درست قرائت کردن آیات قرآن اولین مرحله آن است. بعدی پی بردن به معنای واژههاست. سومی خواندن شان نزول آیات است و مرحله آخر در کنار هم قرار دادن این مراحل و پی بردن به مفاهیم قرآن است و این سادهترین راهی است که با استفاده از آن میتوان به مفاهیم قرآنی دستیافت.
وی در ادامه و در روش فهم مفاهیم باطنی قرآن به آیات 78 تا 80 سوره واقعه اشاره کرد و گفت: فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) (در كتابى نهفته)، لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿۷۹﴾ (كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند)، تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۸۰﴾ (وحیای است از جانب پروردگار جهانيان). باطن آن معنایی است که از دسترس درک یک انسان عادی به دور است و از طریق ظواهر هم به دست نمیآید. بیان باطن قرآن اساساً از مسیر ظاهری آن نمیگذرد و مهارت خاص خود را دارد و این مهارت، «طهارت نفس» است.
مسئول نهاد در ادامه به تبیین واژه طهارت نفس پرداخت و گفت: طهارت نفس این است که انسان خودش را از رذایل اخلاقی بزداید و به فضائل اخلاقی آراسته کند. وی همچنین افزود: طهارت نفس آنقدر ارزشمند است که در قرآن هشت مرتبه در سوره شمس برای آن قسم یاد میشود. آنچنانکه علامه طباطبایی میگوید: هرکس بهاندازه برخورداری از طهارت نفس میتواند با قرآن ارتباط برقرار کند.
وی در ادامه از قول آیتالله حسنزاده آملی گفت: دوام بر طهارت سبب وسعت رزق و روزی میشود و رزق عمده انسان، معارف حق الهیه است.
وی در ادامه مراتبی را برای طهارت نفس برشمرد و گفت: ما اگر مراتب نجاست را درک کنیم، مراتب طهارت را نیز درک خواهیم کرد. در نزد خواص نجاست همان آلودگیهای معنوی است، اما در نزد اهل معرفت همه عالم هر چه بهغیراز حکم خدا باشد در حکم نجاست است.
وی در پایان سخنان خود گفت: مراتب طهارت، ظاهری و باطنی است؛ که طهارت بدن از آلودگی، طهارت حواس از رها شدن از انجام کارهای غیر لازم و طهارت اعضا از رها کردن آنها در تصرفات خارج از دایره اعتدال که برحسب شرع و عقل مذموم است، جز طهارتهای ظاهری و طهارت ذهن، طهارت عقل، طهارت قلب و طهارت سّر از طهارتهای باطنی هستند که مهمترین آنها همان طهارت «سّر» است.
ارسال به دوستان