برگزیدگان هجدهمین جشنواره ابنسینا
(+فیلم) دکتر مکری: در استفاده از تکنولوژیهای آموزشی فعالتر باشیم
دکتر آذرخش مکری، استادیار و معاون آموزشی مرکز مطالعات اعتیاد و متخصص روانپزشکی بیمارستان روزبه در هجدهمین جشنواره ابنسینا در بخش آموزشگر برتر دانشگاه (جایزه حکیم جرجانی) برگزیده شد.
دریافت فیلم
روابط عمومی دانشگاه به همین مناسبت با دکتر مکری گفتوگو کرد که در ادامه میخوانید:
آقای دکتر ضمن معرفی خودتان بفرمایید چه دستاوردها و فعالیتهایی آموزشی داشتهاید؟
بنده دکتر آذرخش مکری، روانپزشک و عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در حال حاضر در بیمارستان روزبه و مرکز ملی مطالعات اعتیاد مشغول کار هستم.
فعالیتهای من از حدود 15 سال پیش روی آموزش روشهای درمان اعتیاد متمرکز بوده و چند دارو به نامهای متادون، بوپرنورفین و تنتور اپیوم را در مرکز ملی مطالعات اعتیاد، کارآزمایی بالینی کردیم و وظیفه داشتیم به پزشکان سراسر کشور آموزش دهیم به همین دلیل بخش اول فعالیت من اختصاص به برگزاری تعداد زیادی کارگاه و دورههای آموزشی دارد من تاکنون 135 دوره برای پزشکان برگزار کردهام و حدود 8 هزار پزشک را در زمبنه روشهای دارودرمانی و درمانهای غیردارویی در اعتیاد آموزش دادهام و بهتدریج متقاضی زیاد شد و علاوه بر پزشکان از حوزههای روانشناسی، رواندرمانی، مشاوره و مددکاری هم به ما مراجعه کردند و شاید حدود 3 تا 4 هزار نفر از علاقهمندان در مرکز ملی مطالعات اعتیاد به همین روش آموزش دادیم. به جرات میتوانم بگویم بخش قابلتوجهی از شاغلین در بخش مشاوره و درمان اعتیاد بهنوعی از طریق کارگاههای مرکز ما آموزش دیدند. بهتدریج آموزشها را کاملتر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شاید بخشی از این آموزشها را بتوان غیرحضوری برگزار کرد و لازم نباشد افراد مقدار زیادی وقت بگذارند و در مرکز حضور داشته باشند برای همین، من حدود یکصد دیسک آموزشی تصویری تهیه کردیم که خودم آن را تدریس کردم و حدود 300 ساعت در اختیار مراجعهکنندگان قرار میدهیم و سعی میکنیم جلساتمان را به رفع اشکال، پرسش و پاسخ و بحث و ویزیت بیماران اختصاص دهیم. در حال حاضر در بیمارستان روزبه اصرار دارم دانشجویان دیسکها را در منزل ببینند و کلاس درس را به بحثهای گروهی و برداشتهای شرکتکنندگان اختصاص دهیم که با این کار هم در وقت اساتید صرفهجویی میشود و از طرفی دستیاران هم بهراحتی میتوانند مطالب را در گوشی تلفن همراه خود آپلود کنند و در مترو و جاهای دیگر گوش کنند و کلاسهایمان نیز پربارتر میشود.
نظرتان در رابطه با برگزاری جشنوارهها بهویژه جشنواره ابنسینا را بفرمایید؟
بدون اینکه بخواهم اعتراضی به گسترش فعالیت های پژوهشی داشته باشم حسم من این است که ما ممکن است در بخش آموزش قصور کنیم یعنی تمرکز بیشتر روی فعالیتهای پژوهشی باشد. برگزاری این جشنواره ها می تواند تعادلی را بین این دو برقرار کند. ما باید تأکید داشته باشیم که بخش مهمی از فعالیت دانشگاه، آموزش دادن علم موجود و انتقال آن به نسل بعد و دانشجویان جوان است به نظرم باید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای آموزشی فعالتر باشیم و خلاقیتهای بیشتری به خرج دهیم امیدوارم جشنوارهها کمکی برای گسترش این نوع فکرها باشد و به معرفی این روشها اقدام کند.
چه پیامی برای همکاران دارید؟
من عضوکوچکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم نظرم این است که باید روی آموزش جوانها و دانشجویان پزشکی بیشتر مانور دهیم و به نوعی اجازه دهیم که آنها بتوانند ذهنشان را فعال و درگیر کنند و از حالت آموزش پذیر غیرفعال در کلاس که فقط جزوه بر میدارد خارج شوند زیرا امروزه انفجار علمی مجال آن را نمیدهد که فقط به کلاس و جزوه و امتحان بسنده کنیم بسیار مهم است که خلاقیتها شکل بگیرد.
تاکید دارم که ما باید روی تکنولوژیهای آموزشی جدید متمرکز شویم و از سیستم تصویربرداری و سیستمهای اینترنتی و شبکههای مجازی برای آموزش استفاده کنیم تا بتوانیم در ارتقای آموزش فعالیت مثبتی داشته باشیم.
خبرنگار: سمیر کرمی/ تنظیم: میرحامد حسینی/ عکس: مهدی کیهان
دریافت کتابچه هجدهمین جشنواره ابن سینا
ارسال به دوستان