محتوای خبری دانشکده مجازی

برگزاری آنلاین چهارمین نشست کارگروه تخصصی بسته توسعه آموزش مجازی دانشگاه به میزبانی دانشکده مجازی

چهارمین نشست کارگروه تخصصی بسته توسعه آموزش مجازی دانشگاه به صورت وبیناری و با هدف هماهنگی در اجرای رویه های مجازی سازی دروس در دانشکده ها، ارائه گزارش عملکرد کارگروهان مجازی، بررسی مشکلات و چالش های آموزش مجازی در گروه های آموزشی و دانشکده ها، بررسی نظرات، پیشنهادات و هماهنگی در اجرای برنامه مشاهده همتا برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی پیرامون توسعه آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده مجازی، این نشست به صورت وبیناری و در هفته دوم تیر 99 با حضور دکتر میترا ذوالفقاری، متولی بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون آموزشی دانشکده مجازی به همراه مسئولان کارگروه مجازی سازی، دکتر امیرحسین جهانشیر، مشاور معاون آموزشی دانشگاه، دکتر هومان حسین نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و نمایندگان کارگروه مجازی سازی دانشکده های دندانپزشکی (دکتر صدیقه سادات هاشمی کمانگر)، پزشکی (دکتر مریم مهرپویا)، پیراپزشکی (دکتر فاطمه شیخ شعاعی)، بهداشت (دکتر الهام شکیبازاده)، پرستاری و مامایی (دکتر هومن شهسواری و دکتر فاطمه بهرام نژاد)، داروسازی (دکتر شهیده امینی)، طب ایرانی (دکتر شیربیگی)، توانبخشی (دکتر نسترن قطبی) و کالج بین الملل (دکتر سکینه شب بیدار) برگزارشد.
دکتر ذوالفقاری ضمن قدردانی از تلاش ها و مساعی یکایک کارگروهان مجازی طی بحران کووید19 از رشد چشمگیر و روند مجازی سازی دانشگاه تشکر کرد و احراز رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مجازی سازی دروس در بستر نوید را به دلیل کارگروهی منسجم، برنامه ریزی شده، همکاری و همراهی همه اساتید و دانشجویان باوجود مشکلات زیاد در این دوران دانست.
وی اظهار امیدواری کرد پس از پایان یافتن این بحران، روند مجازی سازی ادامه یافته و مجموعه دانشگاه از فواید روش های مجازی برای ارتقای کیفیت آموزش بهره مند خواهند شد.
در ادامه دکتر جهانشیر و دکتر حسین نژاد بر ضرورت بررسی زیرساختهای مناسب برای آموزش بالینی و چالش های مجازی سازی در این موضوع اشاره کردند.
دکتر هاشمی کمانگر ضمن ارائه گزارش خود پیرامون روند مجازی سازی در دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: مجازی شدن همه جلسات دروس نظری و بخشهای تئوری دروس کارگاهی و بالینی مقطع عمومی دندانپزشکی در ۱۲ گروه آموزشی در پردیس اصلی، بین الملل و آموزشکده پروتزهای دندانی مقطع کارشناسی به خوبی پوشش داده شده و علاوه بر آن ژورنال کلابها در پلتفرم های اسکای روم، ادوبی کانکت، زوم به صورت آنلاین انجام شده است.

 

 

 



وی به برگزاری کارگاه توانمند سازی مجازی برای اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی و ۲۳ وبینار بین المللی در معاونت بین الملل و مشاهده همتای دروس مجازی در این دانشکده اشاره کرد و برنامه ریزی برای پشتیبانی طراحی آموزشی مجازی را در الویت دانست.

 

 

 


دکتر امینی به مشکلات مجازی سازی در دانشکده داروسازی اشاره کرد و گفت: عدم آشنایی اعضای هیات علمی به کار با سامانه نوید و تهیه محتوی الکترونیکی، نبود تجربه کافی و کمبود زیر ساخت های فنی شروع کار را با چالش هایی همراه کرد و برگزاری کارگاه های توانمند سازی هیات علمی و مشارکت دانشجویان در ارزیابی دروس ارائه شده و ارائه بازخورد به اساتید موجب شد؛ تمامی دروس نظری به صورت مجازی ارائه شود. وی به فعالیت های انجام شده پیرامون تدوین شیوه نامه ارائه دروس به صورت مجازی، تدوین شیوه نامه برگزاری جلسات دفاع از پروپوزال و پایان نامه در مقاطع مختلف، ارزیابی نحوه ارائه تدریس مجازی و برگزاری آزمون های پایان ترم به صورت آنلاین اشاره کرد.
دکتر شیخ شعاعی به رصد تدریس مجازی در سامانه نوید دانشکده پیراپزشکی اشاره کرد و گفت: ضمن اطلاع رسانی به استادان دانشکده پیراپزشکی و طی نامه ای از دانشکده مجازی درخواست کردیم تا مسئول کمیته آموزش مجازی دانشکده به عنوان مشاهده گر به تمامی دروس این دانشکده در سامانه نوید اضافه شود. با مصوبه هیات رئیسه دانشکده تعدادی از فعالیت ها برای آموزش مجازی استادان در نوید در نظر گرفته شد که طی این کار سه گزارش در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر 99 تهیه شد و طبق اولین گزارش، دانشکده تعداد 357 درس تئوری و عملی دارد که از این تعداد 90 درس عملی است و پس از بررسی در 55 درس تئوری مشخص شد، استادان هیچ گونه فعالیتی در سامانه نوید نداشتند. این امر نشان دهنده این بود که استادان در 80 درصد درس های تئوری فعالیت مجازی داشتند. طبق دومین گزارش، 55 درس تئوری غیرفعال در نوید به 25 درس کاهش یافت. در این گزارش آمار مجازی سازی درس های دانشکده به 90 درصد افزایش یافت.
در ادامه دکتر مهرپویا پیرامون فعالیتهای انجام شده در دانشکده پزشکی اشاره کرد: با شروع تعطیلی کلاس ها در ایام کرونا، بلافاصله آموزش آفلاین یا غیرهمزمان برای دانشجویان پزشکی دوره مبانی طب بالینی و کارآموزی آغاز شد و محتواهای هر درس طبق کوریکولوم دانشکده در سامانه نوید بارگذاری و به دانشجویان هدف اطلاع رسانی شد. هم چنین این مباحث بارگذاری شده در نوید، بصورت کلاس های وارونه (  (flipped classroomهم برگزار شد و کلاس ها بصورت کلاس های مبتنی بر سناریوهای بالینی (cased based discussion) در حال برگزاری هستند.
وی به پلتفرم های آنلاینadobe connect  و3b  اشاره کرد و گفت: آموزش آنلاین برای کلیه مقاطع پزشکی عمومی در سال تحصیلی فعلی و آینده ادامه خواهد داشت و آزمون های آنلاین دانشجویان در سامانه آزمون الکترونیک دانشگاه برگزار خواهد شد.
توضیح اینکه در این نشست مجازی پیرامون برگزاری و تداوم کارگاه های توانمند سازی اعضای هیات علمی تاکید شد.
در ارتباط با برنامه ریزی ضبط محتواهای الکترونیکی برای نیمسال آتی و آمادگی مجازی سازی کامل دروس نظری در نیمسال آینده با توجه به تداوم شیوع بیماری اطلاع رسانی و از کارگروه های مجازی سازی درخواست شد که برنامه ریزی مناسبی برای اجرای با کیفیت دروس نظری و عملی داشته باشند و بخشهای بالینی را هم تا حد مناسب و قابل توجیهی مجازی نمایند. گزارش سایر دانشکده ها نیز در جلسه آتی ارائه می شود.

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *