سید مهدی زارع زاده برگزیده سی و یکمین جشنواره دانشجویی نمونه کشوری از دانشگاه علوم پزشکی تهران

در سی و یکمین دوره جشنواره دانشجویان نمونه کشوری، با حضور وزرای علوم و بهداشت، دانشجویان نمونه کشوری از دانشگاه های علوم و و وزارت بهداشت و بخش بین الملل معرفی شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، مراسم تقدیر سی و یکمین دوره دانشجویان نمونه کشوری سال 1402، روز یکشنبه 10 تیرماه 1403 به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، در محل سالن استاد ربیعی این دانشگاه برگزار شد.
در این جشنواره که با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برای رقابت در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی- اجتماعی، فناورانه و بین‌المللی برگزار شد، پس از ارزیابی های انجام شده اسامی دانشجویان نمونه کشوری اعلام و دکتر سید مهدی زارع زاده ابرقوئی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افتخار آفرینی کرد.

متن سخنرانی دکتر سید مهدی زارع زاده برگزیده سی و یکمین جشنواره دانشجوی نمونه در سال 1402:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام خدمت استادان و بزرگواران حاضر در مراسم
سید مهدی زارع زاده دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده سی و یکمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری، خدا را شاکرم بابت لطفی که به بنده داشته است و مفتخرم از اینکه در این جمع فرهیخته حضور دارم.
در ابتدای سخنانم بر خودم لازم می دانم از تمامی افرادی که در جهت پیشبرد اهداف جشنواره دانشجوی نمونه کشوری و برگزاری این مراسم با شکوه همکاری داشتند، تشکر کنم.
بدون شک برگزاری چنین جشنواره‌ای و معرفی دانشجویان نمونه به عنوان الگو، باعث می شود که دانشجویان سعی کنند در طول دوران دانشجویی از زمان و امکاناتی که در اختیارشان است به نحو احسن استفاده کنند و از این فرصت طلایی در جهت رشد چند بعدی و ارتقای سطح دانش و بینش در زمینه‌های گوناگون بهره ببرند و آغازگر موج‌های مثبت اجتماعی در سطح دانشگاه و سپس در سطح جامعه باشند.
امروزه شاهد القای افکار منفی و احساس نا امیدی و ناکارآمدی از سوی رسانه‌های معاند هستیم و این وظیفه دانشجوی بیدار و هشیار است که اطرافیان خود را از حقیقت موجود که همان برتری ایران عزیز اسلامی هست، آگاه سازد و تمامی تلاش خود را در جهت پیشرفت کشور به کار گیرد.
از تمامی خواهران و برادران دانشجوی عزیزم که چه در این مراسم به عنوان برگزیده حضور دارند و چه بعدا به نحوی سخنان بنده به گوششان خواهد رسید، درخواست دارم حتی‌الامکان در این کشور بمانند و بسازند؛ این کشور متعلق به ماست. این سرزمین به وجود جوانانی خوش فکر و توانمند مثل ما نیاز دارد.
از طرف دیگر صحبتم با مسئولان است که خواهشمندم راه را برای جوانان باز کنند و تا جایی که ممکن است مشکلات اقتصادی، ازدواج، مسکن و ... را از پیش پای جوانان ما بردارند. مطمئن باشید اعتماد به این جوانان که از سر اخلاص و قلبی پاک خواهان اصلاح وضع موجود هستند، یک بازی دو سر برد است.
همچنین به نمایندگی از دانشجویان برگزیده، درخواست هایی از وزیر محترم بهداشت دارم.
در ماده ۱۴ آیین‌نامه جشنواره دانشجوی نمونه کشوری که جوایز و تسهیلات جشنواره براساس تصویب شورای عالی ذکر شده است، بیان شده که امکان ادامه تحصیل بدون آزمون در مقطع بالاتر برای برگزیدگان مقطع دکتری حرفه‌ای وجود دارد.
از وزیر محترم بهداشت درخواست دارم به بند مذکور جامه‌ی عمل پوشانده و برگزیدگان مقطع دکتری حرفه‌ای جشنواره دانشجوی نمونه کشوری قادر باشند بدون نیاز به شرکت در آزمون دستیاری، وارد مقطع تخصص شوند.
همچنین درخواست دیگری که از وزیر محترم وجود دارد این است که در صورت امکان تسهیلاتی فراهم شود تا برگزیدگان مقطع دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی نیز بتوانند بدون آزمون در دوره تکمیلی آزمایشگاه مشغول به تحصیل شوند.
یکی دیگر از مواردی که شایسته ذکر است، لزوم به کارگیری و جذب برگزیدگان دانشجویان نمونه کشوری به عنوان هیئت علمی است. یقینا چنین افراد توانمندی می‌توانند در این جایگاه بسیار درخشان عمل کرده و سبب خیر و برکات فراوانی برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور شوند.
در نهایت توصیه‌ای که به همه جوانان عزیز کشورم دارم این است که در تمامی امور پس از توکل بر خدا، به خودشان تکیه کنند و به توانمندی‌هایشان باور داشته باشند.
به امید روزی که ایران را در مرتفع‌ترین قله‌های جهانی و در جایگاه حقیقی و اصیل خویش در دستان پرتوان و پرمهر حضرت ولی عصر -ارواحنا له الفدا- ببینیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

توضیح اینکه، جشنواره ملی انتخاب دانشجوی نمونه هر ساله با همکاری دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشوری برگزار می‌شود. دانشجوی نمونه به فردی گفته می‌شود که از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی - اجتماعی و فعالیت‌های بین‌المللی و فناورانه جایگاه برتری نسبت به سایر دانشجویان داشته باشد. برای انتخاب دانشجوی نمونه نخست دانشجویان در سطح دانشگاهی با یکدیگر رقابت می‌کنند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه کسب کنند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی به مرحله‌ کشوری راه می‌یابند و به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شوند.
دانشجویان نمونه کشوری علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی، از مزایایی همچون معرفی به بنیاد ملی نخبگان و تحصیل در یک مقطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی آن مقطع برخوردار می‌شوند. احراز شرط اولیه سرآمدی در سال‌های آینده برای ورود به رقابت انتخاب جشنواره دانشجوی نمونه کشوری الزامی است. بر اساس آیین‌نامه ابلاغی انتخاب دانشجوی سرآمد و اصلاحی آئین‌نامه و شیوه‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در سال ۱۴۰۲، در سی و دومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه تنها دانشجویانی می‌توانند در رقابت شرکت کنند که در مقطع مورد تقاضا حداقل یک بار به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب شده باشند.
دانشجویان در مقطع کارشناسی پس از طی چهار نیم‌سال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیم‌سال و مقطع دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع، مجاز هستند در این رقابت ملی شرکت کنند.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

تصاویر