محتوای خبری دانشکده مجازی

جلسه کمیته تخصصی MOOCs ملی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی در دانشکده مجازی برگزارشد

جلسه کمیته تخصصی MOOCs ملی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی و با حضور متخصصان یادگیری الکترونیکی در سالن شورای دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده مجازی، به دنبال تشکیل کارگروه تخصصی طراحی و راه اندازی MOOCs ملی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی، جلسه کمیته تخصصی این کارگروه با عنوان هسته مرکزی راهبری  روز دوشنبه 3 اسفند 94 برگزار شد.
در این جلسه ابتدا دکتر مجتهدزاده به عنوان سرپرست کارگروه، اهداف تشکیل کمیته و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی مجازی در رابطه با راه اندازی سامانه MOOCs ملی را بیان کرد.
سپس دکتر مانوش مهرابی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سامانه Coursera، چگونگی راه اندازی و روند ارائه دوره های آموزشی در آن را با جزئیات کامل معرفی نمود. دانشگاه های دخیل در این سامانه، نحوه شرکت در برنامه ها و نقاط قوت و ضعف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین در این جلسه دکتر رضا اسدی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طریق وب کنفرانس، سامانه edX را با جزئیات معرفی نمود.
نقاط قوت و ضعف این سامانه و سیاست های مدیریتی آن و مشخصات فنی این سامانه از مباحث جالب مورد بحث بود. در ادامه دکتر رضایی از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رویکردهای پداگوژیک در MOOCs و انواع آن مانند xMOOCs، cMOOCs، bMOOCs و qMOOCs را به تفصیل ارائه کردند.
مباحثی چون MOOCsهای تجاری و کدباز و مزایا و محدودیت های هر کدام نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مخاطبان برنامه های MOOCs ملی، نحوه تهیه و ارائه دوره ها و چگونگی مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در آن، از دیگر موضوعات مورد بحث بود که در مجموع حدود 8 ساعت به طول انجامید.
در انتها دکتر مجتهدزاده با جمع بندی جلسه، زیر کمیته های کارگروه و وظایف هر یک تا جلسه بعد را مشخص کرد. همچنین با پیشنهاد دکتر مجتهدزاده نام آرمان (آموزش رایانه¬ای ملی انبوه و نوین) برای MOOCs ملی انتخاب شد.
گفتنی است مدل‌MOOCs یکی از طراحی مدلهای جدیدی در ارتباطات علمی و آموزشی است MOOCs مخفف Massive Open Online Courses است که هرکدام از این واژگان معرف ویژگی‌های این روش هستند. Massive به معنای گسترده، اشاره به هزاران فراگیری دارد که از سرتاسر دنیا در این برنامه ثبت‌نام می‌کنند.
Open می‌تواند معانی متعددی را شامل شود ازجمله ثبت‌نام آزاد برای تمامی افراد صرف‌نظر از آموزه‌های پیشین آنها، دروس آزادی که افراد علاقه‌مند می‌توانند در آن شرکت کنند و یا مفاهیم سطح دسترسی آزاد (یعنی صرف نظر از رایگان بودن یا نبودن، مجوزهایی برای دانلود، ذخیره و ... دارد.) Online به نحوه ارسال محتوا و Courses به دروس و محتواها اشاره دارد.
به‌طور خلاصه می‌توان اینگونه گفت که MOOCs یک مدل برای ارسال محتوای آموزشی به‌صورت آنلاین به افراد مجازی است که هیچ محدودیتی برای حضور آنها و دریافت درس نیست و تحولی بزرگ در پیشرفت فناوری و آموزش ایجاد کرده است./ق

 

کلمات کلیدی
آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *