محتوای خبری دانشکده مجازی

دانشکده مجازی نشست وبیناری «امنیت در سلامت دیجیتال» را برگزارکرد

بیست و سومین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی با عنوان "امنیت در سلامت دیجیتال" با حضور بیش از 130 مخاطب آنلاین و علاقه مند به این حوزه به میزبانی دانشکده مجازی و با امتیاز فرهنگی بصورت رایگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده مجازی، این دانشکده با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) سخنرانی علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی را در پاییز 1400، در ادامه اهداف بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با عنوان " امنیت در سلامت دیجیتال" ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کرد.
دبیر علمی سلسله نشست های اخلاقی دکتر میترا ذوالفقاری دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در این نشست مجازی که با حضور بیش از 130 تن از مخاطبان علاقه مند به این حوزه از سراسر کشور برگزار شد، دکتر فاطمه حاجی علی عسگری، عضو هیات علمی گروه سلامت الکترونیک دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع اهداف و اهمیت امنیت در سلامت دیجیتال، توانمندسازی مردم و بیماران، هماهنگی اجزای سیستم سلامت، تغییر نظام پرداخت و پزشکی شخصی پرداخت.
وی به انواع ارتباطات در سلامت دیجیتال اشاره و توجه به موانع در سلامت دیجیتال را ضروری دانست و گفت: تلفیق فعالیت های مراقبت بهداشتی، پیشرفت های فناوری و ارتباطات و بهره گیری از این پیشرفت ها برای بهبود مراقبت های بهداشتی، نوع سازمان های درگیر فرآیند اجرا، هماهنگی بین گروهی در سازمان ها، منابع مالی و زیرساخت های نرم و سخت، دسترسی به شبکه ها و سایر موانع، از جمله موارد مهم در پیشروی کند فرآیند سلامت دیجیتال می باشد. همچنین حفظ محرمانگی اسناد پزشکی اعم از اسناد الکترونیکی و غیرالکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. افزون بر این جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی افراد توسط افراد فاقد صلاحیت، جلوگیری از انتشار پرونده های الکترونیکی و نیز پیشگیری از سایر تخلفات احتمالی، از مهمترین اقدامات در این خصوص می باشد.
دکتر عسگری به چالش های اخلاقی اشاره کرد و اذعان داشت: دیجیتالی شدن فزاینده مراقبت های بهداشتی و رشد دستگاه های تلفن همراه و اینترنت اشیا به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات، بسیاری از مسائل اخلاقی را مطرح می کند. یک موضوع معمولاً تکرار شونده مربوط به ماهیت دقیق نقش شرکت های فناوری مصرف کننده مانند آمازون، اپل، گوگل، فیس بوک یا سامسونگ است که همگی وارد حوزه سلامت دیجیتال شده اند. به طور خاص، این شرکت ها راه حل هایی برای جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های بهداشتی ارائه می دهند که در این موارد مسائل مربوط به حریم خصوصی، حفاظت از داده ها و رضایت آگاهانه را باید بیش از پیش مدنظر قرار داد.
وی در پایان به راه کارهای امنیت در سلامت الکترونیک اشاره کرد و گفت: محافظت های مدیریتی (آنالیز و مدیریت خطر،مسؤولیت امنیت سیستم، ارزیابی سیستم امنیت) و فیزیکی (تعیین مسؤولیت، کنترل رسانه ها، کنترل فیزیکی،امنیت ایستگاه های کاری) و محافظت های فنی (کنترل دسترسی، روش های تایید صلاحیت، سیستم شناسایی بیومتریک، تایید شماره تلفن، توکن، بررسی اثرات بجا مانده، رمزگذاری داده ها، محافظت با دیواره آتش، چک کردن ویروس ها) از جمله راهکارهای امنیت بیشتر در سلامت دیجیتال است.
توضیح اینکه نشست های اخلاق در یادگیری الکترونیکی به صورت ماهانه در روزهای دوشنبه آخر ماه به طور منظم برگزار میشود که دارای امتیاز فرهنگی برای اعضای هیات علمی است. همچنین حضور برای عموم رایگان و آزاد است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده مجازی etums.tums.ac.ir مراجعه کنید.

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *