محتوای خبری دانشکده مجازی

دانشکده مجازی نشست وبیناری «تدریس در مباحث اخلاق در آموزش» را برگزارکرد

شانزدهمین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی با عنوان "تدریس در مباحث اخلاق در آموزش" با حضور بیش از 140 مخاطب آنلاین و علاقه مند به این حوزه به میزبانی دانشکده مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده مجازی، این دانشکده با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) سخنرانی علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی را اسفند 1399، در ادامه اهداف بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با عنوان "تدریس در مباحث اخلاق در آموزش" ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کرد. دبیر علمی سلسله نشست های اخلاقی دکتر میترا ذوالفقاری دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در این نشست مجازی که با حضور بیش از 140 تن از مخاطبان علاقه مند به این حوزه از سراسر کشور برگزار شد، دکتر لیلا ساداتی عضو هیات علمی و کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی البرز به موضوع تدریس در مباحث اخلاق در آموزش پرداخت. وی در ابتدا به اهمیت آموزش اخلاق در ارتباطات حرفه ای با شاگردان، همکاران، مدیران و جامعه  پرداخته و سپس به  فواید آموزش اخلاق در تربیت فراگیر و همراهی، امکان و توان ارائه نقطه نظر و شرکت در برنامه های آموزشی، بهبود کار تیمی، ایجاد اعتماد، التزام به تربیت دانشجو، احترام به حقوق فراگیر و احساس رضایت بیشتر معلمان و اساتید نسبت به خود و حرفه معلمی اشاره نمود.
در ادامه وی به شیوه های تدریس کارامد اشاره نمود و گفت: بهترین نتیجه در آموزش بزرگسالان زمانی به دست می آید که آنها کاملا درگیر در حل مسائلی شوند که در زندگی واقعی با آن ها سر و کار داشته و درگیر آن هستند. بر این اساس روشهای یادگیری مبتنی بر مسئله، بازاندیشی، بحث گروهی و استفاده از مباحث موضوعی مرتبط و طراحی آموزشی مبتنی بر مسئله بر اساس تجارب واقعی شرکت کنندگان در محیط کار واقعی، به عنوان بهترین استراتژی های معرفی شده در تدریس و آموزش اخلاق معرفی شدند. سپس با ذکر سناریوهای واقعی از چالش های اساتید در کلاس های درس مجازی و حضوری، شیوه مدیریت کلاس درس در آموزش اخلاق را تشریح کرده و به اهمیت شروع جلسات آموزشی با ذکر اصول اخلاق و بیان خلاصه ای از رفتارهایی اخلاقی به دلیل ایجاد حساسیت اخلاقی در مخاطبان اشاره نمود.
در پایان دکتر ساداتی بر رعایت اصول اخلاق در آموزش ها تاکید نموده و اظهار داشت: ازآنجا که مواجهه و نحوه برخورد باچالشهای اخلاقی رخداده بین مدرسان و دانشجویان در کلاس های درسی یکی از دغدغه های جدی در بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی است، لذا بهره گیری از شیوه های تدریس مبتنی بر نظریه های یادگیری در بزرگسالان از جمله شیوه تدریس مبتنی بر مورد، بازاندیشی، شیوه های مبتنی بر مشارکت فعال فراگیران با طرح سناریوهای واقعی برگرفته شده از مواجهات اخلاقی اعضای هیات علمی با موضوعات غامض اخلاق در آموزش میتواند هدایتگر اساتید دراتخاذ تصمیماتی درست تر باشد.
توضیح اینکه نشست های اخلاق در یادگیری الکترونیکی به صورت ماهانه در روزهای دوشنبه آخر ماه به طور منظم برگزار میشود و حضور برای عموم رایگان و آزاد است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده مجازی etums.tums.ac.ir  مراجعه کنید.

 

 

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *