محتوای خبری دانشکده مجازی

دفاع از پایان نامه دکتر فرزاد فاتحی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی

فرزاد فاتحی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی از پایان نامه خود با عنوان "بررسی آموزش آناتومی مقاطع MRI مغز به دانشجویان پزشکی با استفاده از واقعیت افزوده (Augmented Reality) و مقایسه آن با روش آموزش حضوری از نظر میزان یادگیری و رضایت" دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده مجازی، فرزاد فاتحی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی از پایان نامه خود با عنوان " بررسی آموزش آناتومی مقاطع MRI مغز به دانشجویان پزشکی با استفاده از واقعیت افزوده (Augmented Reality) و مقایسه آن با روش آموزش حضوری از نظر میزان یادگیری و رضایت" در هفته سوم آذر 99 دفاع کرد.
واقعیت افزوده به روش هایی گفته می شود که در آن به دنیای حقيقي پیرامون ما، اطلاعات و ویژگی های بیشتری به صورت مجازی اضافه می کند که باعث افزایش شناخت، درک و سرعت عمل ما در آن محیط می شود. در آموزش بخش بالینی نورولوژی، یادگیری MRI مغز از موارد کلیدی است که باید دانشجویان پزشکی که وارد بخش می شوند آن را فرا گیرند. این آموزش معمولا بر بالین بیماران و به صورت پراکنده صورت می گیرد و لذا در پایان بخش، اکثریت دانشجویان درک مناسبی از آناتومی مغز بر MRI ندارند. هدف از انجام این مطالعه طراحی آموزشی و تعیین  میزان یادگیری و رضایت از روش آموزش آناتومی مقاطع MRI مغز به دانشجویان پزشکی با استفاده از واقعیت افزوده (AR) و مقایسه آن با روش آموزش حضوری بود.
روش مطالعه نیمه تجربی از نوع Non equivalent control group quasi experimental است. در ابتدا با استفاده از مدل طراحی آموزشی ADDIE آموزش مقاطع مختلف آناتومی مغز که برای دانشجویان پزشکی مناسب باشد طراحی شد. پس از آن مقاطع مورد نظر بر روی یک پوستر چاپ شد به صورتی که در زمان قرار دادن موبایل در مقابل هر مقطع فیلم آموزشی مورد نظر بر روی موبایل اجرا می شد. اين پوستر واقعيت افزوده در قسمت بعدي مورد ارزشيابي قرار گرفت و تاثير آموزشي آن با روش هاي روتين مقايسه شد. اطلاعات حاصل از یافته های مطالعه حاضر حاکی از آن است که تاثير آموزشي اين روش نه تنها چيزي از روش حضوري كم ندارد بلكه موجب رضايت بيشتر دانشجويان نيز مي شود. استفاده از واقعیت افزوده در مواردی مانند آموزش MRI مغز در دانشجویان پزشکی علاوه بر جذابیت می تواند موجب بهبود قابل توجه در یادگیری شود؛ بخصوص در مواردی که در بخشهای آموزشی کمتر وقت صرف می شود. در کنار آموزش حضوری، آموزش واقعیت افزوده می تواند نقایص یادگیری دانشجویان را جبران کند.
توضیح اینکه استاد راهنمای این پژوهش دکتر آیین محمدی و استاد مشاور دکتر ریتا مجتهدزاده بودند.

 

کلمات کلیدی
آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *