محتوای خبری دانشکده مجازی

ششمین همایش و فن بازار ملی سلامت

رئیس دبیرخانه دائمی فن بازار ملی سلامت بر حمایت از شرکت ها و دستاوردهای دانشگاهی تاکید کرد

دکتر رضا فریدی مجیدی، ایجاد تفاهم نامه های مشترک با معاونت درمان و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری برای کمک به توانمندی شرکت ها برای ارائه محصولاتشان و توسعه دستاوردهای دانشگاهی را از مهمترین اهداف پیش روی این همایش معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، ششمین همایش و فن بازار ملی سلامت با شعار «دانشگاه فناور در خدمت صلح، سلامت و توسعه» روزهای 6 و 7 بهمن 99 به صورت مجازی برگزار می شود.
محورهای این همایش در قالب کاربرد فناوری در آموزش، تاثیرات متقابل اقتصاد و کووید 19 و نیز پیشگیری، تشخیص، درمان، و فناوریهای نرم سلامت در حوزه کرونا با پنل های تخصصی، مسابقه دانشجویی و مهمتر از همه، فن بازار است.
در نشستی خبری که شنبه 4 بهمن 99 پیرامون ششمین همایش و فن بازار ملی سلامت برگزار شد دکتر رضا فریدی مجیدی رئیس دبیرخانه دائمی فن بازار ملی سلامت با اشاره به این همایش عنوان کرد: تمامی فعالیت های ما در دانشگاه با توجه به این که از منابع دولتی و بیت المال استفاده می شود باید در نهایت به نحوی در دست مردم باشد و راهی به غیر از این ندارد که ما آموزش های مناسب برای حوزه فناوری داشته باشیم و البته این هم خود نوعی خدمت است که فناوری را به نحوی به محصولات و خدماتی که در اختیار جامعه باشد؛ تبدیل کنیم. البته چالش هایی هم دارد، از یک بعد دانشجویان و از بعد دیگر فناوری و تجاری سازی. بنابراین دانشگاه شروع کرد به اقدامات متنوعی در حوزه توسعه فناوری، یکی از آنها همایش و فن بازار ملی سلامت بود که ماموریت برگزاری آن را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته است و الان در خدمت شما هستیم برای برگزاری دوره ششم.
وی به برگزاری دوره پنجم این همایش در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد های دانشگاه و وزارت بهداشت در بحث برون مرزی هدف این بود  شرکت ها و فناوران به بیرون مرزها و صادرات توجه کنند و فقط واردات نباشد. در ابتدا با توجه به ملی بودن این رویداد، تلاش کردیم برگزاری دوره ششم را به دانشگاه های دیگر واگذار کنیم اما با توجه به شرایط کنونی کشور، نهایتاً مقرر شد که در این دانشگاه و به صورت مجازی برگزار شود.
 وی ادامه داد: این همایش و فن بازار دو محور اصلی دارد، اول نشست های تخصصی است در قالب 10 پنل تخصصی با حضور اساتید از سراسر کشور و مخاطبان نیز قطعاً از سراسر کشور خواهند بود، دوم که محور اصلی ما نیز است بخش فن بازار است. فن بازار که فن آوری در کنار یک بازار است و در آن چالش هایی وجود دارد. معمولاً در فن بازارها این گونه نیست که فقط به محصول بپردازیم، ایده ها و فناوری هایی که هنوز مجوز تولید و مسیر تجاری سازی را پیدا نکرده اند نیز می توانند در این فضا ارائه شوند و قطعاً کسانی هستند که بتوانند روی این برنامه ها سرمایه گذاری کرده و از آنها حمایت کنند و ان شاءالله به چرخه تولید برسند.
رئیس دبیرخانه همایش به سامانه ملی فن بازار اشاره کرد و گفت: در این سامانه علاوه بر بخش هایی مختلفی که برای خود شرکت ها، فناوران، شتاب دهنده ها، صندوق ها و سازمان های کارفرمایی وجود دارد یک بخش هم برای نهادهای نظارتی و دادن مجوزهاست و در این سامانه با توجه به شروع فعالیت از دو ماه اخیر، نزدیک به 250 شرکت غرفه دارند که حدوداً از 30 مرکز رشد و 20 دانشگاه هستند و تاکنون بین 700 تا 1000 محصول بارگذاری شده است که البته دانشگاه های غیر پزشکی هم در آن وجود دارد. شروع کار این سامانه در روزهای 6 و 7 بهمن خواهد بود که روزهای برگزاری همایش هستند و بعد از این تاریخ به صورت دائمی فعال می باشد. همایش و نشست های تخصصی هم که اشاره کنم امسال متمرکز بر پاندمی کووید 19 هستند.
دکتر فریدی به محور سوم این رویداد اشاره کرد و گفت: محور دیگر مسابقه دانشجویی است که ما هرساله برگزار میکنیم، به این دلیل که قطعاً این دانشجویان هستد که نسل های بعدی فناوران ما را تشکیل خواهند داد و برای آنها برنامه های مختلفی دیده شده است. در این فن بازار، دانشجویان در قالب 19 تیم از 19 دانشگاه مختلف شرکت داشته اند که دوره یک ماه آموزش کسب و کار برای آنها برگزار شده و در پایان روی یک محور به مسابقه می پردازند و توانمندی خودشان در حوزه کسب و کار را ارائه می دهند.
وی به برنامه های متنوع در همایش امسال اشاره کرد و اذعان داشت: در تلاش برای یک فرایند مشترک با معاونت درمان و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در قالب یک تفاهم نامه هستیم تا این مراکز بخشی از خرید ها و حمایت هایشان از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی یا مراکز درمانی و بیمارستان ها از درون فن بازار، شرکت ها و محصولاتی که در آن ارائه میشود را تهیه کنند. همچنین موازی با آن تفاهم نامه دیگری را با معاونت علمی ریاست جمهوری پیش می بریم که مشابه آن چیزی که در نمایشگاه ساخت ایران اتفاق می افتد البته نه در بخش تجهیزات بیشتر در بخش مواد مصرفی و برای کمک به توانمندی شرکت ها برای ارائه محصولاتشان. هدف ما این است که اتفاقاتی رخ دهد که بتوانیم این محصولات را به عنوان دستاوردها و الگوهایی که در داخل دانشگاه ها توسعه پیدا کرده اند حمایت کنیم تا بتوانیم در نهایت به کشورمان در قالب کارآفرینی و استفاده بهینه از منابع خدمت کنیم.

 

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *