لیست اخبار صفحه :16
دکتر امیرعلی سهراب پور: کرونا مثل یک موج بزرگ ما را به سمت آموزش مجازی هل داد

دکتر امیرعلی سهراب پور: کرونا مثل یک موج بزرگ ما را به سمت آموزش مجازی هل داد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان پیشرفت مدیریت کویید 19 در دانشگاه گفت: سناریوهای مختلف را برای مواجهه با همه حالت های شیوع کرونا داریم. در شرایط استرس و بحران مدیران نباید ریز مدیریت کنند. در مورد کرونا فقط باید به شواهد مراجعه کرد. یکی از لذت بخش ترین دوران مدیریت من در همین بحران کرونا بود. لذت به دلیل هماهنگی و کارگروهی عظیم. در هیجان بالا بازار شایعات داغ می شود و ما باید آن را به بهترین نحو کنترل می کردیم. شرایط بیماری کووید 19 برای آموزش یک پدیده جدید و غیرمنتظره است. زیرساخت آموزش مجازی در دانشگاه وجود داشت و ما از آن به خوبی بهره گرفتیم. مدیران باید بدانند کامل نیستند. استفاده از شواهد و مدارک یک روش علمی است البته بدیهی است که شواهد در حال تغییر است. امیدوارم بحث سلامت و پیشگیری اولویت اول کشور شود. نکاتی که کووید 19 به ما آموخت یک نعمت بود. اگر درس بگیریم دوران بعد از کرونا با قبل از آن متفاوت و بلکه بهتر خواهد بود.

محمد زینالی: آموزش، ایمنی و بهداشت سه اصل اولیه در دوران کرونا هستند

محمد زینالی: آموزش، ایمنی و بهداشت سه اصل اولیه در دوران کرونا هستند

مسئول فنی و تاسیسات بیمارستان امیراعلم در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: نخستین اولویت واحد فنی و تاسیسات تامین اکسیژن برای بیماران بود. خدمات رسانی در این دوران کماکان پابرجا بود و برای تهویه هوای محیط، سیستم های تهویه بهبود و ارتقا پیدا کرد. برای تامین اکسیژن بخش ها وجود دستگاه اکسیژن ساز، تانک اکسیژن و کپسول اکسیژن که سه منبع چالش برانگیز و بسیار حائز اهمیت است آماده ومهیا بود. خاص ترین اتفاقی که درجریان کرونا به وجود آمد خریداری و نصب یک دستگاه تانک اکسیژن جدید در کنار دستگاه اکسیژن ساز قدیمی بود. تصور می کنم برگزاری کلاس های آموزشی برای تقویت روحیه و تاب آوری کارکنان از ضروریات این دوران است. یکی از دغدغه های واحد فنی ماندگاری ویروس بر روی سطوح و دستگاهها و سیستم فاضلاب بیمارستان بود. واحد تاسیسات و پشتیبانی پاسخگوی مشکلات احتمالی به وجودآمده در امورفنی بود و برای جلوگیری از ابتلا و گسترش ویروس کرونا شیفت کاری برای کارکنان واحد فنی تعریف شده بود.

جمشید عبداللهی: با وجود کمبود امکانات، شیلد و ماسک را در مرکز قلب تهران تولید کردیم

جمشید عبداللهی: با وجود کمبود امکانات، شیلد و ماسک را در مرکز قلب تهران تولید کردیم

مسئول واحد فنی مهندسی مرکز قلب تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: ما آماده مبارزه با ویروس کرونا هستیم و ترسی از کووید 19 نداریم. ایجاد همدلی بین مردم در زمان بروز بحران بسیار زیباست. درس بزرگ کووید 19 این است که رعایت نکات بهداشتی بسیار مفید است و رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند برای ما مخرب باشد.

دکتر حسین رضایی زاده: کرونا یک آزمون اجتماعی بزرگ است

دکتر حسین رضایی زاده: کرونا یک آزمون اجتماعی بزرگ است

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: در عرصه بین المللی فعالیت های خوب و جدی را شروع کردیم. راهنمای بهبود تاب آوری زیستی یا تاب آوری جسمی و روانی را تدوین کردیم که مخاطبان اصلی آن کادر درمان بود. یک برنامه برخورد با کووید 19 بر اساس طب ایرانی و مکمل هم تدوین و منتشر شد. 41 نفر از همکاران ما در قالب 3 سامانه به شکل مشاور تلفنی و راهنمای غیرحضوری در خدمت بیماران بودند. مهم ترین دستاورد طب های سنتی و مکمل، بهبود کیفیت زندگی، کاهش دوره نقاهت و احتمالا کاهش میزان مرگ و میر بیماران خواهد بود. شرایط بحران را مدیریت کردیم ولی هنوز بیماری کرونا را مهار نکردیم، بحران بیماری کرونا یک آزمون اجتماعی بزرگ بود. طب ایرانی مبتنی برحکمت و اخلاق است و بخش منفی فضای مجازی به اعتبار طب ایرانی آسیب زد.

دکتر حسین قناعتی: به حضور مردم در بحران کرونا نمره بالا می دهم؛ این یک دستاورد ملی است که باید قدر آن را دانست

دکتر حسین قناعتی: به حضور مردم در بحران کرونا نمره بالا می دهم؛ این یک دستاورد ملی است که باید قدر آن را دانست

رئیس بخش رادیولوژی بیمارستان امام خمینی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: سی تی اسکن حدود 95 درصد برای تشخیص بیماری کرونا دقت دارد. نکته ای که در این بحران متوجه شدم تاب آوری اجتماعی بود. همه همکاران در زمان بحران تلاش کردند. حوزه پژوهش در کرونا بسیار فعال بود. نگاه معنوی در بیماران مبتلا در بهبود آنها تاثیر خوبی داشت. به جای اینکه از قرنطینه استفاده کنیم باید مردم را با حفاظت فردی آشنا کنیم. بیماری کرونا سرعت سیستم را بالا برد و تجربیات خوبی را به ما داد.

دکتر محمد طالب پور: مردم در بحران ها از بیمارستان سینا انتظار یاری دارند

دکتر محمد طالب پور: مردم در بحران ها از بیمارستان سینا انتظار یاری دارند

رئیس بیمارستان سینا، در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19در دانشگاه گفت: مردم، بیمارستان سینا را همراه با بحران ها می شناسند و وقتی در فضای بحران قرار می گیرند دوست دارند این مرکز آنها را یاری کند. در روز اول شیوع کرونا، کمیته بحران در بیمارستان تشکیل شد. یکی از دلایل موفقیت ما، مدیریت گروهی بود. ایجاد فضای امن و آرامش ذهنی به لحاظ وجود وسایل حفاظتی یکی از شروط مهم برای ایجاد انگیزه در کارکنان و پزشکان بود. بزرگترین نگرانی ما در این بحران، نیاز به تخت های ای سی یو بود. در روزهای اول ما طرح مگا ای سی یو 150 تخته را به دکتر کریمی، رئیس دانشگاه ارائه دادیم. در بیمارستان کمیته پژوهشی کووید تشکیل و نزدیک به 60 پروپزال ثبت شد و طرح رجیستری کووید به نام کمیته پژوهشی این مرکز در وزارتخانه به ثبت رسید. از لحاظ مدیریتی در بیمارستان سینا یک خطا هم رخ نداد زیرا مسئول این کار من نوعی نبودم بلکه مسئول این کار 30 نفر بودند که هر کس در حیطه خود در زمینه مهار این ویروس فکر می کردند. 2 نیاز مهم بیمارستان سینا برای پوشش بحران ها، یکی بخش اورژانس و دیگری مگا ای سی یو است.

دکتر کوروش صادقی: مدیریت کردن منابع یکی از نکات بسیار مهم در بحران کروناست

دکتر کوروش صادقی: مدیریت کردن منابع یکی از نکات بسیار مهم در بحران کروناست

مدیر دارو و تجهیزات بیمارستان شریعتی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: حضور اساتید و تیم هئیت رئیسه بیمارستان، باعث ایجاد امید و انگیزه در بین کادر درمانی شده بود. استفاده از داروهایی که هنوز اثربخشی آنها در یک بیماری اثبات نشده است، می تواند باعث بروز مشکلات در فرد شود. تیم هئیت رئیسه و اساتید بیمارستان در مقابله با این بحران خیلی پویا و سریع اقدام کرد و مدام بر حسب مشکلات و شرایط موجود، تغییرات لازم را انجام می داد. در این بحران فعالیت و تعاملات بسیار خوبی بین بیمارستان ها وجود داشت. ما سعی کردیم مصرف تجهیزات را مدیریت کنیم و جلوی مصرف کاذب را بگیریم چون در این شرایط مدیریت منابع بسیار مهم بود. مستندسازی همیشه در تاریخ لازم است و نسل بعد می تواند از این تجارب استفاده کند. درسی که از کرونا گرفتیم این بود که برای گذراندن بحران نیاز به همکاری و صمیمیت و همدلی است.

شهناز راحمی: ارزش های انسانی که والاتر از دیگر ارزش ها است، در جامعه ما گم نشده است

شهناز راحمی: ارزش های انسانی که والاتر از دیگر ارزش ها است، در جامعه ما گم نشده است

مسئول خدمات و سردخانه بیمارستان بهارلو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: آموزش کارکنان خدمات و سم پاشی و گندزدایی منظم بیمارستان و همچنین امحای درست زباله های بیمارستانی از کارهای مهمی بود که ما در این بحران انجام دادیم. گروه های جهادی در این بحران به ما کمک بسیاری کردند. خوشبختانه ارزش های انسانی که والاتر از دیگر ارزش ها است، در جامعه ما هنوز گم نشده است. ما در هر جا و در هر مکانی که باشیم، باز خدمتگزار مردم هستیم. ایجاد همدلی و همبستگی بین همکاران در این بحران به نوعی تداعی کننده دوران جنگ بود.

زینب آقامحسنی: در شرایط سخت کرونا بازدیدهای کارشناسی از واحدهای تولیدی ادامه داشت

زینب آقامحسنی: در شرایط سخت کرونا بازدیدهای کارشناسی از واحدهای تولیدی ادامه داشت

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: در دوران کرونا بازرسی ها و نظارت ها انجام و مجوزهای لازم صادر شد. تونل های ضد عفونی کننده ایجاد شده بود. تب سنجی از واحدهای تولید انجام شد. در بخش نظارت و صدور مجوزها محصولات بهداشتی آن امکان سنجی که برای تولید محصولات ضدعفونی کنند اتفاق افتاد یکی از نکات مثبت عملکردی بود. در دوران کرونا بازدید و نظارت برعرضه را هم از واحدهای تولیدی انجام دادیم. در بحران کرونا افراد سودجو فرصت طلبی کرده و اقدام به تاسیس کارگاه های غیرمجاز کرده بودند و مواد تولیدی غیرمجاز توقیف و افراد خاطی به مراکز قضایی ارجاع شدند. در بازدیدهایی که به همراه نیروی انتظامی از اماکن تولیدی غیرمجاز به عمل آمد نمونه برداری های که صورت گرفت که پس از ارجاع به آزمایشگاه ها و بررسی فرمولاسیون محصولات با تشخیص غیراستاندارد بودن، محصولات تولیدی و الکل های متانول دار ضبط و محل تولیدی پلمپ شد. نظارت ها را به خصوص در زمینه ضدعفونی کننده ها زیاد کردیم.

دکتر حامد عبداللهی: کرونا در کنار سختی هایش شیرینی هایی نیز به همراه داشت؛ همه با هم برای مقابله با بحران کرونا تلاش می کنند

دکتر حامد عبداللهی: کرونا در کنار سختی هایش شیرینی هایی نیز به همراه داشت؛ همه با هم برای مقابله با بحران کرونا تلاش می کنند

رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: دوران سختی بود. واقعا پرستاران ما از جان گذشتگی کردند. شباهت زیادی با جنگ وجود داشت، روزهای اول به دلیل کمبود تجهیزات حفاظت فردی اساتید ماسک های n95 خود را در اختیار رزیدنت ها قرار می دادند. اگر کمک خیرین نبود وضعیت تغییر می کرد و میزان فوتی ها بالا می رفت. در طول شبانه روز حتما یک استاد در بیمارستان حضور داشت. یکی از افتخارات ما این است که بهترین وسایل حفاظت فردی را از لحاظ وفور و کیفیت داشتیم.