لیست اخبار صفحه :10
دکتر شهریار نفیسی: دانشگاه علوم پزشکی تهران در بحران کرونا بدون ادعا و با همان سنگینی و  وجاهت گذشته خود سرآمد شد

دکتر شهریار نفیسی: دانشگاه علوم پزشکی تهران در بحران کرونا بدون ادعا و با همان سنگینی و وجاهت گذشته خود سرآمد شد

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: نخستین موضوعی که در دانشکده پزشکی به آن توجه ویژه ای شد تامین نیروی انسانی برای فرستادن به مراکز درمانی بود. در دوران کرونا توانستیم در سطحی گسترده آموزش را به صورت مجازی ارائه دهیم. مزیت مهم وبینارها این است که نه زمان می شناسد و نه مکان و به ما کمک کرد تا تجربیات موفقی در ارتباطات بین المللی به دست آوردیم. پژوهش های مهمی در زمینه علوم پایه و بالینی به صورت جدی در سطح دانشگاه انجام شد که امیدواریم تاثیرات به سزایی در روند درمان این بیماری داشته باشد. روحیه حاکم بر مدافعانی که درگیر دفاع مقدس شدند را بار دیگر در بحران کرونا تجربه کردیم. گذشت، ایثار، فداکاری و نوع دوستی در همه آحاد جامعه موج می زد. یک ذره کوچک توانست تمام معادلات جهانی را به هم بریزد. ما در یک فضای فراموشی غرق شده بودیم و این شوک توانست ما را به خودمان بیاورد. امیدوارم در تمام سطوح دانشگاه توانسته باشیم یک پله از آن چه از قبل بودیم فراتر رفته و ارتقا پیدا کرده باشیم.

دکتر رامین رحیم نیا: فداکاری و ایثار در تمام کادر درمانی دانشگاه موج می زند و باید قدر آن را بدانیم

دکتر رامین رحیم نیا: فداکاری و ایثار در تمام کادر درمانی دانشگاه موج می زند و باید قدر آن را بدانیم

مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: اولین کسانی که ندانسته و ناخواسته آسیب دیدند، کادر درمانی بیمارستان بودند. دانشگاه ما به علت زیرساخت و پیشینه، دانایی، دانش و علمی که دارد، دانشگاه موفقی در زمینه مهار کرونا بود. سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بزرگ ترین سرمایه ای است که هر سازمانی افتخارش این است که آن را داشته باشد. در حوزه مالی به هیچ عنوان و در هیچ زمانی محدودیت مالی را ممنوعیتی و یا محدودیتی برای کاهش ارائه خدمات نمی بینیم. پژوهش در حوزه کرونا یکی از اولویت های دانشگاه بود. دانشی موثر تلقی می شود که بتواند به محصول و یا فراورده ای منجر شود که بر روی سلامت و کیفیت زندگی مردم تاثیر بگذارد. مستندسازی تلاش می کند فداکاری های کادر درمان را به تصویر بکشد تا گفته های آنها بیان و ماندگار شود و بقیه بتوانند از آن استفاده کنند. تلاش کردیم تا مشکلات اصلی و اساسی را که به هر دلیلی باعث ایجاد اخلال در ارائه خدمات می شود را رفع کنیم.

دکتر مسعود امانلو: احتمال اینکه در مدت کوتاه به یک داروی موثر در مقابله با ویروس کرونا برسیم خیلی کم است

دکتر مسعود امانلو: احتمال اینکه در مدت کوتاه به یک داروی موثر در مقابله با ویروس کرونا برسیم خیلی کم است

مدیر تحول، نوسازی و مطالعات کاربردی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: ما در ابتدای بحران کرونا داروهای موجود را آنالیز کردیم و داروهایی را که در درمان کرونا موثر بودند معرفی کردیم. آمار زیاد بهبودی بیماران کرونا به علت وجود کادر درمانی است که خودشان را فدا کردند این بیماری نشان داد که ما در زمینه بیماری های نوظهور ضعیف هستیم. این بیماری جالب عمل می کند و در داخل بدن می گردد و هرجا ضعف وجود داشته باشد آن قسمت را درگیر می کند به همین دلیل داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری تقویت سیستم ایمنی بدن است. اگر آمار ما در بهبود بالاست علت وجود تیم درمان است و همه کادر درمان خودشان را فدا کردند. برای قطع چرخه انتقال باید از ماسک و فاصله اجتماعی استفاده کرد. استفاده از ماسک می تواند 90-95 درصد می تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند. حتی اگر واکسنی پیدا شود نمی تواند ایمنی 100 درصد بدهد. ما باید پیشگیری را ملاک قرار بدهیم و پیشگیری را آموزش دهیم.

دکتر مهشید مظفری: درسی که کرونا داد این بود که قدر لحظاتی که با هم هستیم را بدانیم

دکتر مهشید مظفری: درسی که کرونا داد این بود که قدر لحظاتی که با هم هستیم را بدانیم

مدیر نظارت برامور دارویی معاونت غذاودارو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: اقداماتی که با شروع کرونا در مدیریت دارو انجام شد، پیگیری به منظور تامین اقلام دارویی مورد مصرف در پروتکل های درمانی بود. نظارت مستمر بر عملکرد و نحوه عرضه اقلام سلامت محور در داروخانه ها نیز از جمله اقداماتی بود که انجام شد. در ابتدای شروع بیماری کرونا بحران هایی مثل کمبود ضدعفونی کننده و ماسک و برخی از داروها به علت تقاضای بیش از حد وجود داشت. در شرایطی که نمی توانستیم جلسات را حضوری برگزار کنیم بنابراین فضای مجازی در این زمینه کمک بسیار خوبی بود. فضای مجازی باعث شد که اطلاع رسانی به سرعت انجام شود و همچنین آموزش ها نیز از طریق فضاهای مجازی انجام شد. با همکاری که بین کارکنان وجود داشت توانستیم مشکلات را تا حد زیادی حل کنیم.

دکتر علی شکوری راد: برای کنار آمدن با کرونا باید آموزش های لازم به مردم داده شود

دکتر علی شکوری راد: برای کنار آمدن با کرونا باید آموزش های لازم به مردم داده شود

رئیس رادیولوژی بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: برای انجام سی تی اسکن ریه، پروتکل لودوز طراحی شد تا هم به دستگاه فشار کمتری وارد شود و هم بیماران کمتر در معرض اشعه قرار بگیرند. یکی از 2 دستگاه سی تی اسکن به بیماران کووید اختصاص داده شد. برای بیماری که از تریاژ برای انجام سی تی اسکن می آمد برنامه ریزی شد ظرف 5 دقیقه سی تی اسکن و گزارش نویسی انجام شود. در بیمارستان سینا به حفاظت کارکنان و خسته نشدن آنان بسیار توجه شد. رئیس بیمارستان سینا، مدیریت بی نقصی را در بحران کرونا در بیمارستان اجرا کرد. همه کسانی که در بیمارستان سینا در بحران کرونا نقش ایفا می کردند همه رضایتمندانه این کار را انجام می دادند و واقعا تداعی کننده دوران جنگ بود. باید آموزش های لازم برای کنار آمدن با کرونا به آحاد مردم داده شود. روحیه کمک در فرهنگ ما بسیار بالاست و در بیمارستان نیز کادر درمان و کمیته بحران در دل خطر می رفتند و من ترس در کارکنان ندیدم. تعهد بسیاری بالایی را در آنان دیدم و احساس افتخار می کردم که در بین آنان هستم.

معصومه دلاور: اگر همیاری، همدلی و کار تیمی بین همکاران وجود نداشت، پیمودن راه و انجام وظیفه درست و به موقع خیلی سخت می شد

معصومه دلاور: اگر همیاری، همدلی و کار تیمی بین همکاران وجود نداشت، پیمودن راه و انجام وظیفه درست و به موقع خیلی سخت می شد

مترون مرکز قلب تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: در روزهای اول نگرانی بیش از حدی بین همکاران وجود داشت و علت آن ناشناخته بودن بیماری کرونا بود. حضور مدیریت مرکز در صحنه و آموزش های لازم باعث ایجاد آرامش در کارکنان شد. آموزش در رابطه با حفاظت فردی و نحوه استفاده از تجهیزات، یکی از مهمترین نیرزها در این مدت بود. آگاهی بین کادر درمانی باعث کاهش تنش و اضطراب در بخش ها شد. ایمنی کارکنان در کنار ایمنی بیماران و مراقبت از بیماران و خدمات درمانی که به بیماران ارائه شد از اولویت های کاری ما بود. دستورالعمل های ابلاغی از معاونت درمان دانشگاه و وزارت بهداشت که کاملا به روز بود، کمک بسیاری به بیمارستان ها می کرد. نیروهای داوطلب از خود مرکز بودند و این اقدام باعث شد که بتوانیم ساعات کار پرسنلی که در بخش کووید 19 کار می کردند را کم کنیم. ایجاد یک درمانگاه مختص کارکنان در مرکز قلب کمک خوبی برای کاهش استرس و اضطراب همکاران بود. به نظر من کادر درمانی باید از همان دانشگاه یعنی زمانی که شروع به تحصیل می کنند، دوره های مستمر آموزشی در خصوص مدیریت بحران را بگذرانند.

مهندس سعید غفوری: محتکران و موج سواران کالا و ارز از فضای ایجاد شده در بحث کرونا سودجویی می کردند

مهندس سعید غفوری: محتکران و موج سواران کالا و ارز از فضای ایجاد شده در بحث کرونا سودجویی می کردند

معاون اداره کل تجهیزات پزشکی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: کادر درمان بیمارستانها روزانه تقاضای بالایی از تجهیزات پزشکی را دارند. تسریع در تهیه ملزومات و تجهیزات بیمارستانی از اولویت های اولیه است. تقاضای بالا و محدودیت تولید باعث کمبود و کیفیت نداشتن کالا و ایجاد احتکار شده بود. با مدیریت و کنترل قیمت ها و قیمت گذاری به موقع مشکل مرتفع و سوءاستفاده ها از بین رفت. کارگاه های صنعتی تولیداتشان صرفاً در دانشگاه مصرف میشد. کشف کارگاه های احتکارکننده توسط دستگاههای نظارتی و اطلاعات و ضبط تجهیزات بهداشتی با کارشناسی های صورت گرفته، گره گشای کمبودها بود. با سهمیه بندی هایی که وجود دارد براساس آن کالا تهیه و توزیع می شود. پیشگیری مهمتر از درمان است و در منزل هم باید پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.

رقیه نامی: یک ویروس کوچک، دنیایی را به هم ربخت؛ صبوری کنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم

رقیه نامی: یک ویروس کوچک، دنیایی را به هم ربخت؛ صبوری کنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم

سرپرستار بخش یک بیمارستان بهارلو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: بهتر است آرامش داشته باشیم و کارهایمان را با آرامش پیش ببریم. سعی کردیم طوری نباشد کسی را مجبور کنیم در بخش بماند. کرونا به تدریج برای نیروها عادی شد و ترسشان ریخت و پذیرفتند افرادی که اینجا هستند بیمار هستند و نیاز به کمک دارند. حضور نیروهای داوطلب برای کارکنان و بیماران خیلی خوب و دلگرم کننده بود. وقتی می دیدیم افرادی با تحصیلات خیلی بالا، پیش پا افتاده ترین کارها را انجام می دادند خوشحال می شدیم از اینکه هنوز آدم های مهربان در جامعه ما هستند. استفاده درست از شبکه های اجتماعی خوب است. استفاده ما از شبکه های اجتماعی آموزشی بود. از طریق همین شبکه های مجازی شاید یک قسمت از کار سخت پرستاری نشان داده شد. ان شاءالله همه رعایت کنند تا خستگی از تن کادر درمان در برود. صبور باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم فرصتمان خیلی کم است.

جعفر تاجیک سعیدی : مردم به توصیه های بهداشتی گوش کنند زدن ماسک عمل پر خرج و سختی نیست

جعفر تاجیک سعیدی : مردم به توصیه های بهداشتی گوش کنند زدن ماسک عمل پر خرج و سختی نیست

جعفر تاجیک سعیدی سرپرستار بالین بیمارستان ضیائیان در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت کووید 19 در دانشگاه گفت: تنها بیمارستانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران که با تمام ظرفیت در اختیار بیماران کووید 19 قرار گرفت بیمارستان ضیائیان بود. تقریبا چند روز از اعلام بیماری نگذشته بود که دستور رسید کل بیمارستان باید به بیماران کووید اختصاص پیدا کند. باوجود کمبود تجهیزات حفاظت شخصی در سطح جامعه، خوشبختانه بیمارستان هیچگونه کمبودی در این زمینه نداشت واین وسایل از طریق داروخانه بیمارستان تهیه و در اختیار کادر درمان قرار می گرفت. همه کادردرماني ملزم به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی بودند وهیچ عذری پذیرفته نبود.

ندا علی مددی: با بیماران کرونا از نظر کلامی ارتباط عاطفی برقرار می کردیم و این آرامش، استرس بیماران را کم می کرد

ندا علی مددی: با بیماران کرونا از نظر کلامی ارتباط عاطفی برقرار می کردیم و این آرامش، استرس بیماران را کم می کرد

سرپرستار بخش جراحی اعصاب بیمارستان دکتر شریعتی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: جامعه آگاه کمتر دچار خطا مي شود؛ شايد قبل از کرونا بايد مردم را بيشتر آموزش مي داديم. در شروع بیماری کووید 19 به بیمارستان محب یاس رفتم. به دليل نبود شناخت از بیماری مردم خیلی ترسیده بودند و شرایط خیلی سخت بود. با گذشت زمان و شناخت بیشتر بیماری کرونا متوجه شدیم با رعایت پروتکل ها احتمال مبتلا شدن به این بیماری خیلی کم می شود. وقتی وارد این رشته شدیم یک تعهدی نسبت به مردم جامعه داریم و وظیفه ماست که این تعهد را اجرا کنیم. توجه به نیازهای کادر درمان و پرستاران محدود به زمان این بیماری نباشد. نقطه قوت بیمارستان شریعتی این بود که تمام مریض ها از همه نظر و حتی بیماری زمینه ای بررسی می شدند و به مشکلات آنها رسیدگی می شد. در کنار هم بودن خیلی ارزشمند است قدر لحظاتی که کنار هم هستیم را بدانیم. همه گروه ها بيشتر از حد و توان خود انرژي گذاشتند و اينطور فکر مي کرديم که روي اين تخت بيمار ممکن است يکي از اعضاي درجه یک خانواده خودمان بستري شود. بايد همچنان کرونا را جدي بگيريم.