حسن بیگدلی: در بحران کرونا نیروی خدمات نقطه امنیت و آرامش هر بخشی بود
مسئول خدمات بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بیمارستان سینا مردانی با تجربه دفاع مقدس هستند که در مقابل بحران های مختلف ایستاده اند و پرسنل آن با بحران خو گرفته اند. خدا را شکر بحران کرونا به خوبی در بیمارستان سینا مدیریت شد. در واحد خدمات تمام تلاش همکاران بر این بود همه جای بیمارستان تمیز و ضدعفونی شود. بحران کرونا خیلی عجیب بود و به ما یاد داد که چقدر می توانیم همدیگر را دوست داشته باشیم. قبل از کرونا به نظافت چیزهای جزئی اهمیت داده نمی شد ولی در بحران کرونا سعی می شد جزئی ترین وسایل هم نظافت شود. تمام تلاش همکاران در بحران کرونا این بود که بیماران مبتلا، هیچ خلایی از نبود عزیزانشان در کنارشان حس نکنند. بزرگترین درس کرونا فهمیدن معنای لذت زندگی کردن بود.
دکتر مرضیه پازوکی: کرونا فرهنگ دنیا را تغییر داد؛ در بحران ها نیاز به اتاق فکر داریم
فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیر پیشرفت مدیریت کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در اختیار قرار دادن وسایل حفاظتی یکی از عواملی کاهش ترس شدید کارکنان بود. در درمان بیماران مبتلا به کووید ناشناخته های بسیار وجود داشت و این باعث فشار زیادی بر دوش کادر درمان می شد. در بیمارستان سینا پژوهش های متعددی داشتم که از ابتدا به صورت متمرکز انجام می شد. در یک بازه زمانی که تعداد بیماران بسیار زیاد شد همکاران دیگر برای ویزیت بیماران به کمک ما آمدند. تاکید من بر زدن ماسک است. یک جو همدلی و صمیمیت خاصی در بیمارستان سینا برقرار است. تفاوت بحران کرونا با دیگر بحران ها مدت زمان طولانی آن و احتمال درگیری کادر درمان با بیماری است. خوشبختانه یکی از نعمات ما در بحران کرونا حضور دکتر طالب پور، رئیس بیمارستان سینا بود. دستیاران و دانشجویان با حضور استادان در بحران احساس آرامش می کردند. در بحران ها نیاز به یک سیستم مدیریتی خوب و یک اتاق فکر داریم.
دکتر خسرو صادق نیت: نگرانی من برای پاییز امسال بیشتر از اسفند سال پیش است؛ غافلگیری در موج جدید کرونا معنا ندارد (قسمت دوم)
رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح چگونگی مدیریت بحران کرونا در روزهاي اول اين بحران پرداخت که قسمت دوم آن را مي بينيد. دکتر صادق نیت با بیان اینکه حساسیت مردم در مقایسه با قبل کمتر شده گفت: در ایام سرما که معمولا تهویه محیط کمتر می شود و افراد در فضاهای بسته تر قرار می گیرند امکان انتقالی بیماری های میکروبی و ویروسی افزایش می یابد. بهترین کار این است که اطلاع رسانی بیشتری کنیم.
دکتر ربابه عابدینی: بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در مبارزه با کووید 19 واقعا مردانه عمل کردند و جهادگونه در صحنه هستند
رئیس بیمارستان رازی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19گفت: از نظر گروه پوست به نظر می رسید کووید 19 ارتباطی با پوست ندارد اما اینگونه نبود. سه آیتم در بیماری های پوستی داشتیم اول بیرون آمدن مقالاتی با عنوان تظاهرات پوستی بیماری کووید، دوم عارضه دارویی که برای کووید تجویز می شد و سوم عارضه ای که استفاده از وسایل حفاظت فردی و همچنین شوینده ها و مواد ضدعفونی کننده برای پوست ایجاد می کرد. یکی از مهمترین درس هایی که کرونا به بشریت داد این بود که با توج به همه پیشرفت های علمی، و دانشی و فناوری به خود غره نشود. حضور داوطلبان بیمارستان رازی در بیمارستان های دارای بخش کرونا و رضایتمندی از آنان برای من شادی آور بود؛ به داشتن چنین همکارانی افتخار می کنم.
فرزانه فرد: شناسایی موانع ایجاد رفتارهای بهداشتی مردم بسیار اهمیت دارد
کارشناس مسئول آموزش بهداشت شبکه بهداشت و درمان ری در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برنامه خودمراقبتی پایه گذار هر خانه یک پایگاه سلامت است، که در آن از هر خانوار یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب و آموزش های لازم را به خانواده خود منتقل می کند. برای مقابله با کرونا کارکنان ادارات دولتی و بخش خصوصی را آموزش دادیم. همزمان با غربالگری از طریق سامانه 4030 راه های مقابله با کرونا هم به مردم آموزش داده می شد. نمی توان منکر نقش فضای مجازی و فناوری های نوین و تاثیر آن بر زندگی شد و ما از این طریق به مخاطبان خود در حجم وسیع و سرعت بالاتری آموزش ها را منتقل می کردیم. شیوه نامه های بهداشتی تدوین شده از طرف وزارت بهداشت را با توجه به گروه هدف، در اوایل به صورت حضوری و بعد از آن به صورت مجازی اطلاع رسانی می کردیم. عادت به دورهمی و مهمانی های زیادی داریم و این سخت است که خانواده ها از یکدیگر دور هستند.
فرحناز ثابتی: کرونا یک مساله جدی اجتماعی است و ما نیازمند یک رویکرد اجتماعی در مواجه با آن هستیم
کارشناس مسئول آموزش بهداشت مرکز بهداشت جنوب تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از نقاط قوت در زمان شیوع کرونا همدلی بسیار زیادی بود که بین کارکنان دیده می شد. اولین قدم آگاه سازی فعالیت های کووید 19 را از نیمه بهمن آغاز کردیم و با اعلام موارد اولیه ابتلا در ایران منسجم تر و با برنامه ریزی بیشتری کار را ادامه دادیم. از ابتدای اسفند کلاس های آموزشی گروهی را لغو و با روش های مختلف دیگری از جمله رسانه های مجازی و اتوماسیون اداری و ... استفاده کردیم. نقش مراکز علمی و دانشگاهها در تولید محتوای معتبر و علمی مرتبط با کووید 19 بسیار مهم است و مردم نیز باید به استفاده از منابع رسمی و علمی حساس باشند. موازی کاری و جزیره ای عمل کردن در مدیریت بحران ها آسیب می زند. با شروع پویش من ماسک می زنم شاهد افزایش حساسیت موضوع و استفاده بیشتر مردم از ماسک بودیم. کرونا یک مساله جدی اجتماعی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند آن را کنترل کند. تک تک مردم در حل این مشکل موثرند، موضوعی که با یکپارچگی قابل حل است.
زینب ایمانی: شناسایی و بررسی راه هایی که مردم سواد سلامت خود را از آن کسب می کنند بسیار مهم است
کارشناس مسئول آموزش بهداشت شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از نقاط قوت در زمان شیوع کرونا همدلی بسیار زیادی بود که بین همکاران دیده می شد. اولین قدم آگاه سازی مردم در خصوص بیماری بود و می بایست آنها را ترغیب می کردیم بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنند. با همکاری واحدهای مختلف ستادی کارکنان را آموزش دادیم و مهارت های آنها را در خصوص کووید 19 افزایش دادیم. از گروه های هدفی مانند کارکنان ادارات، شبکه های اجتماعی و روابط عمومی های ادارات شهرستان کمک گرفتیم. در طرح غربالگری، مراقبان سلامت و بهورزان ضمن غربالگری آموزش تلفنی هم می دادند. با 24 خبرنگاران و مسئول روابط عمومی شهرستان برای اطلاع رسانی در ارتباط بودیم و همکاری های بین بخشی کمک زیادی در مقابله با کرونا کرد. شیوه نامه های بهداشتی با همکاری واحدهای محیط و حرفه ای به گروههای هدف آموزش داده و توسط همکاران بر نحوه اجرای آن نظارت می شد. از سفیران سلامت و داوطلبان سلامت برای آموزش مردم کمک گرفتیم. در شرایط کنونی استفاده از فضای مجازی برای آموزش بسیار موثر است.
حامد ارجمند: مردم کرونا را دست کم نگیرند؛ از مسئولان می خواهم قدر نیروهای خدماتی را بدانند
کارگر خدمات اورژانس بیمارستان بهارلو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19در دانشگاه گفت: با وجود مخالفت خانواده برای کار در زمان کرونا به دليل اينکه شغلم را که خدمت به مردم است دوست دارم به فعالیت در بیمارستان ادامه دادم. دوست دارم مسئولان قدر ما را بدانند. فکر نمی کردیم کرونا به این شدت شیوع پیدا کند. هنوز باور نداریم که همکارمان به علت کرونا فوت کرده باشد. از دوستان جهادی و همچنین همکاران دیگر بیمارستان ها به خصوص بیمارستان یاس که به ما خیلی کمک کردند تشکر می کنم. اوايل بحران کرونا کسي به خانه ما رفت و آمد نمي کرد و مي گفتند پسرشان در بيمارستان کار مي کند و کرونا دارد. بعد از يکماه مردم از ما براي رسيدگي به بيماران تشکر مي کردند.
دکتر مهدی کاشانی: در شرایط همه گیری جهانی بیماری همه باید خود را مسئول بدانند
دستیار بیماری های داخلی بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19در دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: بحران کرونا برای همه ما تجربه جدیدی بود. در اوایل نگرانی ابتلا کادر درمان و خانواده هایشان وجود داشت. در روزهای اول رفتار بیماری شدیدتر و بیماران بدحال تر بودند. دستیاران سال اول رشته های داخلی، عفونی و طب اورژانس واقعا ایثار کردند. در بحران کرونا دستیاران خط اول درمان بودند و همه رشته ها از نظر روند آموزشی آسیب دیدند. از رئیس دانشگاه درخواست دارم با توجه به ایثار دستیاران، شرایط اقتصادی آنان را تسهیل کنند. در شرایط همه گیری جهانی بیماری همه باید خود را مسئول بدانند. باید یادبگیریم که بحران شیوع بیماری برای همه ماست از یک فرد عادی گرفته تا استاد دانشگاه و در قبال آن مسئول هستیم. در بیمارستان سینا برای انجام کارها انسجام به وجود آمده بود.
زهرا حسنی: پیام های تقدیر و تشکر مقام معظم رهبری انگیزه خدمت را در ما دو چندان می کرد
سرپرستار مجتمع بیمارستانی امیراعلم در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: گروهی از روانپزشکان توانستند با آموزش های چهره به چهره کمک های شایانی در جهت کاهش ترس در کادر درمان داشته باشند. با تلاش های شبانه روزی دکتر جعفریه رئيس سابق بیمارستان تمامی کارها به نتیجه می رسید. بیمارستان امیراعلم در بحث تجهیزات با جذب خیرین و با کمک اساتیدی همچون دکتر خرسندی، دکتر رضایی و دکتر توکلی بسیار پرتوان عمل کرد. بعد از ترخیص بیماران با پیگیری های تلفنی از نحوه مصرف داروها و تغذیه آنها مطلع می شدیم. بهترین قسمت کرونا مربوط به بخشی بود که نیروهای داوطلب و مردمی صحنه هایی خلق کردند که انرژی مثبت آن در سطح بیمارستان پخش می شد. یکی از خاطرات شیرین ما آوردن تربت پاک امام حسین (ع) و گلاب مطهر متبرک شده ضریح امام رضا(ع) به بیمارستان بود. آمدن گروه امام رضایی ها که از جان خود گذشته و پابه پای همکاران ما تلاش کردند از دیگر صحنه های زیبای این دوران بود.