ندای تندرستی

آنچه باید درباره مصرف وارفارین بدانید

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: قرص وارفاین داروی ضد تشکیل لخته است که توانایی بدن را برای تشکیل لخته خون کاهش می‌دهد. هدف پزشک از تجویز وارفارین، جلوگیری از تشکیل لخته‌ای است که بدن شما به آن نیاز ندارد.

وارفارین چیست
قرص وارفاین داروی ضد تشکیل لخته است که توانایی بدن را برای تشکیل لخته خون کاهش می‌دهد. هدف پزشک از تجویز وارفارین، جلوگیری از تشکیل لخته‌ای است که بدن شما به آن نیاز ندارد. ازجمله موارد مورداستفاده از وارفارین ضربان نامنظم قلب، آمبولی ریه، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، دریچه مصنوعی و تشکیل لخته در عروق عمقی می‌باشد.

مصرف وارفارین چگونه کنترل می‌شود
سطح دارویی وارفارین در خون شما با نوعی آزمایش خون به نام PT و INR کنترل می‌شود. در کسانی که وارفارین را تازه شروع کرده‌اند INR ممکن است سطح متغییر داشته باشد. ازاین‌رو کنترل مکرر سطح INR تا رسیدن آن به سطحی ثابت لازم است.
بسته به نظر پزشک معالج بر اساس نوع بیماری شما ممکن است. درمان موقت یا برای تمام عمر باشد.

وارفارین را درجه زمانی مصرف کنم
مهم‌ترین نکته درباره مصرف قرص وارفارین، خوردن دارو در وقت معین است به‌طوری‌که فراموش نشود. بهترین زمان مصرف دارو، هنگام عصر است. با توجه به اینکه غذا ممکن است برجذب دارو تأثیر بگذارد. دارو بهتر است نیم ساعت قبل با یک ساعت بعد از غذا مصرف می‌شود

وارفارین با چه داروهایی تداخل دارد
بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مثل اریترومایسین و بسیاری از مسکن‌ها مثل بروفن، ناپروکسن، داروهای ضد پلاکت مثل دیپیریدامول و بعضی از داروهای گوارشی مثل سایمتیدین ممکن است با مصرف وارفارین تداخل داشته باشند. در صورت استفاده از این داروها پزشک معالج را مطلع سازید به‌طورکلی بهتر است قبل از شروع هرگونه داروی جدید، از عدم تداخل آن با وارفارین مطمئن شوید.

به هنگام مسافرت چه اقداماتی لازم است
اگر قصد سفر دارید بااطلاع پزشک، میزان مصرف دارو را یادداشت کنید. سعی کنید رژیم غذایی ثابت داشته باشید و از مصرف الکل خودداری کنید.

اگر جراحی، دندانپزشکی با سایر اقدامات تهاجمی مثل آنژیوگرافی داشته باشم چه اتفاقی می‌افتد
بر اساس نوع درمان شما، وارفارین با نظر پزشک معالج شما موقتاً قطع می‌شود و ممکن است درمان جایگزین با داروهای ضد انعقاد دیگر شروع شود. قبل از هر اقدامی پزشک را مطلع کنید تا در معرض خطر خونریزی قرار نگیرید.

آبا رژیم غذایی با مصرف وارفارین تداخل دارد
وارفارین با ویتامین k در رژیم غذایی تداخل اثر دارد. منابع غذایی ویتامین k برگ سبز سبزیجات تیره مثل بروکلی، اسفناج، کاهو و کلم سبز است. توجه داشته باشید که این سبزیجات نباید کاملاً از رژیم غذایی شما حذف شوند بلکه باید به‌صورت هفتگی در برنامه غذایی گنجانده شوند، به‌شرط آنکه در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

 در صورت مشاهده این علائم به پزشک اطلاع دهید
خون‌ریزی از بینی، خونریزی از لثه در هنگام مسواک زدن، استفراغ خونی، خون در ادرار، خون در مدفوع یا سیاه بودن رنگ مدفوع، کبودی غیرطبیعی در بدن، قطع نشدن خونریزی در بریدگی‌ها، خونریزی زیاد در عادات ماهانه، سردرد، گیجی و ضعف، درد و التهاب غیرطبیعی، ریزش مو و بثورات پوستی

توجه کنید
- بهتر است یک برگه شناسایی به همراه داشته باشید که نشان دهد شما وارفارین مصرف می‌کنید.
- مراقب باشید هنگام کار دست خود را نبرید و از وسایل ایمن استفاده کنید.
- از خلال‌دندان استفاده نکنید و سعی کنید مسواک نرم به کار ببرید.
- به‌جای تیغ ریش‌تراش از ریش‌تراش برقی استفاده کنید.
- قرص‌های وارفارین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و رطوبت نگهداری کنید.
- اگر دارو را فراموش کردید. خودسرانه مقدار دارو را زیاد نکنید.
- مکمل‌های غذایی و داروهای دیگر را بدون مشورت با پزشک شروع نکنید.
- از انجام حرکات شدید که احتمال آسیب‌دیدگی را برای شما ایجاد می‌کند خودداری کنید چون خطر خونریزی را بالا می‌برد.
- از مصرف الکل خودداری کنید.
- در صورت بارداری به پزشک اطلاع دهید.
- دارو را هرگز خودتان کم یا زیاد نکنید.
بروشور وارفارین
منبع: بیمارستان سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران
تنظیم: مونا عدالت یار
کلمات کلیدی
مونا  عدالت یار
تهیه کننده:

مونا عدالت یار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *