ندای تندرستی

فشار خون و پنج گنج

درمان بیماری فشار خون، کار یک تیم دو نفره است: شما و پزشک معالج تان.

1- تغذیه سالم

میوه، سبزی، حبوبات و مواد غذایی سبوس دار و لبنیات کم چرب را بیشتر مصرف کنید و در مقابل مصرف نمک و چربی، مخصوصا چربی های اشباع شده را کاهش دهید.

2- کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید و وزن کم کنید. حتی 2 کیلوگرم کاهش وزن میتواند اثر فوق العاده ای بر فشار خون شما بگذارد. برای کاهش وزن علاوه بر رژیم غذایی، ورزش را هم جدی بگیرید.

3- مدیریت استرس

فکرهای منفی و مزاحم را دور بریزید. روابط دوستانه تان را گسترش دهید و صبور و خوش بین باشید. خواب کافی را فراموش نکنید و تا آنجا که می توانید، اضطراب را از خود دور کنید. برای این منظور علاوه بر توصیه های رایج مانند تنفس عمیق و مدیتیشن، میتوانید از مشورت یک روانپزشک یا روانشناس هم کمک بگیرید.

4- اندازه گیری فشارخون

این کار باید طبق یک روال ثابت انجام بگیرد. اندازه گیری فشارخون در خانه، این حسن را دارد که فشار اندازه گیری شده به اندازه واقعی بسیار نزدیک است، چرا که تحت استرس و خستگی افزایش نیافته است، این کار به شما و پزشک کمک میکند به میزان اثربخشی دارو و عوارض احتمالی بیماری آگاهی پیدا کنید.

5- دارو و درمان

درمان بیماری فشار خون، کار یک تیم دو نفره است: شما و پزشک معالج. پس داروهایتان را دقیقا طبق دستور پزشک و در ساعت مقرر مصرف کنید و از قطع خودسرانه یا تغییر دارو، جز با نظر مستقیم پزشک معالج خود، پرهیز کنید.

تنظیم: سارا نعیمی
جمع آوری و تهیه: گروه آموزش وارتقای سلامت، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1398

سارا  نعیمی
تهیه کننده:

سارا نعیمی