چهارمین جلسه برندسازی دانشگاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه: در برندینگ همه مهم هستند؛ اولویت داریم اما مهم تر نه!

دکتر ماشاءاله ترابی در چهارمین جلسه برندسازی دانشگاه گفت: اگر بخواهیم هر روز امیدوارتر باشیم و این امید را در دانشگاه مثل اکسیژن پخش کنیم باید به چیزهای خوب بیشتری فکر کنیم.

مدير روابط عمومي دانشگاه در جلسه روز سه شنبه 20 خرداد 99 با بيان اينکه  بحث برندینگ دانشگاه در حال انسجام است و به سمت اجرایی شدن در حرکت است گفت: ما باید مستندی را به عنوان مستند ماموریت خودمان در این حوزه تدوین کنیم که بتواند یک بینش و دورنمای مشترک بین همه ما و همه افرادی که در دانشگاه فعالیت می کنند و نه فقط افراد شاغل در حوزه روابط عمومی ایجاد کند.
وي با بيان اينکه در برندینگ بايد به دو سوال اساسی «که هستیم» و «چه  سازمانی می خواهیم باشیم» پاسخ دهيم افزود: برندينگ، نگاه جامعي است که ارتباط هویت و نماد را پیگیری می کند چون هویت ما با فرهنگ مان طوری درهم آمیخته شده که قابل جدا شدن نیست و موقعی که می خواهیم نماد چیزی باشیم باید یک تصویر جامع و کاملی را از سازمان به نمایش بگذاريم.  
دکتر ترابي گفت: بخشی از برندینگ، شخصیتی است که سازمان براي خودش قائل است و می خواهد آن شخصیت را معرفی کند و توسعه دهد؛ در اینجاست که می گوید ما «که هستیم» و اصولا «چه می خواهیم باشیم» و این شخصیت باید کاملا نمایان باشد. ما نیاز داریم که بسیجی از کارکنان و دانشجویان ایجاد کنیم و هر صحبتی تا امروز درباره نیروهای جهادی کردیم برای این بوده که این بسیج شکل بگیرد چون ما درباره هویت سخن می گوییم و اين هويت مربوط به یک دپارتمان و گروه نیست و مربوط به کل دانشگاه است پس باید همه را همراه کنیم و اینطور نیست که فکر کنیم که ما یک قسمت از سازمان هستیم که تشکیلات مستقل و یک ماموریت مشخص داریم بلکه کار ما و دیگران درهم تنیده است.
 
آمادگی انجام هر نوع ماموریت و فعالیتی را داشته باشیم
مدير روابط عمومي دانشگاه گفت: براي اينکه تمایزها را نشان دهیم باید رابطه تنگاتنگي با قسمت هاي مختلف داشته باشیم تا این تمایز را شناسایی، تحلیل و تحقیق کنیم و بتوانیم به شیوه مناسب نمایش دهیم و به نوعي یک نورافکن روی آن بیندازیم که تمام زوایای آن دیده شود به همین دليل باید روحیه خودمان را تقویت کنیم که آمادگی انجام هر نوع ماموریت و فعالیتی را داشته باشیم يعني در رابطه با کار خودمان به هيچ عنوان خط کشي نکنیم و نگوییم کارما تا اينجاست  چون بر ضد برند عمل کرده ایم. 
 
در برندینگ هویت واحد ایجاد می شود
دکتر ترابي افزود: در دوران کرونا به معنای واقعی بسیج نيروها را دیدیم زیرا کسی که تکنسین هوشبری بود در خط مقدم آمد و در تریاژ نشست در حالی که حوزه فعالیت او فقط در اتاق عمل بود اما وقتي احساس کرد که سازمان نیاز به فعالیتی دارد و او می تواند کمک کند مرزها را نادیده گرفت. در برندینگ هویت واحد ایجاد می شود هویت واحد به قدری ارزشمند است که همه سازمان تلاش می کند این هویت را در همه ابعاد مختلفش حفظ کند و ارتقا دهد صرف نظر از اینکه خودش دراین کار دخیل بوده و یا نبوده است.

بايد هر روز امیدوارتر از دیروز باشید
مدير روابط عمومي دانشگاه با اشاره به حس همبستگي در اعضاي خانواده گفت: همه در خانواده  یک حس همبستگی دارند و اگر در برهه اي مشکلي پیش بیاید افراد خانواده فکر نمی کنند که به آنها مربوط است یا خیر! سعی می کنند موضوع را حل کنند. دقیقا در خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران که سبقه طولانی 169 ساله دارد و يک پیشینه پر از افتخار باید بتوانیم این افتخار را در جایگاه جدیدی متجلی کنیم و همه کارها برای این است که این افتخارات را به خوبی نمایش دهیم و بتوانیم به  هویت سازمان خودمان ارزش های جدید اضافه و کمک کنیم عناصر و گروه های مختلف دانشگاه انرژی بالاتري بگیرند و بتوانند باشادابی بيشتر و امید بالاتر به کارشان ادامه دهند. پس بايد هر روز امیدوارتر از دیروز باشید یعنی مکانیسمی ایجاد کنیم که هر روز دليلي داشته باشيم که اميدوارتر از ديروز باشيم. 
در حالت امیدواری فرصت ها را به خوبي شناسایی و احیا می کنیم
دکتر ترابي با بيان اينکه یک اصل روانشناسي وجود دارد که اگر به چیزهای خوب فکر نکنیم قطعا به چیزهای بد فکر می کنیم و اين وسط ندارد افزود: اگر بخواهیم هر روز امیدوارتر باشیم و هر روز این امید را در دانشگاه مثل اکسیژن پخش کنیم بايد هر روز به چیزهای خوب بیشتری فکر کنیم براي اين کار نیاز به گفت و گو و تقويت دوباره(ريشارژ) داريم. بايد به حرف ها و تعابیر خوب بپردازیم و حتی در شوخی ها هم تعبیر خوب استفاده کنیم چون سازمان و خود ما را اميدوارتر مي کند ضمن اينکه در حالت امیدواری فرصت ها را به خوبي شناسایی و احیا می کنیم. در ناامیدی فرصت های عالی و دم دست را هم از دست می دهیم پس بايد خودمان را تقویت کنیم.
دکتر ترابي با بيان اينکه همه باید در روابط عمومی به قدری حرفه ای باشند که در لحظه لازم بتوانند این نقش را ایفا کنند گفت: نباید کسی فکر کند من متعلق به این حوزه و یا حوزه دیگر هستم. اگر لازم است ما در جایی نورافکن بيندازیم که بهتر دیده شود در لحظه وقوع رویداد باید این کار را بکنیم همچنانکه به کارگیری نیروهای جهادی خبرنگار بالینی را برای برندینگ پيگيري کرديم تا در لحظه اي که يک اتفاق مهم می افتد ثبت و ضبط و بتواند خوب معرفی کند. پس خودمان باید این آمادگی راداشته باشیم و در هر لحظه ای که قرار گرفتیم و دیدیم که اتفاق مهمی است بتوانیم به بهترین شکل ثبت کنیم. براي این کار نیاز به همکاری خیلی زیاد داریم و باید به هم کمک کنیم و دست هم را بگیریم؛ مهم نیست به نام کسی ثبت بشود. برای ما نتیجه کار باید مهم باشد زيرا نتیجه و بازخورد خوب با هیچ چیز قابل مقایسه نیست ضمن اينکه زحمات هر کسی باید به نام خودش ثبت شود اما نباید توجهمان به این موضوع  بلکه به شادی و شعفي باشد که از نتيجه کار به دست مي آيد.

شادترین لحظه زمانی است که دانشگاه در یک تمایز شناخته شود
دکتر ترابي افزود: برای پزشک شادترین لحظه زمانی است که بیمار خوب شده باشد و برای روابط عمومی شادترین لحظه زمانی است که دانشگاه در یک تمایز شناخته، معرفی و دیده شود که باید جشن گرفت. اگر با این نگاه وارد شویم به یک تعادل جدید می رسیم و دنبال توازن نیستیم.
وي ادامه داد: خطر متوازن بودن این است که هر کسی در سازمان می خواهد وزنش بیشتر باشد و مثل يک کشتی است که یک طرفش سنگین باشد منجر به غرق شدن می شود اما متعادل بودن به این معناست که در هر لحظه ای از تعادل و زمان، یکی باید وزن بیشتری داشته باشد تا تعادل حفظ شود دراین صورت است که شبکه به وجود می آید چون در شبکه در یک لحظه یک نود بزرگتر است و در لحظه دیگر یک نود دیگر، بسته به نوع کاری که باید انجام شود و همه مهم هستند و مهم تر نداریم. 
 
می خواهیم به تعادل جدید در دانشگاه برسیم
مدير روابط عمومي دانشگاه با بيان اينکه نگاه ما در سطح دانشگاه این است که همه مهم هستند  اولویت داریم اما مهم تر نداریم گفت: وقتي کرونا به وجود می آید بحث عفونی و ریه برجسته است و این به معنای این نیست که تخصص های دیگر حذف می شوند بلکه این ها محور می شوند و همه کمک مي کنند و در لحظه دیگر بالعکس.  
دکتر ترابي افزود: در برندینگ می خواهیم به تعادل جدید در دانشگاه برسیم زيرا اگر فرهنگ تعادل بیاید، فرهنگ مشارکت و همکاری افزایش پیدا می کند. در کرونا بیشترین سرمایه اجتماعی به وجود آمد برای اینکه حالت تعادل وجود داشت؛ هر کسی در هر لحظه محور می شد همه با همه وجود کمک می کردند تا او بتواند خدمت را به بهترین وجه ارائه کند و دنبال این نبودند که اسم من چه می شود؛ دنبال این بودند که خدمت به خوبی انجام شود ما هم در صحنه خودمان باید نمایشگر این سطح از تعادل در خودمان باشيم و کمک کنیم که این فرهنگ در کل دانشگاه توسعه پیدا کند.
وي افزود: اينکه به دنبال جهادگر در دانشگاه هستيم به اين دليل اين است که بتوانيم زمينه هاي بسيج عمومي را در دانشگاه ايجاد کنيم و اين وظيفه تک تک ماست. بايد بتوانيم شکر اين زمان و لحظه اي که خدا به ما عنايت کرده و ما نفس مي کشيم را در فعاليت هايمان و اين مدل نگاه جاري کنيم.
در ادامه جلسه نقشه راه برندسازي دانشگاه با حضور اعضاي جلسه نقد و بررسي شد.
 
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *