تاکید بر اهمیت خودمراقبتی در مهار و کنترل کووید 19 در موج دوم کرونا

پنجمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار ویژه همه گیری کووید ۱۹ روز پنجشنبه دوم مرداد 99 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس پنجمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران در شروع پنجمین جشنواره خودمراقبتی گفت: در حالی پنجمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار ویژه همه گیری کووید ۱۹ را برگزار می‌کنیم که کشورمان تحت حمله موج دوم ویروس کرونا قرار گرفته؛ مردم کشورمان متاثر از این رخداد هستند و عملاً راهی به جز خودمراقبتی برای مهار و کنترل این حمله فراگیر وجود ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت همه گیری کووید ۱۹ به عنوان محور هشتمین سمپوزیوم و پنجمین جشنواره خودمراقبتی؛ تمرکز بر این موضوع را حاصل ابتکار و راهبری دکتر عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست.
رئیس جشنواره همچنین با یاد از مرحوم دکتر عباس نوروزی جاویدان بر روح پر فتوح وی درود فرستاد و برایش آرزوی تعالی جایگاه روحانی کرد و گفت: امروز در حالی داریم وارد نهمین سال برگزاری سمپوزیوم و ششمین سال برگزاری جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار می‌شویم که فرد پشت صحنه و تاثیرگذار این جشنواره را از دست داده‌ایمو در بین خودمان نداریم.
دکتر حسن برکتی، دبیر اجرایی جشنواره و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیز رویکرد اصلی جشنواره خود مراقبتی را تشویق و ترویج فرهنگ خود مراقبتی، آگاهی بخشی و ارتقای آموزش بیمار و جامعه در سطح ملی از طریق تولید محصولات سلامت محور و با محوریت کرونا دانست و گفت: از مولفه‌های مهم خود مراقبتی «مشارکت همگانی» و «توانمند سازی مردم» است و طبق آمارها چنانچه اصول خود مراقبتی آموزش داده شود و افراد این مهارت را بدست آورند می‌توان کاهش بستری را به میزان ۵۰درصد و همچنین کاهش مراجعه به مراکز اورژانس را تا ۵۰درصد کاهش داد.
وی افزود: همانگونه که نقش خود مراقبتی در بیماریهای غیر واگیر به اثبات رسیده است در بیماری واگیردار کووید ۱۹ نیز بیشترین نقش را خود مراقبتی ایفا می‌ کند. چنانچه ملاحظه می‌ کنيد حفظ فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها و زدن ماسک بیشترین تاثیر را در کاهش ابتلا خود و دیگران به این ویروس دارد.
دکتر برکتی گفت: این اولین سالی است که دانشکده پرستاری و مامایی متولی برگزاری جشنواره خودمراقبتی است؛ یکی از رسالت‌های مهم رشته پرستاری و مامایی آموزش پیشگیری و خود مراقبتی به افراد جامعه و همچنین بیماران است. رشته پرستاری و مامایی در صف مقدم آموزش بیمار است و امسال افتخار داریم به عنوان میزبان جشنواره ملی باشیم و ان شاءالله در سالهای آتی نیز این رسالت مهم بر عهده دانشکده باشد.
  دکتر محمد مومنی، دبیر علمی جشنواره و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز در گفتگو با دکتر تاجبخش پناهیان کارگردان، بازیگر، داور و رئیس کمیته داوری آثار ویدئویی؛ این جشنواره را فرصت بسیار خوبی برای همکاری بین بخشی بین هنر، علوم انسانی و علوم پزشکی دانست و بر اهمیت رابطه سلامت، هنر و جایگاه هنرمندان تاکید کرد.
دکتر پناهیان نیز با تاکید بر اهمیت سلامت؛ آموزش راهکارهای خودمراقبتی از طریق هنر در سطح ملی و بین المللی را راهی موثر برای نگهبانی از سلامتی جسم و روح دانست و از ورود هنرمندان به این جشنواره و کار روی موضوع خودمراقبتی و آموزش آن را کاری شایسته توصیف کرد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای ایجاد ارتباط بین دانشکده‌های پزشکی و هنرمندان یک سازماندهی جدی لازم است؛ این ارتباط باید تبلیغ و اعلام شود. هنرمندان باید به این موضوع حساس شوند و صدا و سیما و به طور خاص شبکه سلامت نیز باید با جشنواره خودمراقبتی همکاری تنگانگی را احساس کنند.
دکتر پناهیان با تاکید بر اهمیت نقش تلویزیون در ایجاد این همکاری گفت: راه‌های زیادی وجود دارد که تا به حال شناخته نشده است؛ تلویزیون به عنوان یک مسیر بسیار عالی می‌تواند به ایجاد ارتباط بین پزشکی، روانپزشکی و جامعه کمک کند.
وی افزود: در این دوره جشنواره هنرمندان خوبی هستند که آثار خوبی ارائه داده‌اندکه نیاز است اختیار مردم قرار گیرد؛ همه مردم باید این امکان را داشته باشند که بتوانند این آثار را ببیند.
در ادامه این جشنواره اسامی برندگان جشنواره در هر کمیته اعلام شد؛ که به سه نفر اول جوایز نقدی و به دو نفر اخر تقدیرنامه اهدا می‌شود.
اپلیکیشن و آثار تحت وب
1 - مریم السادات هاشمی ، جیبی طب : غربالگری و اموزش کرونا
2 - طیبه بنی اسدی، سامانه مدیریت خودمراقبتی و پیگیری از راه دور بیماران جراحی شده
3 - مشترکاً رویا رحمانی برای اپلیکیشن مراقب کبد چرب و فاطمه بهرام نژاد برای اپلیکیشن دلبان: خودمراقبتی بیماران بعد از جراحی پیوند عروق کرونر
4 - فاطمه جنابی قویم، کانال تلگرامی آموزش و مشاوره در کرونا
 
مکتوب
۱- دکتر روح الله حسینی، کتاب رمان من کرونا گرفتم
۲- دکتر محمد سلوی، دکتر داریوش مطلبی و دکتر اسماعیل غلامپور، کتاب کرونا و جامعه ایران ، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات
۳- دکتر سپیده امیدواری، کتاب آلبوم از مجموعه کتاب های کودکان و زندگی
۴- دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی، کتاب دل نوشته ها
۵- محمدصادق کفایتی، کتابچه مجموعه  هماهنگ بازی خلاقانه کودک
 
ویدیو وآثار دیداری شنیداری
1 - دکتر سهیل رحیمی، برنامه ترکیبی روحانا
2 - نیرومند رومیانی، اینجا خانه ی فرشتگان است
3 - خدیجه زارعی، راهنمای مراقبت بیمار کووید 19 در منزل
4 - فرهاد بهمن زیاری، موشن گرافیک پیشگیری از کرونا
5 - الهام حیدری شهابی، موشن گرافیک
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

احمدپور

احمدپور

99/05/07 - 15:32

سلام و وقت بخیر لطفا اسامی برگزیدگان سایر بخش ها نیز به صورت کامل بارگزاری گردد. با سپاس

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *