حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: ماه رمضان فرصت مناسبی برای انس بیشتر با صحیفه سجادیه است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در سخنانی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، به شرح دعای 44 صحیفه سجادیه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سخنانی که پیش از اذان ظهر روز شنبه ششم اردیبهشت 99 و به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان ایراد کرد؛ ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، با اشاره به دعای 44 صحیفه سجادیه؛ گفت: امام سجاد علیه‌السلام، دو دعا با محوریت ماه مبارک رمضان دارند که دعای چهل و چهارم به دعای ورود به ماه رمضان و دعای چهل و پنجم، به دعای وداع با ماه رمضان معروف است.
وی با اشاره به مضامین بلند و متعالی موجود در ادعیه صحیفه سجادیه، گفت: امیدوارم در این ایامی که هنگامه دعا و نیایش است، دوستان انس بیشتری با این کتاب ارزشمند پیدا کنند زیرا به اعتقاد من صحیفه سجادیه کتابی است که انسان هرروز باید به آن رجوع کند.
مسئول نهاد در ادامه با اشاره به فراز آغازین دعای 44 صحیفه سجادیه «الْحمْدللّه الّذى هدانا لحمْده، و جعلنا منْ اهْله، لنكون لاحْسانه من الشّاكرين، و ليجْزينا على‏ ذلك جزآء الْمحْسنين. والْحمْد للّه‏الّذى حبانا بدينه، واخْتصّنابملّته، و سبّلنا فى سبل احْسانه، لنسْلكها بمنّه الى‏ رضْوانه، حمْداً يتقبّله‏منّا، ويرْضى‏ به عنّا... - سپاس خدا را که ما را راهنما به سپاس خود شد و شایسته آن نمود تا از شکرگزاران احسان او گردیم و به ما بر این کار پاداش نیکوکاران بخشد؛ و سپاس خداى را که دینش را به ما عنایت فرمود و ما را به آئین خود اختصاص داد و در راه‌های احسان خود روان ساخت تا در آن‌ها به فضل و لطفش به‌سوی رضوان او حرکت کنیم، چنان حمدى که از ما بپذیرد و به سبب آن از ما خشنود شود.» گفت: نکته‌ای که درز این فراز مشخص است این است که هر میلی و خواسته‌ای که برای کارهای نیک در انسان پیدا می‌آید از جانب خداوند متعال است و هدایت خداوند شامل حال انسان می‌شود و این حال حمد فقط در صورتی در انسان به وجود می‌آید که مقام محمود را شناخته باشد و نسبت به آن معرفت پیدا کرده باشد.
وی افزود: همین میل به اطاعت و دعایی که خداوند در انسان به وجود آورده، سبب گشایش و رحمت و پاداش خداوند می‌شود؛ پس این از کرامت خداوند است که هم میل به دعا را در انسان به وجود می‌آورد و هم به‌واسطه همین دعا به او پاداش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اسباب شکر، بودن ما در جبهه دین خداست؛ افزود: همین‌که انسان در اقلیتی قرار گیرد که مؤمن و معتقد به دین خدا باشد، جای شکرگزاری دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی در خاتمه اظهار داشت: در انتهای این فراز می‌بینیم که امام از خداوند خواستار حمدی می‌شوند که مورد رضایت باری‌تعالی قرار گیرد و ماه مبارک رمضان، یکی از بهترین فرصت‌ها برای رسیدن به این مقام متعالی است.
توضیح اینکه با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، در طول ماه مبارک رمضان، مراسم تلاوت یک حزب کلام‌الله مجید با قرائت اکبر عبادی و سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی از ساعت 12:30 الی 13 هرروز از طریق سامانه اسکای روم دانشگاه برگزار خواهد شد.

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *