در کارگاه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور بر تغییر رویکرد مدل ارائه خدمت تأکید شد

در راستای ارتقای توانمندی‌های مدیران نظام سلامت کارگاه ملی آموزشی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور با محوریت «تفکر راهبردی» برگزار شد.

گالری عکس
در سومین دوره آموزشی ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور که با مشارکت مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران چهار‌شنبه 25 دی 98 در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی دانشگاه تشکیل شد؛ روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران، اراک و خمین شرکت کرده‌اند، این دوره که از 25 دی آغازشده و تا 26 دی 98 ادامه خواهد داشت، در خصوص؛ تفکر استراتژیک، آینده‌پژوهی و شناخت آینده، تحلیل محیط کلان و صنعت، مدیریت استراتژیک در بیمارستان، برنامه‌ریزی استراتژیک، ارزشیابی و شاخص‌های کلیدی عملکرد و برنامه‌ریزی عملیاتی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. 
در ابتدا دکتر روح اله زابلی معاون فنی موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت ایران (معتمد) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، به موضوع Hospital transformation in EMRO اشاره کرد و گفت: به تغییر مدل ارائه خدمت و نظام پرداخت‌ها باید نگاه ویژه‌ای شود چراکه بیمارستان‌ها را دچار چالش‌های بسیاری کرده است.

 
 
وی در ادامه در خصوص، آینده‌پژوهی و سناریونویسی، مخروط آینده، پیش‌بینی آینده، دو ابزار با نگاه به گذشته و آینده برای تصمیم‌گیری بهتر (تحلیل لایه‌های علت‌ها، چرخ آینده) و ... پرداخت.
سپس دکتر شهرام توفیقی دبیر انجمن اقتصاد سلامت و مدرس کارگاه با توجه به بحث مدیریت استراتژیک، یادآور شد: راه رسیدن به چشم‌انداز را استراتژیک می‌گویند که البته در «استراتژی پذیری سازمانی»، هر یک از مراحل بلوغ سازمانی تمرکز استراتژیک خاص خود را می‌طلبد.
 
 
وی ابعاد بلوغ سازمانی را فرایند گرایی، مشتری‌گرایی، ارتباطات درون‌سازمانی، فرهنگ مشارکتی یکپارچه و درجه هماهنگی سیستمیک عنوان کرد و افزود: در سطوح بلوغ فرآیند سازمانی هم مراحل؛ ابتدایی، مدیریت‌شده، تعریف‌شده (استانداردشده)، به‌صورت کمی مدیریت‌شده و بهینه‌سازی شده را باید مدنظر داشت.
این رابط علمی، اجزای سه‌گانه مدیریت استراتژیک را تفکر استراتژیک، طرح‌ریزی استراتژیک و تکانه یا مومنتوم استراتژیک دانست و گفت: در تفکر استراتژیک باید به محیط بیرون سازمان، تحلیل داده‌ها، پرسش از مفروضات آشکار و پنهان حاکم و خلق ایده‌های جدید توجه کرد.
پس‌ازآن دکتر حسام سیدین استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، به بحث تحلیل محیط کلان و صنعت اشاره و اهداف آن را یادآوری کرد.
در این دوره کار گروهی؛ درک و تشخیص سطوح بلوغ سازمانی، بازی چینش اجزای طرح‌ریزی استراتژیک و ... انجام شد.
توضیح اینکه سومین کارگاه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور از 25 تا 26 دی 98 در حال برگزاری است.
خبرنگار: الهام علی
عکس: وحید مزاجردی
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی