نشست صمیمانه رئیس بیمارستان فارابی با کارکنان دفتر پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران

رئیس بیمارستان فارابی: سرپرستار خوب باید خلاق و ایده پرداز باشد

نشست صمیمانه رئیس بیمارستان فارابی با کارکنان دفتر پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران این مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، دکتر محمد رضا اکبری، رییس بیمارستان فارابی روز یکشنبه 27 مرداد 1398 در جمع کارکنان دفتر پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستان فارابی حضور یافت و با آنان دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه که دکتر آرش میرمحمد صادقی، معاون درمان و شادی رضائی، مدیر پرستاری بیمارستان نیز حضور داشتند، سرپرستاران درمانگاه ها، اتاق های عمل و بخش های بستری و سرپائی نکاتی را مطرح کردند. 
افزایش اختیار سرپرستاران در مدیریت و اعمال مقررات بخش ها، دقت در گزینش کارکنان ورودی و تعریف استاندارد برای جذب نیرو، جلوگیری از به کارگیری نیروهای ناکارآمد، توجه به رعایت نظم و رعایت سلسله مراتب و مقررات اداری، احترام به قوانین، حمایت مسئولین از سرپرستاران، استفاده از تجارب و نظرات پرسنل، اولویت بندی بیماران برای پذیرش در بخش و اتاق های عمل، استفاده صحیح از قانون بهره وری، تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رعایت موازین کنترل عفونت و بهداشت دست توسط کارکنان و پزشکان، تقویت حس مسئولیت در کارکنان و اجرای برنامه چرخش کاری برخی از مشکلات مطرح شده در این جلسه بودند.
دکتر اکبری در این نشست حوزه پرستاری را نبض بیمارستان توصیف کرد و افزود: بنده برای سیستم پرستاری جایگاه ویژه ای قائلم و از زمانی که مسئولیت بیمارستان را پذیرفته ام به جرات بیش از هر واحد دیگری برای حل چالش های سیستم پرستاری بیمارستان وقت گذاشته ام. چون معتقدم  عملکرد هر بیمارستان در گرو عملکرد سیستم پرستاری آن است. اگر این سیستم مشکل داشته باشد، تاثیر مستقیم در افزایش خطاها در اتاق های عمل و بخش ها دارد بنابراین هرچه در شروع کار برای اصلاح و پیشرفت این سیستم  وقت گذاشته شود تمام بیمارستان از آن منتفع خواهد شد.  
رییس بیمارستان فارابی با بیان اینکه حوزه پرستاری بیمارستان باید شادابی و جایگاه واقعی خود را بازیابد، چند نکته را متذکر شد و گفت: حفظ آرامش در محیط کار بسیار مهم است. همه ما بیشترین ساعات عمرمان را در بیمارستان سپری می کنیم و تنش و استرس می تواند زندگی خانوادگی ما را هم تحت تاثیر خود قرار دهد به ویژه برای خانم ها. بنابراین ایجاد محیطی امن و بدون دغدغه برای همه ما مهم و حیاتی است. 
وی بر اهمیت نقش سرپرستاران در هدایت سیستم پرستاری تاکید کرد و گفت: سیاست من استفاده از خرد جمعی در مدیریت سازمان است. برای ایجاد تغییر و حل مسائل هر بخش اولویت با کارکنان آن است. از نظر من سرپرستار خوب باید خلاق و ایده پرداز باشد. مشکلات واحد خود را رصد کند و برای آن راه حل ارائه دهد. بنابراین انتظار من از سرپرستاران ایده پردازی و نوآوری است.
شایسته سالاری سومین نکته مورد تاکید رییس بیمارستان فارابی بود. وی با بیان این که سرپرستاری فقط یک جایگاه اداری نیست و سرپرستار نقش رهبری را در سیستم دارد، گفت: سرپرستار باید دغدغه مدیریتی داشته باشد. کمبود ها را همه می بینند، اما مدیرخوب مهارت حل مسئله دارد. باید برای حل مشکلات همفکری کنید تا سیستم پیشرفت کند. من این پتانسیل را در شما سراغ دارم ولی باید آن را بالفعل کنید. من با  اینکه یک نفر پست سرپرستار بگیرد و تا آخر عمر برای خود حاشیه امن درست کند مخالفم. سرپرستار باید در محیط کار پویا باشد برای واحد خود وقت بگذارد، آسیب شناسی کند و برای رفع آن برنامه ریزی نماید. اگر توان این کار را ندارد کار را به دیگری بسپارد. 
«یکی از نقاط ضعف ما در سیستم پرستاری، تربیت نیروی انسانی مدیر است.» دکتر اکبری با بیان این نکته اظهار داشت: در چند سال اخیر چقدر کادر سازی کرده ایم؟ چندنفر نیرو تربیت کرده ایم تا در واقع ضرورت از آن ها استفاده کنیم؟ چقدر به نیروهای جوانمان توجه کرده ایم و از پتانسیل آنها استفاده نموده ایم؟ 
کمبود نیروی زبده و توانمند یکی از مشکلات کنونی ما است که باید برای حل آن تلاش کنیم. افراد شایسته سیستم را شناسائی و آن ها را توانمند کنیم. 
رییس بیمارستان فارابی بر رعایت مقررات تاکید کرد و گفت: در کنار رعایت نظم و مقررات شما را به رعایت انصاف و عدالت در حوزه کاری تان سفارش می کنم. 
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: در چند ماه آینده شخصا سیستم پرستاری را رصد خواهم کرد و امیدوارم با تلاش جمعی و همفکری و همدلی سیستم را جلو ببریم. کلان فکر کنید، برای پیشرفت بیمارستان و  حوزه پرستاری ایده بدهید. من همیشه برای شنیدن ایده های سازنده شما وقت و آمادگی دارم. 
در بخشی از این نشست شادی رضائی، مدیر پرستاری بیمارستان با قدردانی از توجه دکتر اکبری به حوزه پرستاری گفت: امیدوارم این دغدغه باعث ارتقای سیستم پرستاری همپای پیشرفت های بیمارستان گردد تا به بازوی توانمند مدیریت سازمان تبدیل شود. 
همه سرپرستارانی که اینجا حضور دارند از بهترین های سیستم پرستاری هستند، جای خرسندی است در دوسال گذشته که سخت ترین شرایط دانشگاه از نظر نیرو و امکانات بوده، سرپرستاران ما بدون کوچکترین تاثیر کمی و کیفی بر خدمات، چالش ها را از سرگذرانده و از تاثیر مشکلات بر درمان جلوگیری کرده اند. بنده به عنوان مدیر پرستاری از تک تک همکارانم تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم با همدلی و همفکری بر مشکلات فائق آئیم. 
خبرنگار: حمیده امیدوار
عکاس: سید عباس قاضی میرسعید- ابوالقاسم پوریانی
معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي