میزان تسهیلات اعطایی به دانشجویان علوم پزشکی امسال به ۵۷۵ میلیارد تومان رسیده است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی رشد تسهیلات اعطایی صندوق به دانشجویان علوم پزشکی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان اعطا شد اما خوشبختانه این رقم امسال به ۵۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، دکتر علی اکبر محمدی دوشنبه ۲۹ خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این خبر افزود: با احتساب دانشجویان دستیاری، میزان تسهیلات اعطا شده به دانشجویان علوم پزشکی کشور بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه رشد تسهیلات اعطایی ۵۰ درصدی برای صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یک افتخار محسوب می شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی ما در سال ۱۴۰۱ برای وام تحصیلی و استعداد درخشان حدود ۴۸ درصد از وام هایمان بوده و ۵۲ درصد از وام های صندوق رفاه در دیگر حوزه ها بوده است.
صندوق رفاه دانشجویان بر اساس اساسنامه و وظیفه ذاتی که دارد قرار است که به دانشجویان مستعد و بی بضاعت کشور در قالب ۱۷ مورد تسهیلات ارائه خدمات بدهد.
محمدی با اشاره به اینکه مهمترین ماموریت های صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بر اساس قانون و اساسنامه حول ۴ محور است، خاطروشان کرد: اعطای تسهیلات به دانشجویان مستعد و کم بضاعت و عموم دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی نخستین ماموریت ذاتی صندوق رفاه است.
وی ادامه داد: دومین وظیفه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، ایجاد زمینه های لازم برای خودکفایی و استقلال مالی صندوق است که در حوزه سرمایه گذاری انجام می شود. همچنین کمک به نگهداری، بهسازی، ارتقاء و توسعه خوابگاهها در سراسر کشور در دانشگاههای علوم پزشکی از دیگر ماموریتهای اصلی به شمار می رود.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، چهارمین ماموریت اصلی صندوق را کسب درآمد اختصاصی از محل بازپرداخت وامهای اعطا شده به دانشجویان طی سالهای گذشته عنوان کرد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سرانه انواع تسهیلات اعطایی ما به دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دو سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است، افزود: به طور خاص ما در حوزه وام تحصیلی مجردی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد رشد داشتیم. همچنین در بخش وام تحصیلی متاهلی حدود ۴۳ درصد، وام تحصیلی سه برابری مجردی ۵۷ درصد، وام تحصیلی سه برابری متاهلی ۴۲ درصد رشد داشته ایم.
این مقام مسوول همچنین به افزایش ۱۰۰ درصدی سرانه تسهیلات اولاد خبر داد و گفت: وام ضروری اعطاء شده به دانشجویان دوره کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، ارشد و دکترای حرفه ای به رشد ۶۷ درصدی رسیده و وام ضروری دکترای تخصصی Phd و تخصصی حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره وام ودیعه مسکن برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: در گروه یک که دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران هستند ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومان است و ۱۷ درصد رشد داشته و در گروه دو که دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در مراکز استان هستند که به میزان ۶۰ میلیون تومان بود ۲۰ درصد و در گروه سه که سایر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی هستند این مبلغ ۵۰ میلیون تومان است که ۲۵ درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تسهیلاتی که از نظر قانونی برعهده صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت است پرونده سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بسته شده است و ما تمام تکالیف قانونی خود را به انجام رسانده و تمام تسهیلات مورد نیاز دانشجویان را پرداخت کرده‌ایم.
همچنین در ادامه دکتر حمید رضا رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره جامعه آماری وام‌های این صندوق گفت: ۱۷نوع وام از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان اعطاء می‌شود و مبلغ ۳۰۲ میلیارد تومان در قالب "وام تحصیلی" به دانشجویان پرداخت کرده ایم که نشان می‌دهد وام تحصیلی بیشترین وام پرداخت شده در بین ۱۷ نوع وام به دانشجویان است.
وی درباره شرایط پرداخت وام‌ها به دانشجویان گفت: پرداخت وام‌ها در قالب نرم‌افزار یک‌پارچه صندوق رفاه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. فرایند رسیدگی به مدارک بارگذاری شده ۲ هفته زمان می‌برد. پرداخت اقساط منوط به تامین اعتبار است و اگر نقدینگی لازم در دسترس باشد، پرداخت وام‌ها به دانشجویان در یک بازه زمانی سه روزه صورت می گیرد.
رئیسی با بیان اینکه وام ودیعه مسکن با توجه به نوع و تیپ دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به سه تیپ دسته‌بندی شده‌اند و بر این اساس وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود. در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران که جزو تیپ یک هستند، مبلغ ۷۰ میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می‌شود. همچنین به دانشجویان مراکز استان‌ها مبلغ ۶۰ میلیون تومان و دانشکده‌های اقماری نیز ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.
وی درباره شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن در سال تحصیلی آینده گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بر اساس ماده ۸ قانون جوانی جمعیت مکلف است به دانشجویان ساکن شهرهای با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۷۰ میلیون تومان و به دانشجویان شهرهای با کمتر از ۵۰۰ هزار نفر نیز مبلغ ۶۰ میلیون تومان وام پرداخت کند. با توجه به اینکه این موضوع سبب حذف وام ۵۰ میلیونی دانشکده‌های اقماری می‌شود، می‌توان گفت وام ودیعه مسکن در سال آتی تحصیلی ۱۵ درصد رشد می‌کند.
دکتر رئیسی درباره وام دستیاران پزشکی توضیح داد: با توجه به مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد، یک وام جدید برای دستیاران لحاظ کردیم. مبلغ وام دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی مجرد مبلغ ۱۵ میلیون تومان و برای دستیاران و دانشجویان متاهل مقطع دکتری نیز مبلغ۲۰ میلیون تومان است که حدود ۲۰ هزار دانشجو این وام را دریافت کرده‌اند.
رئیسی تصریح کرد: تسهیلات صندوق با شرایط خاص به دانشجویان پرداخت می‌شود و مدارک آنان به صورت دقیق بررسی می‌شود.
وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان هیچگونه کار اداری به صورت کاغذی انجام نمی‌دهد و تمام نامه‌نگاری‌ها با دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی است.
معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: زمان لازم برای پرداخت وام‌های دانشجویی توسط صندوق شامل دو هفته برای ثبت نام و تایید مدارک دانشجویان به علاوه سه روز برای پرداخت وام است. البته به شرطی که بودجه مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *