همایش شناخت و مهار ویروس HPV برگزار شد

در همایش شناخت و مهار ویروس HPV که به مناسبت روز جهانی آگاهی از ویروس HPV برگزار شد، بیماری‌های مرتبط با HPV و غربالگری‌های مختلف، اهمیت آگاهی از ویروس HPV و لزوم واکسیناسیون این ویروس بررسي شد.

گالری عکس

در همایش شناخت و مهار ویروس HPV که عصر یکشنبه 20 اسفندماه 96 در تالار امام بیمارستان امام خمینی برگزار شد، دکتر زنده‌دل، دبیر علمی همایش، ضمن خوشامدگویی به معرفی خیریه شمس پرداخت.
وی گفت: با توجه به اینکه، بعضی از درمان‌های بیماران کانسری را نمی‌توان در ساختار دولتی انجام داد موسسه خیریه شمس با همکاری وزارت بهداشت و شبکه ملی تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان تأسیس شد. تا با شناخت و آموزش و پژوهش در خصوص ویروس HPV، به درمان و مراقبت‌های حمایتی این بیماران بپردازد.
دکتر زنده‌دل ادامه داد: در سال 1389 تعداد 7/12 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا شده‌اند و تخمین زده‌شده تا 20 سال آینده این تعداد 70 درصد افزایش خواهد یافت که از این مقدار 81 درصد مربوط به کشورهای درحال‌توسعه و 25 درصد مربوط کشورهای پیشرفته است.
وی سرطان دهانه رحم را قابل‌درمان دانست و گفت: با توجه به اینکه عامل این سرطان کاملاً شناخته‌شده و روش غربالگری مناسب و واکسیناسیون آن وجود دارد به‌راحتی قابل‌درمان است.
دکتر زنده‌دل اعتقادات مذهبی و تعصبات فرهنگی و اجتماعی در ایران را موجب کنترل این سرطان دانست ولی آگاه کردن مردم از عوامل ایجاد آن را ضروری خواند و بر اهمیت پیشگیری این بیماری تأکید کرد.
سپس دکتر فرح فرزانه عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بیماری‌های مرتبط با HPV و غربالگری‌های مختلف آن به ایراد سخنرانی پرداخت.
در ادامه دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن علمی سرطان‌های زنان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویروس پاپیلومای انسانی را شایع‌ترین ویروس در بین زنان دانست و گفت: بسیاری از افراد از اینکه مبتلا به این عفونت هستند آگاهی ندارند و به‌صورت ناخواسته آن را به دیگران منتقل می‌کنند.
وی افزود: روزانه 750 زن در دنیا براثر این سرطان فوت می‌کنند که اگر تشخیص زودهنگام صورت نگیرد سلول‌های غیرطبیعی تبدیل به ضایعات پیش سرطانی می‌شوند.
دکتر موسوی واکسیناسیون، انجام تست‌های مرتبط و درمان ضایعات پیش سرطانی را از راه‌های پیشگیری ابتلا به ویروس HPV دانست.
دکتر علی مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز در سخنانی گفت: در حوزه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها به‌طور عام و خاص اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم از مهم‌ترین عملکرد ما است.
وی افزود: لازم است بدانید 40 درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری هستند. آگاهی از عوامل خطر ایجاد سرطان در سطح جامعه موجب می‌شود میزان مواجه با این عوامل خطر کاهش یابد. برگزاری همایش‌هایی همچون این همایش نیز در همین راستا است.
دکتر مطلق واکسیناسیون را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم دانست و گفت: مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم ویروس زگیل انسانی یا HPV است. برای اینکه بتوانیم این واکسن را در غالب یک واکسیناسیون عمومی و به‌طور رایگان در دسترس مردم قرار دهیم باید دولت هزینه‌های تأمین آن را پرداخت کند که در همین راستا برنامه ایی تحت عنوان هزینه اثربخشی واکسیناسیون HPV در حال انجام است و در تلاشیم که در این زمینه به نتیجه مورد دست‌یابیم.

وی تشخیص زودهنگام را یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم عنوان کرد و افزود: طبق بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام‌شده حدود 8 درصد از زنان در ایران در سنین باروری به ویروس HPV آلوده می‌شوند که رقم قابل‌توجهی است و شناسایی آن‌ها اهمیت ویژه ایی دارد.
دکتر مطلق تست پاپ اسمیر را یکی از راه‌های تشخیص این سرطان خواند و گفت: البته این روش خوبی است که موجب شده این سرطان در ایران افزایش نیابد اما عامل پیش سرطانی که منجر به ایجاد سرطان می‌شوند در ایران آمار بالایی دارند.
وی ادامه داد: آزمایش HPV یا نمونه‌برداری از دهانه رحم روش جدیدی است که اگر فرد آلوده به این ویروس باشد درمان‌های لازم برای فرد صورت گیرد. وزارت بهداشت به‌صورت آزمایشی در 4 شهر ایران برنامه تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم را انجام داده که علاوه بر افراد با علائم مشکوک افراد بی علامت را نیز مورد غربالگری قرار داده درصورتی‌که در غربالگری مشخص می‌شد که افراد آلوده به ویروس HPV هستند بررسی پاپ اسمیر انجام می‌گرفت تا تغییرات سلولی که نشان‌دهنده ضایعات پیش بدخیم است شناسایی و درمان شود.
دکتر مطلق خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال رایزنی با سازمان‌های بیمه‌گر هستیم که این غربالگری را در اختیار عموم مردم قرار دهیم که در صورت انجام این کار، سرطان رحم در ایران کاهش چشمگیری خواهد داشت.

خبر: مقدم
عکس:


فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم