برگزیدگان هجدهمین جشنواره ابنسینا
(+فیلم) دکتر کامبیز گیلانی: ما باید در تخصص خود به روز باشیم، باهنر سخنوری آشنا باشیم و نیازهای دانشجو را درک کنیم
دکتر کامبیز گیلانی، PhD داروسازی بهعنوان آموزشگر برتر دانشگاه (جایزه حکیم جرجانی) در هجدهمین جشنواره ابنسینا برگزیده شد.
دریافت فیلم
روابط عمومی دانشگاه به همین مناسبت با دکتر گیلانی گفتوگو کرد که در ادامه میخوانید:
بفرمایید چه دستاوردها و فعالیتهای آموزشی داشتید؟
در حوزه آموزش به مدت 4 سال معاون آموزش تخصصی دانشکده بودم و در حال حاضر بهعنوان مدیر گروه، امور آموزشی گروه را با همکاری دوستان دیگر بهپیش میبریم؛ حقیقتاً سعیام بر این بوده که یکسری تغییرات و تحولات را در مسائل آموزشی داشته باشیم که شاید از نمونههای بارز آن دورههای کارآموزی دانشجویان در صنعت هست که درواقع هماهنگی این مورد بین صنعت، بهعنوان یک بنگاه اقتصادی مستقل، و دانشگاه همواره با مشکلاتی همراه بوده است. استفاده از امکانات صنعت برای آموزش بخوبی هماهنگ نشده است. الحمدالله توانستیم این مورد را مدیریت کنیم و در حال حاضر دانشجویان در حین ترم این دوره را می گذرانند و در اجرای آن تحولاتی را داشته باشیم. در ارزیابی دانشجو و در بحث حضورشان و ارائه گزارش و سمینارهای درسی برنامه ریزی کردیم. رزیدنت های گروه را به محل میفرستیم تا در آنجا به دانشجویان مقطع عمومی آموزش بدهند و از حضور اساتید در سایت استفاده میکنیم و همه این موارد جز فعالیتها و تغییراتی بوده که انجامشده است.
چه مواردی را در آموزشتان رعایت میکنید؟
در آموزش اولین چیز این است که ما از خداوند میخواهیم به ما کمک کند و درواقع کمک خداوند هست که ما جایی دیده میشویم و جایی خوبی کار میکنیم؛ من چند سال پیش فرمی را به دانشجویان داده بودم - و میدانید در بحث روانشناسی اگر بخواهید که علایق فردی را بپرسید میتوانید مستقیم سؤال نکنید، و به جای آن مثلاً میتوانید بگویید که دوستانی که انتخاب می کنید دارای چه خصوصیاتی هستند - یک فرم به غیر از فرمی که در دانشگاه مرسوم است را تهیه کردم؛ خیلی ساده حاوی سوالاتی مثلاینکه مشخصات دوستانتان چیست و در کنار آنها - چون ذهن تلطیف شده است – سؤالی کردم که دوست دارید استاد شما چه مشخصاتی داشته باشد ؛ که پاسخهایی که گرفتم برای خودم آموزنده بود؛ البته من یکسری مسائل را بههرحال میدانستم اما یکسری مسائل در ذهن من تقویت شد. ازجمله پاسخ هایی که دانشجویان ارائه کردند این بود که «دوست داریم اساتید ما بهروز باشند و به علم روز آشنا باشند و دست به کاغذ توی کلاس نباشند»؛ دانشجو این را میبیند و اگر یک استاد مطالعه قبلی داشته باشد قطعاً تأثیر دارد، بنده ولو اینکه دروسم تکراری هم باشد، حتماً و حتماً روز قبل اسلایدها را چک میکنم و مطالب جدید را اضافه می کنم، ولو اینکه تکراری باشد، حتی شده اگر لازم باشد چینش آن ها را عوض میکنم تا برای دانشجو جذابیت بیشتری داشته باشد. مسئله دیگر این مورد بود که یکسری از دانشجویان خیلی دغدغه این را داشتند که «ما در کلاس دیده نمیشویم و دوست داریم اساتید ما را ببینند تا ما بتوانیم خودمان را بروز بدهیم و بگوییم ما هم میتوانیم در مباحث کلاس شرکت کنیم»که این درواقع یکچیزی شبیه دانشجو محور شدن در آموزش است که سعی کردم در کلاس هم آن را رعایت کنم و از دانشجویانی که علاقهمند هستند میخواهم گروه تشکیل بدهند و در کلاس بحث کنند و کلاس را صرفاً بهصورت استاد محوری پیش نبریم.
یکی دیگر از موارد که شاید برایتان جالب باشد؛ نزدیک به 80 درصد دانشجویان میگفتند «ما دوست داریم که استاد ما پوشش مناسبی داشته باشد و سر کلاس مرتب حاضر شود» که سعی کردم این مسائل را هم رعایت کنم.
گذشته از مسائلی که از دانشجویان بدست آوردم، استاد باید بداند که برای چه کسی دارد صحبت میکند. دانشجو یک قشر جوان هست که یکسری نیازهای خاص خودش را دارد که ما باید آنها را بشناسیم. ما باید باهنر سخنوری آشنا باشیم؛ درواقع باید با زبان بدن آشنا باشیم، زمان تدریس وقتیکه دانشجو خسته شده، مشخص است، گردن یکطرف میشود، دست به زیر چانه میآید، به عقب پشت میدهد و این علائم نشان میدهد که دانشجو خسته شده است و اینجاست که استاد سریع باید تشخیص بدهد، یک آنتراکت بدهد، دانشجو یک تنفسی داشته باشد، پنجره را باز کند، نور را عوض کند، این هادر تغییر روحیه دانشجویان و همراه شدن آنها با کلاس خیلی تأثیر دارد. علاوه بر این امروزه مواردی مثل هوش اجتماعی و هوش هیجانی مطرح است که استاد باید با آنها آشنا باشد.
نظرتان درباره جشنواره ابنسینا چیست و چه نقشی در ترغیب آموزشگران برتر دارد؟
همینکه افراد بدانند که دیده میشوند خیلی تأثیر دارد؛ بنده خودم برای این دوره کاندید نشدم ولی وقتی انتخاب شدم، انصافاً، طبعاً و منطقاً خوشحال شدم. وقتی افراد، بخصوص اساتید جوان ما وقتی ببیند جشنوارهای هست که فعالیتهای آنها دیده میشود و اگر منطبق با روز تدریس کنند و منطبق با فعالیتهایی که لازم هست تدریس کنند دیده میشوند خیلی مؤثر است و قطعاً انگیزه خوبی برای افراد جوان است، گرچه فکر میکنم دوره جوانی ما دیگر گذشته است.
چه پیامی برای اعضای هیئتعلمی دارید که بخصوص افرادی که تازهوارد دانشگاه شدهاند؟
بهعنوان یک توصیه کلی، خواهش میکنم دانشجو را واقعاً بشناسیم و نیازهایش را درک کنیم سپس سر کلاس برویم.
بارها شده اساتید جوان میگویند دانشجوها سر کلاس خیلی حرف میزند، گوشی خود را نگاه میکند و موارد متعددی دیگر؛ به عقیده من حرف زدن دانشجو در سرکلاس امری طبیعی است. باید با دانشجوها راه آمد و مدبرانه رفتارشان را کنترل کرد. کافی است که دانشجو حس کند که نیازهایش را درک می کنید آن وقت بهتر با شما همراهی خواهد کرد.
همانطور که قبلاً گفتم اجازه دهید در زمان های مشخص کمی با هم صحبت کنند، چند دقیقه استراحت بکنند؛ واقعاً دانشجو خوشش میاید وقتی بفهمد شما دارید حسش میکنید، بنابراین همراه بودن با دانشجو و نیازش مهم است. البته مطالعه خوب، بهروز بودن، باانگیزه سر کلاس رفتن و حفظ مواردی که یک استاد باید رعایت کند و پوشش مناسب فکر کنم تأثیر زیادی دارد.
اگر مطلب پایانی دارید بفرمایید.
از شما و همهی دستاندرکاران جشنواره تشکر میکنم؛ درواقع این بار قرعه به نام ما افتاد وگرنه قطعاً همه همکاران محترم ما در دانشگاه علوم پزشکی برگزیده هستند و همینکه با سختیهایی که هست، در دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی فعالیتهای مختلف دارند؛ جای قدردانی دارد.
خبرنگار: سمیر کرمی/ تنظیم: میرحامد حسینی/ عکس: مهدی کیهان
دریافت کتابچه هجدهمین جشنواره ابن سینا