مراسم ازدواج ویژه دانشگاهیان علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: اخلاق حسنه اصل زندگی و ازدواج، نقطه عطفی در مسیر کمال انسان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین مراسم ازدواج دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اخلاق حسنه اصل زندگی و ازدواج، نقطه عطفی در مسیر کمال انسان است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، همزمان با بیست و ششمین طرح ملی ازدواج دانشجویان،  دومین مراسم ازدواج دانشگاهیان علوم پزشکی تهران با حضور ۱۰۴ زوج از اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان،  یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این مراسم دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ازدواج را نقطه عطفی در زندگی انسان دانست و گفت: اگر به هدف زندگی از نگاه یک مسلمان و از دیدگاه الهی بنگریم، می‌بینیم که انسان مدت کوتاهی در این دنیا زندگی می‌کند و خداوند در قرآن کریم هدف خلقت انسان را رسیدن به لقاء الله بیان کرده است.
رئیس دانشگاه، با اشاره به آیه ۷۱ سوره توبه "والْمؤْمنون والْمؤْمنات کلّهمْ أوْلیاء بعْضهمْ بعْضٍ" افزود: خداوند انسان را از زن و مرد آفریده و هیچ برتری بین آنها قائل نشده است و تقوا به عنوان ملاک برتری انسان‌ها در پیشگاه الهی محسوب می‌شود.
وی، ازدواج را یکی از عوامل رسیدن به تقوا و پرهیزکاری دانست و تصریح کرد : دینداری باید در زندگی انسان تجلی داشته باشد و تمام کارها و عبادات ما با رضایت خداوند انجام گیرد.
دکتر قناعتی اخلاق حسنه را اصل زندگی خواند و گفت: در همه جای جهان هستی، افرادی که معنای درست زندگی را فهمیده‌اند، به آرامش واقعی دست یافته‌اند.  
رئیس دانشگاه با یاداوری فراز و فرود‌های زندگی به زوج‌های جوان گفت: مسیر زندگی همیشه صاف و هموار نیست و در این مسیر، انسان با امتحانات الهی و سختی‌ها و مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. این خاصیت دنیا و ماهیت زندگی است که فراز و نشیب دارد.
وی  با تأکید بر اینکه مهم است در کشاکش سختی‌های زندگی خود را حفظ کنیم، گفت: ازدواج، تحمل انسان را در برابر سختی‌ها بالا می‌برد و انسان را در مسیر کمال و تعالی یاری می‌کند. همانگونه که در آیه شریفه "ألمْ نشْرحْ لک صدْرک" آمده است، خداوند متعال سینه انسان را برای پذیرش حق و حقیقت گشاده می‌کند و تحمل سختی‌ها را در زندگی به انسان می‌آموزد.
 دکتر قناعتی با اشاره به اینکه ازدواج، مقدمه‌ای برای ارتقای مقامات معنوی انسان و رسیدن به مراتب بالاتر کمال است، اظهار کرد: زوجین باید در زندگی مشترک، با صبر و حوصله، تفاوت‌ها و ناملایمات را تحمل کنند و این امر، تمرینی برای رشد و تعالی آنها خواهد بود.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با اشاره به آیه ۵ سوره انشراح  "إنّ مع الْعسْر یسْرًا" گفت: در پس سختی‌ها و مصیبت‌هایی که ناخواسته پیش می‌آید، گشایشی وجود دارد  و دشواری‌ها هدیه‌ای از طرف خداوند به انسان است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر مجید سید قریشی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، با اشاره به برگزاری بیست و ششمین طرح ملی ازدواج دانشجویی گفت: ازدواج یک سنت حسنه است و هدف از این سنت حسنه ترویج ازدواج آسان، پایدار و به هنگام است.
وی با اشاره به ثبات بیشتر ازدواج در سن جوانی، مخصوصاً در بین دانشجویان، گفت: بررسی‌های انجام شده در حوزه فرهنگی نشان می‌دهد ثبات ازدواج‌های دانشجویی بیش از سه برابر سایر اقشار و گروه‌های دیگر است؛ اینکه دانشجو هم‌زمان با تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی، زندگی مشترک خود را تشکیل می دهد به‌نوعی بلوغ فکری، فرهنگی و اخلاقی  است و مسیر رشد و پیشرفت  خود را در زندگی مشترک  طی می کند.  
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با بیان اینکه انتخاب همسر و ازدواج آغاز مهارت‌های همسرداری است افزود: بدین منظور جلساتی باعنوان مهارت‌های همسرداری و خانواده برگزار می‌شود. سعی  می‌کنیم در طول دوران ثبت‌نام ازدواج دانشجویی این جلسات را برگزار کنیم که زوج های دانشگاهی شامل اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان از این کلاس‌ها بهره‌مند شوند و برای زوج های دانشجو  این کلاس‌ها در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به زوج‌های دانشجو توصیه کرد: مسئله‌آموزش خود و خودسازی‌های فردی را جدی بگیرید و با وجود اختلافات فرهنگی و اجتماعی، یاد بگیرید که با یکدیگر همراهی کنید که این امر نیاز به  تمرین، خودسازی و مهارت دارد  و این  لازمه بقای یک خانواده است تا فرزندانتان نیز در آینده در یک خانواده خودساخته بزرگ شوند.
وی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی خوشبختی برای زوج‌های دانشگاهی گفت: طوری زندگی کنید که با هم عاقبت خود را بسازید.

زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری