دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدر رتبه‌بندی شانگهای ایران

دکتر قناعتی: دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه اول کشور در رتبه‌بندی شانگهای است

دانشگاه علوم پزشکی تهران با تلاش‌های گسترده در حوزه پژوهش و فناوری، به جمع 500-400 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی شانگهای پیوست. دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه، ضمن قدردانی از همکاران، این موفقیت را حاصل تلاش‌های جمعی دانست.

نشست شورای دانشگاه

به گزارش سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 28 مرداد 1403، شورای دانشگاه، پیشنهاد اصلاح بندهایی از دستورالعمل اعطای پایه تشویقی، تجربه موفق ایجاد مدیریت درمان در دانشکده توانبخشی، اعطای پایه به اعضای هیئت علمی که از بورس یا ماموریت آموزشی استفاده کردند و همچنین سند ارتقا رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی معتبر بین المللی بررسی شد.
دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سخنان پیش از دستور، از تلاش همکاران خود در این دوره مدیریتی قدردانی کرد و گفت: به همت دکتر فتوحی و دکتر اکبری ساری در معاونت پژوهشی، دانشگاه، رتبه 401 تا 500 جهان و در بین دانشگاه های کشور، در رتبه نخست قرار گرفت.
دکتر قناعتی با اشاره به پیشرفت دانشگاه در عرصه پژوهش و فناوری گفت: تلاش های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله توسعه زیرساخت های پژوهشی در قالب شهر علم شهید سلیمانی، حمایت از فناوران، محققان و اساتید علوم پایه و همچنین تقویت ارتباط بین علوم پایه و بالینی  صورت گرفته که نتیجه آن منجر به ارتقا رتبه بین المللی دانشگاه شده است.
دکتر قناعتی رکود پیشین دانشگاه را به دلیل بحران کرونا و تمرکز بر درمان و واکسیناسیون این بیماری دانست و افزود: مدیریت در دانشگاه همچون دو امدادی است که از فردی به فرد دیگر تحویل داده می شود و در همه دوره های مدیریتی بهترین کارها برای پیشرفت دانشگاه صورت گرفته است. این ویژگی دانشگاه می تواند به عنوان شاخص مدیریتی و الگویی برای سایر دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه، شجاعت و تصمیم گیری بر مبنای شواهد را دو مولفه مهم مدیریتی بیان کرد و گفت: تصمیم گیری بر مبنای شواهد متقن و شجاعت در تصمیم گیری به پیشرفت مجموعه کمک می کند. مهم این است که در لحظه تصمیمات درستی اتخاذ شود.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود بر حمایت از مراکز تحقیقاتی فعال در کسب موفقیت دانشگاه تاکیدکرد.   

دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع 500 دانشگاه برتر جهان
سپس دکتر محمدرضا کارچی مشاور رئیس دانشگاه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و رسانه با تبریک کسب رتبه400 تا 500 دانشگاه در نظام رتبه بندی شانگهای گفت: این موفقیت درخشان را به همه دست اندرکان دانشگاه تبریک می گویم.  این موفقیت منحصر به دانشگاه و شهر تهران نیست بلکه متعلق به کل کشور است و باید تلاش کرد ابعاد مختلف آن تبیین و در جامعه منتشر شود.
دکتر کارچی با تاکید براینکه، ارتقا رتبه دانشگاه نتیجه برنامه ریزی دقیق و نظم در اجرای برنامه ها است افزود: این ارتقا جایگاه، صرفا یک بهبود کمی نیست بلکه نشان دهنده تحول گسترده ای است که ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با توسعه کشور دارد.
مشاور رئیس دانشگاه، این پیشرفت را باعث افزایش اعتبار بین المللی دانشگاه و جذب اساتید برجسته و دانشجویان نخبه بین المللی دانست و افزود: این افتخار ملی هرچند هدف نهایی دانشگاه نیست اما در تقویت روحیه همبستگی و اعتماد عمومی تاثیر بسزایی دارد و باید تلاش کنیم زمینه رشد و توسعه بیشتر دانشگاه فراهم شود.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر رشد علمی

در ادامه دکتر علی اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تشریح نحوه رتبه بندی دانشگاه ها در شانگهای گفت: نظام های رتبه بندی  متعددی در عرصه بین المللی وجود دارد که هریک نقاط قوت و ضعف خاص خود و  بر حوزه های آموزشی، پژوهشی، بین المللی و مسئولیت اجتماعی تمرکز دارند.
دکتر اکبری ساری شانگهای را یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی دانست که سالهاست در این عرصه فعالیت دارد و گفت: این نظام رتبه بندی 100 دانشگاه اول را به صورت تک به تک و رتبه مابقی دانشگاه ها  را در گروه های 100 تایی اعلام می کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از  بهبود رتبه دانشگاه در شانگهای خبر داد و گفت: سال 2023 رتبه دانشگاه بین 500 تا 600 بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال به رتبه 400 تا 500 دست یافتیم.
دکتر اکبری ساری با اشاره به رشد دانشگاه در نظام رتبه بندی سایمگو گفت: مجموعه رتبه بندی ها نشان می دهد که در مسیر روبه رشدی قرار داریم. جا دارد در شرایطی که با محدودیت منابع روبرو بودیم از دکتر قناعتی در حمایت همه جانبه از عرصه پژوهش و دکتر رحیم نیا در تخصیص اعتبارات لازم به این عرصه تشکر کنم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه این موفقیت را مرهون تلاش محققان دانشگاه، اقدامات پیشین دکتر فتوحی در معاونت تحقیقات و فناوری، همت دکتر آیتی و دکتر نکوفر در معاونت بین الملل به منظور تببین شاخص های مهم رتبه بندی، برنامه ریزی دکتر ترابی در مدیریت روابط عمومی به منظور رسانه ای شدن علم براساس شاخص وبومتریک و آلتمتریکس دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در همه عرصه ها پیشرو بوده و این موفقیت یکی از ده ها موفقیت دانشگاه است.

نقش نظام های رتبه بندی در افزایش شهرت بین الملل دانشگاه

سپس دکتر محمد حسین آیتی معاون بین الملل دانشگاه، با طرح این پرسش که آیا حضور دانشگاه در نظام های رتبه بندی اهمیت دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد گفت: پاسخ به این پرسش در دوره های مختلف مدیریتی دانشگاه متفاوت بوده است. در دوره ای معتقد بودند دانشگاه باید کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و رتبه بندی ها هم نتیجه طبیعی را گزارش کنند؛ ولی در برخی دوره ها از جمله این دوره برای این منظور هدفگذاری و برنامه ریزی می کنند.
دکتر آیتی قرار گرفتن در رتبه بندی های بین المللی را موجب دیده شدن بهتر دانشگاه و افزایش شهرت آن دانست و افزود: ارتقا رتبه دانشگاه، در شانگهای باوجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران یک دانشگاه تخصصی در حوزه علوم پزشکی است به طریق اولی بسیار مهم و دستاورد ارزشمندی است.
معاون بین الملل دانشگاه با اشاره به سازوکار سه نظام رتبه بندی مطرح در جهان گفت: QS، شانگهای و تایمز سه نظام رتبه بندی مطرح در جهان هستند و در این دوره مدیریتی با حمایت و تأکید رئیس دانشگاه کمیته رتبه بندی دانشگاه به صورت منظم تشکیل شده و برنامه مفصلی را در سطوح سیاستگذاری، دانشکده ای و حتی برای اعضاء هیات علمی تدوین و اجرا کرده است.
دکتر آیتی با اشاره به رقابت تنگاتنگ دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی گفت: چند سال پیش اختلاف امتیاز دانشگاه های رتبه اول تا 500 بسیار زیاد بود اما اکنون این اختلاف امتیاز به حداقل رسیده که نشان دهنده رقابت بیشتر دانشگاه ها بایکدیگر است و اگر در این زمینه تلاش نکنیم باوجود پشتوانه علمی قوی که از ان برخورداریم جایگاه خود را از دست خواهیم داد.
دکتر آیتی در ادامه سخنان خود، برنامه ارتقا رتبه دانشگاه، ضرورت تشکیل سکوی اشاعه علم و همچنین سرفصل های سند ارتقا رتبه دانشگاه را تشریح کرد.

اهمیت ارتقا رتبه دانشگاه در حفظ جایگاه کشور

در ادامه دکتر اکبر فتوحی رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، از حمایت های دکتر قناعتی رئیس دانشگاه و دکتر رحیم نیا معاون توسعه در پیشبرد اهداف و برنامه های پژوهش و فناوری قدردانی کرد و گفت: توجه همیشگی مدیریت ارشد دانشگاه در دوره های مختلف به مقوله پژوهش و فناوری در دانشگاه بسیار ارزشمند است و منجر به پیشرفت دانشگاه می شود.
دکتر فتوحی حضور دانشگاه در عرصه های بین المللی را در حفظ جایگاه کشور موثر دانست و افزود: باوجود محدودیت منابع، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سایر دانشگاه ها در حمایت از عرصه پژوهش خوب است که به سیاستگذاری و در اولویت قرار گرفتن فعالیت های پژوهشی و فناوری در دانشگاه بازمی گردد.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، با بیان اینکه ارتقا رتبه دانشگاه در شانگهای با توجه به معیارهای آن صرفا ناشی از فعالیت های پژوهشی و فناوری نیست و شاخص های دیگری را نیز دربرمی گیرد  افزود: عرصه آموزش دانشگاه و فعالیت هایی که در جذب دانشجوی بین الملل صورت گرفته نیز در این رتبه نقش موثر داشته است.

سرآمدی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توسعه فناوری
 
سپس دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه توسعه فناوری سرآمد است؛ از حمایت های دکتر قناعتی در این زمینه قدردانی کرد و افزود: هیچ دانشگاهی در کشور همانند دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه فناوری پیشرفت نداشته و این الگوی موفق قابل تسری به دانشگاه های دیگر است.
دکتر سرکار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه های مختلف دارای اثربخشی اجتماعی است؛ گفت: در قرارگاه جهش تولید فناوری دانشگاه که در راستای شعار جهش تولید،تشکیل شده؛ هدفگذاری کردیم تا 22 بهمن امسال، از 11 قلم تجهیزات پیشرفته و هوش مصنوعی در پزشکی و همچنین 11 قلم داروی جدید رونمایی کنیم.
رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی با ابراز امیدواری از اینکه سنت هدفگذاری رونمایی از محصولات جدید هرساله در دانشگاه ادامه یابد افزود: تولید محصولات مورد نیاز کشور در کاهش هزینه و افزایش کیفیت خدمات، کاهش واردات، ایجاد اشتغال تخصصی و ارتقا جایگاه دانشگاه در عرصه بین الملل اثر گذار است.

شهر علم شهید سلیمانی نگین جنوب تهران

در ادامه دکتر محمود بیگلر رئیس شهر علم شهید سلیمانی و مرکز رشد فراورده های دارویی از حمایت های رئیس دانشگاه در زمینه توسعه زیرساخت های فناوری قدردانی کرد و گفت: با توسعه مرکز رشد فراورده های دارویی، امیداریم تا پایان مهرماه امسال، ظرفیت اتاق های تمیز به دوبرابر افزایش یابد.
دکتر بیگلر با اشاره به نقش دانشگاه در تولید 70 درصد داروهای با فناوری های پیشرفته گفت: زیرساخت تولید بسیاری از داروهای بیماران تنفسی، کانسر و ام اس، در دانشگاه بوده و منجر شده شرکت های صنعتی داروسازی در سراسر کشور فعالیت کنند.
رئیس شهر علم شهید سلیمانی ایجاد این مجموعه را همچون نگینی در منطقه 18 تهران دانست و افزود: درحال حاضر زمینه فعالیت 14 شرکت در این مجموعه فراهم شده و امیدوارم با حمایت های شهرداری کاربری این مجموعه توسعه یابد.

ارتباط علوم پایه و بالینی تاثیرگذار در پیشرفت دانشگاه

سپس دکتر احمدرضا دهپور استاد ممتاز و عضو شورای دانشگاه، با بیان اینکه به ارتقا رتبه دانشگاه در شانگهای نباید بسنده کنیم افزود: باید بتوانیم پتانسیل های موجود را برای حفظ و ارتقا رتبه دانشگاه شناسایی و با کمک آنان، بر کمیت و کیفیت محصولات دانشگاه بیفزاییم.
دکتر دهپور توسعه فعالیت های پژوهشی را نیازمند تشویق محققان دانست و افزود: با در نظر گرفتن تسهیلات مختلف برای محققان، زمینه ارتباط بیشتر علوم پایه و بالینی تقویت کنیم.
عضو شورای دانشگاه، با تاکید بر حمایت از پژوهش های نوظهور که نفع آن به جامعه باز می گردد گفت: تامین مواد پژوهشی هزینه بر و لازم است دانشگاه با ایجاد مرکزی در این زمینه به پژوهشگران کمک کند.  

دانشگاه با تلفیق علم و رسانه به رتبه‌ برتر در وبومتریک دست یافت

دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، از برنامه‌های جامع روابط عمومی برای رسانه ای شدن علم  خبر داد.
وی با تاکید بر نقش پررنگ ابزار های رسانه در این مسیر، گفت: برای ارتقای شاخص آلتمتریکس که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی نفوذ علمی دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی است، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده‌ایم و در این راستا، مجوز سینا رسانه را اخذ کرده و مدل جدیدی برای برندآفرینی علمی دانشگاه طراحی کرده ایم.
دکتر ترابی با اشاره به موفقیت چشمگیر دانشگاه در ارتقای رتبه وبومتریک، افزود: با یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های دانشگاه، توانستیم بیش از ۶۰  رتبه در شاخص وبومتریک ارتقا پیدا کنیم. این در حالی است که توسعه کامل وب‌سایت‌های چندزبانه را نیز در دستور قرار داده ایم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه از تولید بیش از ۷۵۰ محتوای تصویری خبر داد و گفت: برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان متنوع دانشگاه و ارتقای جذابیت محتواهای علمی، تولید محتواهای موضوعی و جذاب را در اولویت قرار داده‌ایم.
دکتر ترابی در پایان، هدف‌گذاری روابط عمومی دانشگاه را تحقق یک روابط عمومی علمی و دانش‌بنیان دانست و افزود: تلفیق نوآورانه علم و رسانه و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تحولی شگرف در تولید و انتشار محتوای علمی دانشگاه ایجاد کرده است.  این دستاوردها، نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه تیم روابط عمومی است.

تاکید بر حمایت بیشتر از پژوهشگران
دکتر محمدعلی صحرائیان رئیس پژوهشکده علوم اعصاب و دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی و مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه  نیز بر تاثیر حمایت از فعالیت های پژوهشی و تقویت ارتباط علوم پایه و بالینی و نقش اساتید آموزشی و درمانی در پیشرفت دانشگاه تاکید کردند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه نشست شورای دانشگاه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *