مشارکت جدی مجموعه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با وزارت بهداشت و سایر دانشگاه ها
سمینار سراسری ارزشیابی استاد برگزار شد
سمینار سراسری ارزشیابی استاد به منظور« بررسی ابعاد مختلف ارزشیابی» با حضور اساتید فرهیخته و اندیشمند عرصه آموزش علوم پزشکی کشور برگزار شد.
گالری عکس
اين سمينار كه با محوريت موضوع ارزشيابي، توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همكاري دفتر امور هيات علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پنج شنبه 29 بهمن 94 در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد؛ در ابتدا دکتر محمد جلیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به این که بحث و تبادل نظر درباره ارزشیابی استاد از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اظهار داشت: در این راستا دانشگاه تجربه جدیدی را کسب کرده است چرا که بررسی بر روی یک موضوع مهم در عرصه آموزش می تواند زمینه را برای فراهم کردن بیان تجربیات سایر دانشگاه ها میسر کند.
رصد کردن منابع و تجربیات عامل ارتقاء
وی یادآور شد: همکاری و مشارکت مجموعه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با وزارت بهداشت و سایر دانشگاه ها زمینه ساز فعالیت های علمی اثرگذار در سطح ملی می شود.
رییس سمینار ارزشیابی استاد، با بیان این که تبادل تجربیات سایر دانشگاه ها اقدامی ارزشمند تلقی می شود؛ خاطر نشان کرد: در سمینار فوق سعی شده است که فعالیت های موفق تعدادی از دانشگاه ها مطرح شود و با نظرات همکاران این دستاوردها در بقیه دانشگاه های دیگر نیز بهره برداری و عملیاتی شود.
دکتر جلیلی ادامه داد: با توجه به این که موضوع ارزشیابی استاد اهمیت فراوانی دارد؛ باید اصول و جنبه های علمی و مبانی نظری این فرآیند و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.
بیان تجربیات دانشگاه ها،تعامل و تبادل گامی ارزشمند
پس از آن، دکتر عظیم میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ارائه گزارش روند اجرایی سمینار پرداخت و گفت: تلاش داریم تا با بررسي ابعاد مختلف موضوع ارزشیابی استاد به محورهایی از جمله؛ ارزشيابي نظام مند اعضاي هيات علمي (كمي و كيفي) و استقرار آن، ارزشيابي 360 درجه: استفاده از منابع متعدد جمع آوري داده ها، ارزشيابي هيات علمي توسط دانشجو: معتبر يا غير معتبر، ارزشيابي آنلاين اعضاي هيات علمي و چالش هاي آن، ما چگونه از نتايج ارزشيابي در سيستم هاي آموزشي استفاده مي كنيم، ارزشيابي و توانمندسازي اعضاي هيات علمي: دو روي يك سكه، پورتفوليوي آموزشي و قابليت اجراي آن و مدل هاي نوآورانه ارزشيابي هيات علمي توجه ویژه داشته باشیم.
دبیر علمی سمینار ارزشیابی استاد، سیاستگذاری سمینار، تعیین برنامه سمینار، تحلیل روند داوری و همکاری در داوری را از جمله اقدامات مهم در راستای هر چه با شکوهتر برگزار شدن سمینار عنوان کرد.
دکتر میرزازاده، به سخنرانی های کلیدی سمینار اشاره کرد و افزود: ارزشیابی هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛ دستاوردها و چالش ها، اصول و اجزای نظام ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی و کاربرد نتایج ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی از موارد مهم مطرح شده در سمینار است.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تاکید کرد: در سمینار ارزشیابی استاد، تجربه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جلب مشارکت دانشجویان و ارزشیابی آنلاین، تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارزشیابی کمیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی و تجربه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استقرار و فعالیت های ممیزه آموزش در دانشگاه مطرح می شود.
وی در ادامه از برگزاری سمینار ارزیابی صلاحیت بالینی در بهمن ماه سال آینده خبر داد و گفت: محورهای این همایش؛ ارزیابی در محل کار؛ کاربردها و چالش ها، ارزیابی رفتار حرفه ای؛ دشوار ولی ضروری، نظام ارزیابی صلاحیت بالینی، ارائه بازخورد موثر، تحلیل و ارزشیابی نظام ارزیابی و کاربرد پورتفولیو، لاگ بوک در آموزش و ارزیابی است، که از اساتید و دانشجویان برای شرکت در این سمینار نیز دعوت می نمایم.
دکتر میرزازاده،تصریح کرد: همه محتوای سمینار( سخنرانی های اصلی،کوتاه و پوسترها) در وب سایت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی http://edc.tums.ac.ir بارگذاری خواهد شد.
توضیح این که؛ در پایان سمينار سراسري ارزشيابي استاد، جمع بندی و ارایه راهکارهای ارتقای ارزشیابی هیات علمی در کشور مطرح شد. در ضمن سمینار دارای امتیاز بازآموزی بود.
خبرنگار: الهام علی
عکاس: جمشید ربیعی
ارسال به دوستان