بازدید سرزده دو عضو هیئترئیسه دانشگاه از بیمارستان ضیاییان
در بازدید سرزده اعضای هیئترئیسه دانشگاه از بیمارستان ضیاییان، بازدیدکنندگان بر تغییرات مفیدی که طی سالهای اخیر در این مرکز صورت گرفته اتفاقنظر داشتند.
گالری عکس
در این بازدید سرزده که سهشنبه 6 مهر 1395 شبانه از بیمارستان ضیاییان انجام شد، دکتر ابوالحسنی مشاور رییس دانشگاه در حوزه سلامت، دکتر پارسا پور مدیر روابط عمومی دانشگاه و دکتر شباب مدیر درمان معاونت درمان حضور داشتند.
دکتر ابوالحسنی در خصوص این بازدید گفت: به نسبت دفعات زیادی که من از این بیمارستان دیدن کردهام، اورژانس بیمارستان شب بسیار شلوغی داشت؛ و خوشبختانه وضعیت اورژانس به لحاظ تعداد تخت، حضور متخصص طب اورژانس، تعداد نیرو و رضایتمندی بیماران از نحوه ارائه خدمات، قابلقبول بود؛ و بهزعم من خدمترسانی خوبی به بیماران سرپایی و بستری در اورژانس ارائه میشود. البته با بهتر شدن امکانات و نحوه خدمترسانی ظاهراً انتظارات مردم هم افزایشیافته که امری است طبیعی و سبب میشود تا مسئولین در ارائه خدمات موردنیاز مراجعین، بهتر از گذشته سعی و اقدام کنند.
وی همچنین در خصوص نکات موردتوجه این بازدید افزود: وضعیت نوبتدهی در اورژانس نیاز به رسیدگی دارد؛ که میتوان با استفاده از سیستمهای الکترونیک نوبتدهی و یا اختصاص دادن نیرو برای ساماندهی نوبتدهی به مراجعین به این مسئله نظم و ترتیب مناسبی داد تا مردم احساس سردرگمی و بلاتکلیفی نکنند. گفتنی است در اغلب اورژانسهای پیشرفته دنیا بیماران سرپایی عادی گاهی چندین ساعت منتظر دریافت خدمات درمانی میمانند. وقتی مجبوریم به دلیل ازدحام بیمار افراد را ساعتها در صف انتظار نگاهداریم باید برای این ساعات انتظار تمهیدی بیندیشیم تا دامنه تحمل مراجعین افزایش یابد.
مشاور رییس دانشگاه در حوزه سلامت با اشاره به ازدحام جمعیت منطقه 17 تهران گفت: بههرحال دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت تاکنون در حد توان تلاش کردهاند تا این بیمارستان خیلی بهتر از گذشته بتواند پاسخگوی نیاز جمعیت این منطقه باشد ولی جمعیت منطقه 17 بهتنهایی از بسیاری از شهرستانهای کشور بیشتر است و این در حالی است که این شهرستانها هرکدام دارای چندین بیمارستان هستند. انشا الله گشایشی صورت گیرد تا هم بتوان در افزایش تخت بستری، هم توسعه فضای فیزیکی و امکانات درمانی این بیمارستان بهتر از قبل کارکرد و هم بیمارستانهای جدید برای ارائه خدمت به مردم این منطقه احداث شود.
دکتر پارسا پور مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز در حاشیه این بازدید گفت: طی بازدیدهایی که از ده سال پیش تاکنون از این بیمارستان داشتم وضعیت هتلینگ، وضعیت رسیدگی به بیماران و تنوع خدمات تخصصی به مراجعین بهتر شده ولی واقعاً نیاز منطقه 17 با تراکم جمعیتی بالا بیشتر از این است و با توجه به داشتن بیشترین میزان شهید و ایثارگر، مستحق خدمترسانی بهتری است. خوشبختانه مردم متوجه تلاشهایی که طی دهه گذشته در این بیمارستان صورت گرفته، هستند و همگی به بهبود وضعیت بیمارستان نسبت به قبل اذعان دارند که همین امر هم باعث شده این بیمارستان مورد اقبال بیشتری واقع شود.
وی همچنین بهعنوان فردی که در حوزه اخلاق بالینی فعالیت میکند افزود: با توجه به حجم بالای مراجعین و محدودیت منابع مسایل اخلاقی مختلفی در این شرایط مشهود است. مشکلات اجرایی دررعایت حریم خصوصی بیمار خصوصا در اورژانس، پیچیدگی های مضاعف تصمیم گیری در خصوص تخصیص تخت آی سی یو به بیماران ترمینال و تصمیم گیری در خصوص تداوم ارائه خدمات پزشکی در مورد ایشان و مشکلاتی که در تعامل میان گیرنده و ارائه دهنده خدمت پیش می اید از جمله این مسایل است.. بیشتر اقداماتی هم که در این شرایط صورت میگیرد نقش مسکن را دارد و تنها برای مدت محدودی وضعیت بهتر میشود و پس از رفع پارهای محدودیتها دوباره با افزایش مراجعین و معضلات جدید مواجهیم. نیاز است برای ایجاد فضاهای جدید درمانی در این منطقه فکری کرد. اگرچه نسبت به گذشته در این بازدید حس بهتری داریم ولی در مقایسه وضعیت موجود با آنچه باید باشد نیاز است با همت مردم این منطقه، سازمانهایی مثل شهرداری و خیرین سلامت و نهادهای مردمی بتوانیم مراکز درمانی جدید ساخت. چون حقیقتاً محرومترین و شریف ترین اقشار جامعه در این منطقه زندگی میکنند و باید خدماتی که موردنیازشان هست به آنها ارائه کرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین فضای آموزشی بیمارستان ضیاییان را با توجه به نوع مراجعین و سرویس ارائه شده فرصت مناسبی برای اموزش بهویژه در مقطع پزشکی عمومی عنوان کرد.
در پایان دکتر شباب مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه گفت: آنچه در این بازدید ملموس و قابلمشاهده است بار مراجعات بالا و شلوغی اورژانس بوده که اکثریت این مراجعین نیاز به خدمات غیر اورژانسی دارند و میتوان آنها را در درمانگاههای سرپایی ویزیت و خدمترسانی کرد. طبعاً محدودیت فضای فیزیکی موجود در بیمارستان، اجازه گسترش بیشتر فضای اورژانس را نمیدهد و ورود بیماران غیر اورژانس به این فضا، خود از کیفیت ارائه خدمت میکاهد. بااینوجود نکته حائز اهمیت این است که اکثریت بیماران مراجعهکننده به اورژانس، از تغییرات و تحولاتی که طی سالهای اخیر در بیمارستان ضیاییان صورت گرفته و همچنین از خدماتی که عزیزان کادر درمان ارائه میکنند رضایت داشته و خواستار ارتقاء بیشتر این خدمات هستند./ق
عکس و خبر: باهو
ارسال به دوستان