اولین جلسه ژورنال کلاب پرستاری بیمارستان فارابی برگزار شد

بررسی سطح دانش پرستاران NICU در ارتباط با عوارض رتینوپاتی نوزادان نارس

سوپروایزر پژوهشی بیمارستان فارابی هدف از برگزاری اولین جلسه ژورنال کلاب پرستاری این بیمارستان را به روز نگه داشتن دانش با متون جدید، تاثیرگذاری بر عمل بالینی و یادگیری مهارت های خواندن نقادانه و تفکر انتقادی دانست.

اولین جلسه ژورنال کلاب پرستاری بیمارستان فارابی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، اولین جلسه ژورنال کلاب پرستاری این بیمارستان چهارشنبه 11 اسفند 1400 با حضور فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان فارابی برگزار شد.
در این جلسه سطح دانش پرستاران NICU در ارتباط با عوارض رتینوپاتی نوزادان نارس بررسی و یکی از مقاله های علمی پژوهشی سال 2020 چاپ شده در یکی از مجله های معتبر، مورد بحث و نقد قرار گرفت.
در ادامه ابوالقاسم پوریانی، سوپروایزر پژوهشی بیمارستان فارابی در گفت و گو با روابط عمومی این مرکز درباره برگزاری این جلسه گفت: همان طور که می دانیم ژورنال کلاب به عنوان وسیله ای برای پر کردن شکاف تئوری و عمل با استفاده از اجزای اساسی درگیر در پروسه های علوم پزشکی و عمل مبتنی بر شواهد در متون بسیاری پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به جایگاه ژورنال کلاب در علوم پزشکی افزود: در علوم پزشکی، ژورنال کلاب یکی از روش های کلیدی برای آموزش مبتنی بر شواهد محسوب می شود. امروزه به دلیل قابلیت انعطاف و تطبیق این روش با بسیاری از اهداف آموزشی از روش ژورنال کلاب می توان برای آموزش محتواهای مختلفی (روش تحقیق، شیوه های آموزش و غیره) استفاده کرد. این روش باعث ارتقا و بهبود تفکر انتقادی در فراگیران شده و شیوه پرستاری مبتنی بر شواهد را تقویت خواهد کرد.
پوریانی در ادامه تصریح کرد: ژورنال کلاب  در حقیقت گروهی از افراد  هستند که دور هم جمع می شوند تا کاربرد بالینی مقالات منتشر شده در مجله های حرفه ای را به طور نقادانه ارزیابی کنند.  شرکت کنندگان معمولا نظرات خود را در یک چارچوب ارزیابی انتقادی در مورد روش استفاده شده، مناسب بودن طرح تحقیق، آمار استفاده شده، نقاط قوت و ضعف یافته ها و ارتباط بالینی که ممکن است منجر به تحقیقات جدید یا برنامه های جدید بالینی شود، ابراز می کنند .در واقع در ژورنال کلاب شرکت کنندگان مقالات را  قبل از جلسه مطالعه می کنند و سپس با لیدر گروه محتوا و کاربرد مطالعات را مورد بحث قرار می دهند.
 سوپروایزر پژوهشی بیمارستان فارابی ضمن تشریح ساختار یک ژورنال کلاب اظهار داشت: ژورنال کلاب یک ساختار رسمی را برای مکالمات مهم کادر درمانی در مورد مراقبت از بیمار ارائه می دهد، که توسط متون و بحث های هدایت شده پشتیبانی می شود. هم چنین ژورنال کلاب به کادر درمانی که به دنبال شواهد جدید علمی و عملی  هستند، اطلاعات خوبی ارائه می دهد. به لحاظ تاریخی، پرستاران از ژورنال کلاب استفاده کردند تا خود را با تحقیق آشنا کنند و برای ارتقاء عملکردهای مبتنی بر شواهد در محیط بالینی گام بردارند. 
وی در پایان با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: باید سه هدف اصلی ژورنال کلاب در پرستاری که شامل به روز نگه داشتن دانش با متون جدید، تاثیرگذاری بر عمل بالینی و یادگیری مهارت های خواندن نقادانه و تفکر انتقادی آن می باشد را مد نظر داشته باشیم.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *