برگزاری نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های بین مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه

مسئولان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر ضرورت وجود دپارتمان های پژوهش محور فارماکوویژیلانس و مطالعات مصرف دارو در سازمان های بیمه به منظور تولید شواهد کاربردی در سیاست گزاری های دارویی بیمه، تاکید کردند.

نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منظقی دارو، جلسه ای به منظور هم اندیشی جهت ارتقاء همکاری های مشترک با مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت در روز چهارشنبه 27/07/1401 به میزبانی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو برگزار شد. 
در این نشست، دکتر محمد عفت پناه رئیس، دکتر شجری پور و زهرا شاهعلی کارشناسان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، دکتر خیراله غلامی رئیس، دکتر سها نمازی معاون پژوهشی، دکتر منا کارگر، دکتر مریم تقی زاده قهی و دکتر گلوریا شلویری اعضای هیئت علمی و متخصصان مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو حضور داشتند. 
در ابتدا، دکتر تقی زاده با بیان تاریخچه، اعضا، محورهای پژوهشی و دستاوردها، مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو را معرفی و خلاصه ای از مطالعات کلان انجام شده برای سازمانهای بیمه را بیان کرد. در ادامه دکتر کارگر به سوابق همکاری دو مرکز، معرفی مطالعات در حال انجام بر اساس اطلاعات دریافتی از بیمه سلامت و تبیین چالش های آنها اشاره و پیشنهادهای اعضا هیئت علمی مرکز را برای مطالعات آتی عنوان کرد که مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت. 
سپس دکتر عفت پناه با بیان این که وجود دپارتمان Drug Utilization  برای سازمان بیمه ضروری است، نقشی را که مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو می تواند در زمینه پژوهشها و مطالعات مصرف دارو برای سازمانهای بیمه ایفا کند را مهم دانست. وی با اشاره به پر مصرف ترین و پر هزینه ترین داروها در بیمه سلامت،  مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت را به عنوان متولی پژوهش در این سازمان معرفی کرد. همچنین حصول اطمینان از تخصیص بودجه بابت دارودرمانی هزینه-اثر بخش و تامین رضایت بیماران را برای مدیران و سیاستگزاران سازمانهای بیمه را مهم دانسته و  بر ضرورت انجام پژوهش های اصولی و مرتبط جهت دستیابی به این مهم و نقش مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو تاکید کرد.
رئیس مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت با اشاره به بررسی روند مصرف داروهای پر مصرف-پر هزینه، پیش بینی وضعیت مصرف آنها در سالهای آتی و تغییرات احتمالی انتخاب های درمانی با ورود داروهای جدید در قالب مطالعات آینده پژوهشی، تعیین سیاستهای آتی، برنامه ریزی، تدوین دستورالعمل ها و پروتکلهای دارودرمانی مربوطه از جمله حوزه های پژوهشی را مهم عنوان کرد. 
او همچنین افزود توفیق مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت در این زمینه، جز با همکاری و کمک مراکز تحقیقات متخصص این حوزه از جمله مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو غیر ممکن است. 
 در ادامه دکتر غلامی ضمن اشاره  به اهمیت حوزه فارماکوویژیلانس برای سازمانهای بیمه  افزود: مطالعات نشان داده اند هزینه های ناشی از عوارض دارویی کمتر از هزینه های مربوط به مصرف داروها نیست و در برخی بیمارستانهای ریفرال شهر تهران، 10-8  از موارد پذیرش بیماران جهت بستری به دلیل عوارض دارویی بوده است. لذا با توجه به هزینه های مرتبط با بستری بیماران برای سازمانهای بیمه توجه به پیشگیری ، شناسایی بهنگام و مدیریت مناسب عوارض دارویی می تواند در مدیریت هزینه ها موثر بوده و ایجاد دپارتمان فارماکوویژیلانس نیز در سازمانهای بیمه ضروری به نظر می رسد.
دکتر گلوریا شلویری نیز علاوه بر اشاره به این که روز 17 سپتامبر از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز ایمنی بیمار نامگذاری و موضوع اصلی وبینار امسال این سازمان نیز ایمنی دارویی است، عنوان کرد که در این وبینار، مشارکت و درگیر شدن بیمار با روند دارودرمانی به عنوان موثرترین عامل بر رخداد عوارض دارویی مطرح شده است. وی همچنین افزود: آموزش به بیمار در جهت ارتقاء ایمنی دارویی بسیار مهم بوده و امکان آموزش همکاران کادر درمان و بیماران، شناسایی به موقع عوارض دارویی، مدیریت مناسب و اقدامات پیشگیرانه توسط مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو وجود دارد. 
دکتر عفت پناه با اشاره به این که 20 درصد از هزینه های دارویی کشور، مربوط به درمان دیابت است این هزینه را بسیار قابل توجه و قلمهای انسولین را از جمله پر هزینه ترین داروها برای سازمانهای بیمه عنوان کرد. در همین راستا دکتر شجری پور انجام مطالعات هزینه-اثربخشی را برای تصمیم گیری در خصوص پوشش هزینه های داروها توسط سازمانهای بیمه حیاتی دانست. دکتر سها نمازی نیز با اشاره به بیانات دکتر عفت پناه در مورد نوع داروهای پر مصرف بیمه سلامت که بیشتر شامل داروهای بیماری های قلبی و دیابت است، بر پیشگیری از این بیماریها، درمان موثر و مناسب و به تبع آن کاهش هزینه های بیمه تاکید کرد.
در ادامه مهندس شاهعلی ضمن قدردانی از دکتر غلامی و تیم همکاران بابت همکاری صمیمانه، پاسخگویی و مشارکت در داوری و نظارت بر مطالعات مرکز ملی بیمه سلامت، همکاری مشترک دو مرکز را در برگزاری کارگاههای آموزشی پژوهشی مانند مقاله نویسی، انجام پایان نامه های دانشجویی، آموزش مجازی در زمینه تجویز ومصرف منطقی دارو، برگزاری جلسات علمی-پژوهشی، تبادل ایده ها و... پیشنهاد کرد.
 
 
نسیبه  نصیرپور
تهیه کننده:

نسیبه نصیرپور

تصاویر

نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401 نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401 نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401 نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401 نشست هم اندیشی ارتقا همکاری های میان مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه مهر 1401

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *